صالحی در نشست معرفی باشگاه صاحبنظران انرژی ایرانیان مطرح کرد:

آینده روشنی در انتظار ایران است

سعید سعیدی – رییس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست معرفی باشگاه صاحبنظران انرژی ایرانیان که روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: آینده روشنی در انتظار ایران است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تاسیسات نیوز، علی اکبر صالحی، با بیان مطلب فوق به حادثه سیل در کشور اشاره کرد و گفت: این بلای طبیعی در کشور اتفاق افتاد و پس از آن نیز بسیاری از نهادهای امدادی و مردم یاری‌رسانی کردند، این در حالی است که رسانه‌های خارجی، این کمک‌های امدادی را نمی‌بینند و نیمه خالی لیوان را نظاره می‌کنند. بگذارید هرچه می‌خواهند بنویسند، مهم آینده این کشور است که روشن خواهد بود.
وی ضمن اشاره به مفهوم انرژی به عنوان یک مفهوم مجازی گفت: انرژی نیز مانند سرعت، یک کمیت مجازی است، اما آنقدر در زندگی فیزیکی ما وارد شده که آن را واقعی احساس می‌کنیم.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با بیان اینکه جای چنین باشگاهی در کشور خالی احساس می‌شد، از بانیان و موسسان باشگاه قدردانی و تصریح کرد: عنوان این باشگاه با عنوان‌های خارج از کشور تجانس دارد، چرا که مجموعه‌ای است از صاحبنظران، کارشناسان، نخبگان، صنعتگران و فرهیختگان.
صالحی از انرژی به عنوان یک عنصر بسیار موثر در ابعاد مختلف معیشتی از جمله اقتصادی یاد کرد و گفت: اگر بخواهیم انرژی را مدنظر قرار دهیم باید به گونه‌ای فراگیر این کار را انجام دهیم.
وی ادامه داد: این توفیق را داشتم که قبل از انقلاب اسلامی، درسی به نام انرژی را تدریس می‌کردم که عمدتاً به دنبال انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک بودیم، اما مساله‌ای که روی آن تاکید داشتم و دارم این است که کدام عقل سلیمی به ما اجازه صادر کردن انرژی را می‌دهد؟ صادر کردن انرژی که حیات یک جامعه به آن بستگی دارد.
رییس سازمان انرژی اتمی به نقش مهم این باشگاه اشاره کرد و تصریح کرد: اکنون ما نفت‌فروشی می‌کنیم و این انرژی مهم را صادر می‌کنیم. باشگاه باید به این سوال پاسخ دهد که تا کی می‌خواهیم به نفت‌فروشی ادامه دهیم!
معاون رییس جمهور گفت: یکی از منابع اصلی ما انرژی فسیلی است، چرا باید هم راحت این انرژی را بسوزانیم و هم به راحتی آن را به صورت خام صادر کنیم؟ ارزش افزوده نفت خام به کجا می‌رود و این ارزش افزوده را تا چه آینده‌ای می‌توان برای انرژی فسیلی متصور بود؟
وی ضمن اشاره به اهمیت مساله آگاهی و بصیرت جامعه از درک انرژی، به اقدامات لازم برای ایجاد آمادگی جامعه پرداخت و گفت: افکار عمومی جامعه ما هنوز این مساله را درک و استنباط نکرده است. بنابراین اگر به دنبال این هستیم که در جامعه‌ای پیشرفته قدم برداریم، باید بصیرت و بینش جامعه را نسبت به موضوع انرژی بالا ببریم.
رییس سازمان انرژی اتمی به مقوله پیچیده قیمت‌گذاری انرژی در کشور اشاره کرد و اظهار کرد: بسیاری از مسئولان از ارزان بودن قیمت انرژی در کشور گلایه می‌کنند و می‌گویند قیمت انرژی باید با توجه به فوب خلیج‌فارس باشد. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا باید حقوق را هم با حقوق فوبی خلیج فارس تعیین کنیم؟ با در نظر گرفتن همه ابعاد مدام با بن‌بست روبرو می‌شویم و آخرش مجاب نشدم چگونه انرژی را قیمت‌گذاری کنیم.
صالحی به اهمیت مقوله برنامه‌ریزی پرداخت و گفت: چهل است از انقلاب اسلامی ایران گذشت، اما بسیاری از اهداف و آرمان‌ها محقق نشده است، چرا که برنامه‌ریزی را جدی نگرفته‌ایم. در واقع، ما حوصله برنامه‌ریزی مفهومی در برنامه‌هایمان را نداشته‌ایم یعنی گذشته را تحلیل و حال را ارزیابی نکرده‌ایم و آینده را به فراخور حال نسنجیدیم.
وی سمن‌ها را به عنوان یکی از ابزارهای یک جامعه متمدن آزاد و فرهیخته را مطرح کرد و گفت: سمن‌ها پلی میان مردم و دولت هستند. به مجموعه‌هایی که همواره به عنوان یک تلنگر و هشدار دهنده برای مسئولان باشند نیاز داریم و این باشگاه‌ها می‌توانند چنین مسئولیتی به عهده بگیرند.
معاون رییس جمهور خاطرنشان کرد: باشگاه صرفا نباید دنبال مچ‌گیری باشد، بلکه باید دنبال دستگیری باشد؛ یعنی ضمن اینکه مشکلات را می‌بیند و درک می‌کند، راه حل منطقی و متناسب با شرایط ارائه کند. از باشگاه انتظار می‌رود هشدار دهنده‌ای همراه با ارائه دهنده راه‌حل باشند. باشگاه باید حوصله و سماجت داشته باشیم.
رییس سازمان انرژی اتمی با انتقاد از کم بودن دیتابیس (پایگاه دادها) در کشور گفت: مدیریت کلان نداریم، پیچ مهره‌هایی هستیم که یک جا جمع نشدیم. اگر اراده کنیم می‌توانیم هر آنچه پیشرفته‌ترین کشورها می‌سازند، بسازیم اما دیتا بیس نداریم. پس در بعد انرژی باید پایگاه داده قوی از همه مجموعه‌ها داشته باشیم.
وی اضافه کرد: انرژی مقوله‌ای میان رشته‌ای است حتی کاربرد انرژی و تصمیم‌گیری آن هم، امر فرابخشی است و به خاطر همین، هر بخشی آن را به سمت خود می‌کشد در حالی که باید از بخشی نگری جدا شویم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;