شکاف بزرگ بازار مقاطع آهن آلات در برابر بی قانونی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی از متعادل شدن قیمت‌ها در بازار فولاد در نتیجه اجرایی شدن شیوه‌نامه فولاد خبر می‌دهد که بررسی‌های میدانی از افزایش نسبی قیمت‌ها طی همین مدت حکایت دارند. همچنین، روش‌های کلاهبرداری و قانون‌شکنی‌های جدیدی که این روزها در بازار شاهد آن‌ها هستیم، همگی نشان از شکاف قیمتی بزرگ و عدم تعادل در بازار دارند.
به گزارش تاسیسات نیوز، شیوه‌نامه فولاد که دو هفته از اجرایی شدن آن می‌گذرد با هدف تخصیص منصفانه مواد اولیه در سرتاسر رنجیره فولاد به ویژه انتهای زنجیره و همچنین کاهش قیمت تمام شده برای مصرف کننده تهیه، تنظیم و اجرا شده، تاکنون با نظرات مثبت و منفی بسیاری همراه بوده است. اما در آخرین اظهار نظر در مورد این شیوه‌نامه، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که با اجرایی شدن شیوه‌نامه فولاد، از دو هفته پیش تاکنون قیمت فولاد و محصولات فولادی در کشور متعادل شده است.
افزایش قیمت تیرآهن با آغاز اجرای شیوه‌نامه فولاد
این در حالیست که با مروری بر نمودارهای قیمتی آهن‌آلات، به‌ویژه در بخش مقاطع ساختمانی که یکی از پرمصرف‌ترین بخش‌هاست، می‌توان افزایش نسبی قیمت‌ها در همین دو هفته را شاهد بود.
به عنوان مثال، قیمت تیرآهن ۱۲ ذوب آهن اصفهان که در روز نخست اجرایی شدن این شیوه‌نامه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود، امروز ۳ میلیون تومان قیمت خورده است. همچنین، قیمت تیرآهن ۱۴ این شرکت از یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، تیر آهن ۱۶ از ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و تیرآهن ۱۸ نیز از ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است.
بررسی قیمت‌های دیگر شرکت‌ها نیز حاکی از آن است که این افزایش قیمت صرفا به تولیدات فولاد مبارکه محدود نبوده، به طوری که تیر آهن ۱۴ بلند شرکت پروفیل صنعت ماهان نیز در طول این دو هفته با ۱۷۲ هزار تومان افزایش قیمت روبه‌رو بوده و از یک میلیون و ۴۳۰ هزار تومان به یک میلیون و ۶۰۲ هزار تومان رسیده است. همچنین، تیرآهن ۱۶ از یک میلیون و ۸۸۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و تیرآهن ۱۸ از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته‌اند.
ادامه بررسی‌های میدانی نشان از حاکمیت همین اوضاع بر قیمت دیگر مقاطع فولادی ساختمانی دارد.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;