شهرداری پای کار برخورد با تخلفات نیست

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان با انتقاد از آنچه «مسائل و مشکلات زیر پوست شهرداری‌ها» عنوان کرد، گفت: شهرداری خرم‌آباد پای کار برخورد با تخلفات نیست.
به گزارش خبرنگار مهر، سعید بارانی بیرانوند امروز سه شنبه در نشست با خبرنگاران در سخنانی با بیان اینکه بر اساس قانون، سازمان نظام مهندسی ساختمان کمک دهنده مراجع صدور پروانه است، اظهار داشت: دولت محلی در یک شهر، شهرداری‌ها هستند.
شهرداری پای کار برخورد با تخلفات نیست
وی با تاکید بر اینکه کل مسائل یک شهر در اختیار شهرداری است عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان و مهندسان آن، یک قلم و یک کاغذ دارند، اما با توجه به مشکلات عدیده و دلایل مختلفی که در زیرپوست شهرداری‌های ما وجود دارد شاید قلم و کاغذ مهندسان، «پر زور» نباشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان با اشاره به مشکلات درآمد ناپایدار و زیرساختی در شهرداری‌ها افزود: همه در جریان درآمد شهرداری خرم آباد هستیم، با توجه به نیروهای مازادی که دارد و عرف غلط درآمدزایی از محل ماده ۱۰۰، نسبت به گزارش‌های مهندسین و تخلفاتی که ارائه می‌شود، توجه ویژه ای صورت نمی‌گیرد.
بارانی بیرانوند بیان داشت: طبق قانون آئین نامه، مهندس می‌تواند بر اساس مقررات ملی، ارائه گزارش داشته باشد، مهندس ناظر در یک ساختمان گزارش می‌دهد که مالک و یا مجری تخلف کرده است و شهرداری جلوی کار را بگیرد، اما شهرداری پای کار نیست.
وی با تاکید بر اینکه مهندس گزارش تخلف را می‌دهد اما شهرداری پای کار نیست تا ساختمان در چند طبقه ساخته شود و به ماده ۱۰۰ برود افزود: خوشبختانه با انتقاداتی که به بحث ماده ۱۰۰ شد، این ماده در حال اصلاح است و نقش مهمی برای سازمان نظام مهندسی در نظر گرفته شده است.
شهرداری پای کار باشد خیلی از تخلفات ساختمانی رخ نمی‌دهد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان با بیان اینکه ما هیچ دخالتی در کمیسیون ماده ۱۰۰ نداریم و اصلاً در آن حضور نداریم گفت: دادگستری، نماینده فرمانداری، استانداری و شورای شهر در رابطه با اضافه ساخت، قلع بنا و… تصمیم می‌گیرند.
بارانی بیرانوند عنوان کرد: با توجه به مشکلات فرهنگی که وجود دارد معمولاً قلع بنا رخ نمی‌دهد، در نهایت پرونده به دیوان عدالت می‌رود و به همین گونه هم باقی می‌ماند.
وی با اشاره به اینکه اگر شهرداری‌ها پای کار باشند خیلی از اضافه ساخت‌ها و تخلفات ساختمانی رخ نمی‌دهد ادامه داد: البته یک طرفه هم قضاوت نمی‌کنم، جاهایی هست که ممکن است مهندس ما کوتاهی کند، به موقع گزارش ندهد، اما ریشه کار این نیست که اگر مهندس گزارش نداد، شهرداری هم دست روی دست بگذارد، طبق تبصره هفت ماده ۱۰۰، مأموران شهرداری باید خودشان هم بازدید داشته باشند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان گفت: نگاه شهرداری این است که درآمد داشته باشد، البته این امر تنها مربوط به خرم آباد هم نیست، تهران با آن عظمت، آن شهرداری و اعتبار هم با این معضل مواجه است وای به حال شهری که زیرساخت‌های آن تأمین نشده و با خیلی از مشکلات مواجه است.
معضل «دو نقشه ای» ساختمان‌ها
بارانی بیرانوند در ادامه سخنان خود به معضل «دو نقشه ای» ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: طبق قوانین معماری، شهرسازی و فنی و مهندسی، مهندسان نقشه‌ای تهیه، طراحی و محاسبه می‌کنند، در سازمان کنترل می‌شود و در نهایت به شهرداری ارسال می‌شود.
وی بیان داشت: آن نقشه «خاک می خورد» و بایگانی می‌شود، چرا که شهروند ۱۰۰ متر نمی‌سازد بلکه می‌خواهد که ۱۲۰ متر بسازد، وظیفه ناظر هم این است که نقشه مصوب را با ساختمانی که در حال اجرا بوده و همچنین بر اساس مندرجات در پروانه، انطباق بدهد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان با تاکید بر اینکه عملاً این اتفاق در ۹۰ درصد ساختمان‌های استان صورت نمی‌گیرد افزود: این امر در خیلی از استان‌ها وجود دارد اما در استان ما و شهر خرم آباد این مسئله بیشتر وجود دارد.
بارانی بیرانوند تصریح کرد: «نقشه دومی» به وجود می‌آید که غیر رسمی و تخلف است، اما کاری هم نمی‌شود کرد چرا که یکی از دلایل آن، دلایل فرهنگی و عشیره‌ای است، ما هنوز در نقطه‌ای هستیم که بین سنت و تجدد گرفتار شده‌ایم، از یک طرف سنتی و طایفه‌ای هستیم و از طرف دیگر آشپزخانه «اوپن» می‌خواهیم.
آغاز بخش «مدیریت پیمان» طرح مجریان ذی صلاح
وی با بیان اینکه در بحث‌های طرح‌های جامع و تفصیلی، راه و شهرسازی و همچنین شهرداری‌ها مؤثر هستند و این طرح‌ها را باید به روز کنند گفت: سال‌ها است که طرح تفصیلی بعضی از شهرهای ما هنوز به روز نشده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان با تاکید بر اینکه برای اولین طی دو سال گذشته در رابطه با طرح تفصیلی خرم آباد اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: کارهایی صورت گرفته، اما آنقدر دیر انجام شده و سرعت رشد ناهنجاری‌ها زیاد شده که شاید رسیدن به آنها یک انقلاب و تکانه می‌خواهد.
بارانی بیرانوند در ادامه سخنان خود به بحث مجریان ذی صلاح اشاره کرد و گفت: این طرح، یک بحث جدید است، ما در یک قسمت از آنکه «مدیریت پیمان» است شروع کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه هنوز برآورد دقیقی در رابطه با این طرح نداریم اما مطمئناً سبب می‌شود که پروژه و ساختمان بهتر ساخته شود عنوان کرد: تمام مشکلات ساخت و ساز مربوط به مهندسان نیست، مصالح استاندارد و… مهم است، اگر همه اینها را با هم ببینیم نقاط قوت و ضعف مشخص می‌شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;