شمارش معکوس برای بهره‌برداری از تصفیه‌خانه

به گزارش تاسیسات نیوز، معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: با تلاش‌هایی که انجام گرفته، پیش از آغاز تابستان امسال تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز وارد مدار می‌شود.

حمیدرضا جانباز اظهار کرد: در دنیا فقط در مناطق محدودی شبکه‌های فاضلاب، شبکه‌های مختلط هستند و علاوه‌بر جمع‌آوری فاضلاب، آب سطحی را نیز جمع می‌کنند.


وی درخصوص جمع شدن آب باران در معابر شهر اهواز افزود: به‌دلیل اینکه شبکه آب سطحی نداریم، شهرداری‌ها از شبکه فاضلاب برای جمع کردن آب سطحی استفاده می‌کنند و دلیل اینکه پس از باران شاهد جمع شدن آب در معابر و خیابان‌ها هستیم، این موضوع است.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: اگر شبکه مختلط طراحی شود، هزینه‌های اجرایی بسیار زیاد خواهد شد و این موضوع یکی از دلایلی است که شبکه‌های مختلط نداریم. جانباز درباره مشکلات فاضلاب در شهر اهواز اظهار کرد: در اهواز باید تصفیه‌خانه شرق وارد مدار شود و در این زمینه با تلاش‌هایی که انجام گرفته، پیش از آغاز تابستان امسال این تصفیه‌خانه فاضلاب وارد مدار می‌شود.


وی ادامه داد: از سال‌ها قبل موضوع استفاده از منابع اعتباری بانک‌های توسعه‌ای در دستور کار قرار داشت که با تحریم بخشی از اعتبارات تخصیص داده نشد. در این زمینه در حال پیگیری هستیم تا از محل فاینانس خارجی اعتبارات مورد نیاز این طرح را تامین کنیم.


معاون وزیر نیرو گفت: تصویب مصوبه دولت در فروردین سال گذشته برای خوزستان باعث شد تا اعتبارات آب و فاضلاب کشور به‌صورت متوسط ۲۲درصد تخصیص بگیرد اما اعتبارات آب و فاضلاب برای خوزستان به صورت ۱۰۰ درصدی تخصیص داده شود. جانباز خاطرنشان کرد: این موضوع در فضای بی‌پولی دولت به معنای اتفاق بسیار بزرگی است.


اقدامات باقی‌مانده در استان و به‌خصوص شهر اهواز باید سرعت داده شوند. امسال وزن کارها را بر استفاده از منابع مالی خارجی قرار داده‌ایم و در این زمینه تقریبا مستندات آن آماده شده است و در طول سال مناقصات آن طرح‌ها برگزار خواهد شد.


کاهش آب بدون درآمد


معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در متوسط کشوری آب بدون درآمد ۵/ ۲۵ درصد است که ۴/ ۱۳ درصد از آن به صورت هدررفت واقعی است، گفت: طرحی را آماده کرده‌ایم تا از امکانات بخش خصوصی برای کاهش آب بدون درآمد استفاده شود. قرار است تا گام اول این طرح در دو شهر آبادان و خرمشهر اجرایی شود.


جانباز در خصوص بهسازی شبکه‌های توزیع فرسوده آب در شهرها، اظهار کرد: در همه دنیا بعد از احداث زیرساخت‌ها از محل درآمدهای آن سازمان، اقدام به تعمیر و نگهداری زیرساخت‌ها می‌کنند اما به‌دلیل آنکه تعرفه‌های شرکت آب و فاضلاب تعرفه‌های مخفف است این اتفاق نمی‌تواند بیفتد.


وی افزود: شرکت آب و فاضلاب کشور برای بازسازی تاسیسات متکی به اعتبارات دولتی است و این مساله به‌دلیل تعرفه‌هایی است که برای شرکت وضع شده است.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: ستاد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور یک طرح را آماده کرده است تا از امکانات بخش خصوصی برای کاهش آب بدون درآمد استفاده شود. با توافقی که انجام گرفته قرار است تا گام اول این طرح در دو شهر آبادان و خرمشهر اجرایی شود.


جانباز با اشاره به هدررفت آب در شبکه‌های توزیع در شهرها گفت: در این زمینه بخش خصوصی، خود نسبت به کاهش پرتی آب اقدام و آبی را که جمع‌آوری و ذخیره می‌کند، شرکت آب و فاضلاب به قیمت تمام شده از بخش خصوصی خریداری می‌کند که این طرح در جهت کاهش پرتی آب و کاهش آب بدون درآمد انجام می‌شود.


وی ادامه داد: اکنون پایش شبکه انجام شده است و می‌دانیم کدام بخش‌های شبکه توزیع آب در شهرهای آبادان و خرمشهر دارای پرتی بیشتری است و بر این اساس کار انجام خواهد گرفت.


فاضلاب ورودی به کارون به صفر می‌رسد


استاندار خوزستان نیز گفت: یک طرح آماده کرده‌ایم که طبق آن ۵۵درصد فاضلاب ورودی به رودخانه کارون طی ۸ماه تا یکسال آینده جمع‌آوری می‌شود و دیگر وارد کارون نمی‌شود و امیدواریم در ۳سال آینده کل فاضلاب ورودی به رودخانه کارون را در مقطع اهواز به صفر برسانیم.


غلامرضا شریعتی اظهار کرد: یکی از اقداماتی که به مردم منطقه منبع آب، حصیرآباد، کوی رمضان و شرق اهواز وعده داده بودیم این بود که سعی کنیم وضعیت آب را از نظر کمی و کیفی در این مناطق اصلاح کنیم. وی افزود: به همین علت دستگاه‌های متولی همچون سازمان آب و برق خوزستان، شرکت آب و فاضلاب اهواز، استانداری خوزستان و فرمانداری اهواز درگیر کار شدند تا کاری که حدود ۲۵سال معوق مانده بود، به انجام برسد.


استاندار خوزستان اظهار کرد: خوشبختانه این طرح تکمیل است و شاید یک یا دو درصد از کار باقی‌مانده باشد و طی ۲۰روز تا یک ماه آینده کار به‌طور کامل تکمیل می‌شود تا مردم شرق اهواز که شاید در طول شبانه‌روز حدود ۲ تا ۴ساعت آب داشته باشند، از آب پایدار و بهداشتی در طول ۲۴ساعت شبانه‌روز بهره‌مند شوند.


شریعتی گفت: تعویض مخزن اصلی آب اهواز در تصفیه‌خانه شماره ۲ کار دیگری است که در حال انجام است. این مخزن بالای ۴۰سال است که در حال کار کردن است و با توجه به گل و لایی که در آن وجود دارد، کیفیت خود را از دست داده است.


وی ادامه داد: یک مخزن جدید برای جایگزینی آن ساخته شده است که نیاز به تمهیداتی دارد تا بتوانیم طی ۲ماه آینده این مخزن جدید را وارد مدار کنیم تا علاوه‌بر افزایش حجم آبی که به کل شهر اهواز داده می‌شود، کیفیت آب نیز بهبود پیدا کند.


استاندار گفت: اگر بخواهیم کل آب اهواز را در دو ماه آینده از طرح غدیر برداشت کنیم و هیچ برداشت آبی از رودخانه کارون نداشته باشیم، بررسی و نواقص و مشکلات احتمالی نیز مطرح خواهد ‌شد. اگر دست به دست هم دهیم می‌توان این نواقص را برطرف کنیم و در یک یا دوماه آینده کل آب شرب و بهداشتی شهر اهواز را از طرح غدیر برداشت کنیم.


وی در خصوص بحث فاضلاب ورودی به رودخانه کارون گفت: حجم فاضلابی که به رودخانه کارون وارد می‌شود، اصلا قابل قبول نیست.


در این زمینه یک طرح آماده کرده‌ایم که طبق آن ۵۵درصد فاضلاب ورودی به رودخانه کارون ظرف ۸ماه تا یک‌سال آینده جمع‌آوری می‌شود و دیگر وارد کارون نمی‌شود.


استاندار خوزستان ادامه داد: در این زمینه امیدواریم در یک یا دوماه آینده تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز را نیز افتتاح و این خواست دیرینه مردم ناحیه شرق اهواز را اجرایی کنیم.


همچنین اقدامات تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز نیز انجام شده است و امیدواریم در ۳سال آینده کل فاضلاب ورودی به رودخانه کارون را در مقطع اهواز به صفر برسانیم.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;