شرایط حضور برای شرکت در آزمون نظام مهندسی

منظور از سابقه کار در آزمون نظام ‌مهندسی ، گذشتن مدت‌زمان مشخصی از مدرک تحصیلی است؛ افراد بعد از گذشت ۳ سال از مدرک کارشناسی یا ۲ سال از مدرک کارشناسی ارشد و یا ۱ سال از مدرک دکترای خود می‌توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند. سنوات از تاریخ اخذ مدرک تحصیلی تا روز برگزاری آزمون محاسبه میگردد.
به گزارش تاسیسات نیوز، منظور از سابقه کار در آزمون نظام‌ مهندسی ، گذشتن مدت‌زمان مشخصی از مدرک تحصیلی است؛ افراد بعد از گذشت ۳ سال از مدرک کارشناسی یا ۲ سال از مدرک کارشناسی ارشد و یا ۱ سال از مدرک دکترای خود می‌توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند. به‌جز این نیاز به سابقه کار خاصی نیست.
مقطع تحصیلی حداقل سابقه کار حرفه‌ای
کارشناسی ۳ سال
ارشد ۲ سال
دکتری ۱ سال
برای داوطلبان کارشناسی ناپیوسته، هر ۵ سال فاصله بین مدرک کاردانی و کارشناسی معادل یک سال کارشناسی در نظر گرفته می‌شود. مثلاً فردی در شهریور ۹۳ مدرک کاردانی و در مرداد ۹۶ مدرک کارشناسی خود را اخذ کرده باشد، بین دو مدرک کاردانی و کارشناسی ۳۵ ماه فاصله بوده که تقسیم بر ۵ شده و برابر ۷ ماه کارشناسی می‌گردد. یعنی به جای اینکه ۳ سال (۳۶ ماه)، کافی است ۲۹ ماه از تاریخ اخذ مدرکش گذشته باشد.
توجه: سوابق کاردانی برای آزمون نظام مهندسی به‌غیراز رشته عمران (محاسبات)، در صورت هم رشته بودن با رشته آزمون، از تاریخ اخذ مدرک کاردانی تا زمان اخذ مدرک مهندسی به ازای هر ۵ سال کامل یک کامل و حداکثر دو سال به سنوات مهندسی اضافه خواهد شد. در صورت هم رشته بودن سنوات کاردانی قابل‌محاسبه برای آزمون نظام مهندسی نمی‌باشد به‌عنوان مثال سنوات کاردانی رشته نقشه‌برداری قابل‌محاسبه برای آزمون عمران و سنوات کاردانی رشته عمران قابل‌محاسبه برای آزمون نقشه‌برداری نمی‌باشد.
توجه ۱: سنوات کاری کاردانی از فارغ‌التحصیلی کاردانی تا فارغ‌التحصیلی کارشناسی می‌باشد.
توجه ۲: سنوات کاری کاردانی برای آزمون محاسبات عمران و طراحی معماری محسوب نمی شود.
سنوات از تاریخ اخذ مدرک تحصیلی تا روز برگزاری آزمون محاسبه میگردد بنابراین متقاضیانی که سنوات لازم را تا روز برگزاری آزمون نداشته باشند و با ورود اطلاعات نادرست اقدام به ثبت نام نمایند در صورت قبولی در آزمون، قبولی آنان کان کم یکن تلقی میشود.
چند سال پس از اتمام دوره کارشناسی می‌توان در آزمون‌های نظام مهندسی شرکت کرد؟
با توجه به جدول سنوات که از تاریخ دریافت مدرک تحصیلی تا تاریخ آزمون نظام مهندسی (نه تاریخ ثبت‌نام) محاسبه می‌شود، برای مدرک کارشناسی ۳ سال، کارشناسی ارشد ۲ و دکتری ۱ سال از زمان دریافت مدرک تحصیلی باید گذشته باشد.
آیا برای شرکت در آزمون نظام مهندسی ، نیازی به عضویت در سازمان نظام‌مهندسی هست؟
خیر، برای شرکت در آزمون نیازی به عضویت نبوده، ولی پس از قبولی باید در سازمان نظام‌ مهندسی، در شهر مربوطه عضو شوید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;