سرعت انجام کار در ساختمان سازی و هزینه های ناشی از طولانی شدن پروژه و حمل مصالح سنگین با استفاده از ساندویچ پانل آماده به شدت کاهش یافته و عمر مصالح پیش ساخته بالا است و به همین دلیل عمر ساختمان و سازه ساخته شده نیز افزایش می یابد .در صورتی که مشکل یا خرابی برای مصالح به وجود آید می توان بدون خرابی و تخریب و کنده کاری مصالح را به راحتی تعویض کرد .از مهم ترین ویژگی های استفاده از ساندویچ پانل ها دوام و پایداری آن ها نسبت به مصالح سنتی بوده و در برابر فشار و لرزش طوفان و زلزله مقاومت خوبی دارند .برای برطرف کردن مشکل ساخت و ساز سریع با صرفه جویی در زمان و قیمت مصالح ساختمان سازان از انواع ساندویچ پانل ها جهت سرعت بخشیدن به کار ساخت و ساز خود استفاده می کنند .
مزایای استفاده از ساندویچ پانل ها
  • قابل شستشو
  • مقاومت در برابر آسیب
  • حمل آسان به دلیل وزن سبک
  • نگهداری و نصب راحت و سریع
  • عایق رطوبت، صدا ، سرما ، گرما
  • قابلیت ترمیم و تعویض سازه بدون تخریب
  • صرفه جویی در هزینه های مالی و زمانی
ساندویچ پانل ها به دلیل استفاده از مواد مخصوص بسیار سبک بوده و وزن کلی آن ها بسیار پایین می باشد . در مقایسه با سایر مصالح سنگین از لحاظ ایمنی استفاده از ساندویچ پانل ها بهتر خواهد بود . مقاومت سازه های پیش ساخته در برابر آسیب هایی چون ضربه ، مواد قلیایی ، رطوبت و اسید و حرارت بسیار بالا می باشد و میزان آسیب در این شرایط برای این سازه ها کم تر خواهد بود . قابلیت تعویض و ترمیم این سازه ها به ما این امکان را می دهد که در صورت ایجاد هر گونه مشکل به راحتی قسمتی از آن را بدون تخریب و هزینه های بسیار بالا تعمیر کرد .از مهم ترین عوامل استفاده از سازه های پیش ساخته صرفه جویی در هزینه های جانبی در زمان راه اندازی، ساخت و نگهداری سازه می باشد که به نسبت سایر مصالح ساختمانی کاهش چشمگیری خواهد داشت.
ایمنی در ساندویچ پانل چقدر است؟
ساندویچ پانل به دلیل مواد خاص به کار رفته در آن ها در برابر حرارت و آتش ضد حریق می باشند و هم چنین به خاطر وزن سبکی که دارند در برابر زلزله مقاوم می باشد و در زمان وقوع چنین حوادثی خسارت های مالی و جانی کمتری را به همراه خواهند داشت. از موارد دیگر ایمنی سازه های پیش ساخته می توان به غیراشتعال بودن آن ها اشاره کرد.
کاربرد و مصارف ساندویچ پانل
این مصالح در زمینه های مختلف کاربردهای متنوعی دارند .از مهم ترین کاربردهای سازه های پیش ساخته می توان به ساختمان سازی اشاره کرد .به دلیل ویژگی های مهم این سازه ها از ابزار و مصالح بسیار مهم در ساخت و ساز محسوب می شوند . علاوه بر آن در صنایع مختلفی چون کشاورزی ، شیمیایی ، نظامی ، مراکز صنعتی ، هوا و فضا ، امداد و نجات و هسته ای و پلیسی کاربرد دارند . کانکس های پلیس ، سردخانه و کانتینرها ، آلاچیق و سقف های سوله ، انبار ، کارخانه ها و استودیوهای صدابرداری و کانکس های ویلایی همگی از کاربردهای مهم استفاده از سازه های پیش ساخته می باشد .ضخامت کم سازه موجب شده بعد از ساخته شدن ساختمان بیش ترین فضا در دسترس باشد و برای پی سازی ساختمان به دلیل سبک بودن مصالح هزینه کمتری را به همراه خواهد داشت .
برای نصب سازه های پیش ساخته باید از افراد ماهر و باتجربه در این زمینه استفاده کرد و موارد مختلفی را به هنگام نصب باید در نظر گرفت .توجه به گام پیچ ها و ارتفاع از موارد دیگری است که در زمان اجرای آن باید رعایت کرد .استفاده از پیچ های واشردار مخصوص در قیمت ساندویچ پانل و هم چنین مسئله مهمی که در نصب انواع سازه های پیش ساخته از اهمیت برخوردار می باشد این است که نصب و اجرای آن توسط افراد مجرب انجام پذیرد و همین مسئله به تنهایی بیان کننده حساسیت بالای نصب ساندویچ پانل ها خواهد بود .