ساخت و ساز توسط افراد فاقد صلاحیت انجام می شود

یک کارشناس مسکن با بیان اینکه متاسفانه ماده ۴ قانون نظام مهندسی به صورت کامل اجرا نمی شود گفت: به اکثر مالکانی که جواز ساختمانی می گیرند اجازه داده می شود کار ساخت را هم خودشان انجام دهند که این روال تقریبا در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.
به گزارش تاسیسات نیوز، شهاب سعادت نژاد  اظهار کرد: همانگونه که برای انجام هر کاری نیاز به داشتن جواز و پروانه اشتغال به کار آن رشته و شغل الزامی است و تمامی اصناف و مشاغل دارای مجوز هستند برای اجرای کار ساختمان هم مطابق ماده ۴ قانون نظام مهندسی مصوبه سال ۱۳۷۴ باید از افراد دارای صلاحیت استفاده شود.
وی افزود: صلاحیت حرفه ای افراد حوزه ساخت وساز را وزارت راه و شهر سازی توسط نظام های مهندسی و کاردانی و انبوه سازان به افراد و شرکتها می دهند و این افراد و شرکتها مطابق شیوه نامه های موجود و در حد صلاحیت و ظرفیت خود مجاز به انجام ان کار هستند.
رییس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران ادامه داد: متاسفانه تا کنون اجرای این ماده مهم قانونی به صورت کامل اجرایی نشده و به اکثر مالکانی که جواز ساختمانی می گیرند اجازه داده می شود کار ساخت را هم خودشان انجام دهند که این روال تقریبا در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.
وی با تاکید بر اینکه اساسا تمام امور ساخت و ساز باید توسط افراد و شرکتهایی که دارای تخصص و مجوز و صلاحیت ساخت هستند انجام شود گفت: به کارگیری مجری ذی صلاح درساخت وسازها در شهر تهران تا سال ۱۳۹۲ تقریبا انجام نمی شد واین مهم الزام آور نبود. پس ازآن نیز به صورت موردی استفاده از سازنده دارای صلاحیت در پروژه ها انجام پذیرفت.
سعادت نژاد اظهار کرد: هم اکنون نظام مهندسی مطابق قانون و مقررات ملی ساختمان از مالکان می خواهد کار ساخت و ساز را توسط افراد و شرکتهای دارای صلاحیت انجام دهند و ازآنجا که بازوی اجرایی این کار شهرداری است، توقف پروژه های بدون سازنده دارای صلاحیت باید ازطرف شهرداری تهران صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: طبق جلسات مکرر انجمن سازندگان با شهرداری و شورای شهر و برگزاری نشست های مشترک با افشین حبیب زاده عضو کمیسیون عمران شورای شهر و پیگیریهای مدیران سازمان نظام مهندسی استان تهران، تفاهم نامه ای بین نظام مهندسی، شهرداری و شورای شهر تهران مبنی بر الزام به ثبت و حضور سازندگان دارای صلاحیت و حضور سرپرستان کارگاه در زمان شروع به کار در گروه های ساختمانی گروه های «ج» و «د» در شهر تهران و تمامی کار های منطقه دو در شهریور ماه ۱۳۹۹ انجام پذیرفت.
بازرس انجمن انبوه سازان استان تهران ادامه داد: این مصوبه در کمیته ۵ نفره استان تهران نیز تصویب و توسط وزارت راه و شهر سازی ابلاغ شد ولی متاسفانه با گذشت چند ماه از انجام تفاهم نامه جدید همچنان شاهد شروع به کار تعداد زیادی از پروژه های ساختمانی بدون حضور و استفاده از خدمات سازندگان ذیصلاح هستم.
سعادت نژاد با بیان اینکه متاسفانه شهرداری تهران هیچ گونه بر خوردی با تخلفات مربوط به عدم استفاده از سازندگان دارای صلاحیت انجام نمی دهد گفت: این مساله باعث پایین آمدن کیفیت ساخت، کاهش عمر مفید و نا ایمن بودن ساختمانها در کلان شهر تهران شده که در نتیجه این امردر هنگام بروز بحرانهایی مانند زلزله مردم نمی توانند به خانه هایی که با هزینه های بالایی آنهارا خریداری کرده اند اعتماد کنند. درچنین شرایطی احتمال ریزشها و وقوع حوادث ناگوارجانی درزمان وقوع حوادث غیرمترقبه بسیار بالا است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;