ساختمان خود را هوشمند کنیم یا خیر؟

هوشمندسازی ساختمان به‌عنوان مجموعه‌ای از خدمات سودمند و مدرن جای خود را در زندگی اقشار مختلف بازکرده اما شاید بعضی افراد تصور کنند سیستم هوشمند خانگی نه یک نیاز واقعی بلکه مجموعه‌ای از سرویس‌های غیرضروری و لوکس است.
به گزارش تاسیسات نیوز،  هوشمندسازی ساختمان‌ها و اماکن در دنیا سابقه‌ای بیش از نیم‌قرن دارد. کشور ما نیز از سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۸۰ شاهد ورود فناوری اتوماسیون خانگی بود و با وجود آن که در ابتدا این سرویس ها با اقبال چندانی روبرو نشد به تدریج جای خود را در خانه‌های بسیاری باز کرد و خصوصا طی یک دهه اخیر شاهد رشد فراوان استفاده از این خدمات در ساختمان­ها هستیم.
با این‌ حال یک نکته را نمی‌توان کتمان کرد و آن این‌که هنوز بسیاری افراد با سیستم­‌های مدیریت هوشمند ساختمان آشنایی چندانی ندارند یا از آنچه درباره آن شنیده‌اند این تصور در آنها شکل‌ گرفته که سیستم هوشمند خانگی، نیاز واقعی آنها نیست و این سرویس‌ها در خانه افراد متمول به کار گرفته می‌شود و در آنجا نیز صرفا نقش تجملی دارد.
در ادامه هوشمندسازی ساختمان را  با ذکر دو دلیل از میان دلایل متعدد، ضرورت استفاده از سیستم هوشمند خانگی را در تمام ساختمان‌های امروزی به زبان ساده بررسی خواهیم کرد.
۱. هوشمندسازی ساختمان، خانه شما را کم هزینه‌تر می‌کند
یکی از باورهای نادرستی که درباره هوشمندسازی ساختمان در برخی افراد وجود دارد این است که استفاده از ساختمان هوشمند نسبت به هزینه‌ای که برای آن انجام می‌شود، به‌صرفه نیست.
این باور از آنجا سرچشمه می‌گیرد که بسیاری از ما در مخارجی که انجام می‌دهیم تفکیکی بین هزینه و سرمایه‌گذاری قائل نیستیم و این در حالی است که بهره‌گیری از سیستم مدیریت هوشمند ساختمان در واقع یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است.
 ضمنا بسیاری از ما به این نکته توجه نمی‌کنیم که وقتی یک فناوری را به خدمت می‌گیریم ممکن است برای مستهلک شدن هزینه‌ای که برای آن صرف کرده‌ایم و رسیدن به نقطه‌ای که این فناوری برای ما سودآور باشد باید زمان منطقی در نظر بگیریم. واقعیت متکی به مستندات علمی این است که سیستم‌های هوشمند خانگی از طریق افزایش بهره‌وری انرژی و افزایش امنیت هزینه‌های زندگی و نگهداری از ساختمان و مایملک ما را به نحو قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.
برای روشن شدن موضوع فقط کافی است به این نکته توجه کنیم که یک سیستم هوشمند جامع و کارآمد علاوه بر افزایش راندمان سیستم روشنایی و گرمایش و سرمایش ساختمان و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی با کنترل و مانیتورینگ اقدام به جلوگیری و یا اطلاع‌رسانی از مسائل و مشکلات پیش‌آمده می‌نماید.
به‌طور مثال کشف به‌موقع نشت گاز یا آب یا اتصال برق و مهار یک آتش‌سوزی در ابتدای شروع آن و یا حتی پیشگیری از سرقت، هزینه‌های غیرمترقبه و سنگین را از خانه و زندگی ما دور می‌کند.
۲. هوشمند سازی ساختمان، زندگی را دلپذیرتر می‌کند
شاید برخی افراد تصور کنند سیستم هوشمند خانگی بیش از آن که مجموعه‌ای از سرویس‌های کاربردی باشد، خدماتی تجملی و نمایشی برای لوکس پسندان است.
برای پی بردن به نادرستی این باور کافی است به این نکته توجه کنیم که یکی از مهم‌ترین اهداف ابداع این سیستم‌ها اصولا دلپذیرتر کردن محیط خانه و فراهم کردن امکان زندگی راحت‌تر در منزل بوده است.
برای مثال برخوردار بودن فضای خانه از نور مناسب و کافی یکی از دغدغه‌های ما به شمار می‌رود که با کمک سیستم هوشمند خانگی این دغدغه به‌راحتی رفع می‌شود و سیستم هوشمند با کنترل و باز و بسته کردن پرده‌ها بهترین نور آفتاب را به خانه شما هدایت می‌کند و یا با تنظیم شدت نور لامپ‌هایی که در جای‌جای خانه وجود دارد، بهترین نور را در زمان حضور ما در یک بخش از منزل برای ما تامین می‌کند.
کنترل دمای خانه، یکی دیگر از مزیت‌هایی است که سیستم هوشمند در اختیار ما قرار می‌دهد. تصور کنید در روزهای گرم تابستانی با لمس یک آیکون روی گوشی موبایلتان بتوانید سیستم هوشمند خانه را فعال کنید تا پیش از رسیدن شما سیستم سرمایشی منزل به کار بیفتد و دمای خانه را برای شما مطبوع کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;