ساختمان‌های ناایمن، تهدید جدی برای ایمنی و سلامت شهروندان

دکتر جواد نوفرستی
رئیس کارگروه پیشگیری از مرگ‌های خاموش
عدم توجه کافی به ملاحظات ایمنی و برخی اشتباهات محرز در انتخاب، طراحی و اجرای تاسیسات گرمایشی و لوله‌کشی گاز ساختمان‌ها، سلامت و ایمنی هموطنان را شدیدا با خطرات گازگرفتگی و آتش‌سوزی تهدید می‌کند.
این وضعیت، نتیجه عدم توجه به ذیصلاح بودن طراح، مجری و ناظر؛ فقدان، ضعف یا نقص نظارت‌ها، قانون‌گریزی یا عدم پایبندی به قوانین، مقررات و استانداردها یا عدم اجرای کامل الزامات مقررات ملی ساختمان و همچنین نقص و حتی تناقضات موجود در برخی مقررات ملی ساختمان است.
مطالبه ارتقای ایمنی ساختمان‌ها: گرمایش ایمن
رفع چالش‌های موجود با هدف ارتقای ایمنی ساختمان‌ها و ارتقای ایمنی و سلامت شهروندان، نیازمند راه حل اساسی و ریشه‌ای در مقررات ملی ساختمان از جمله مبحث ۱۷ است که پیگیری آن تا حصول نتیجه، در برنامه انجمن قرار دارد.
پیرو نشست ملی پیشگیری از حوادث گازگرفتگی در تاریخ ۰۳/۱۰/۱۳۹۸ که به پیشنهاد انجمن جامعه ایمن کشور و به میزبانی شرکت ملی گاز ایران برگزار شد؛ فهرستی از دغدغه‌های جدی که حاصل مطالعات و تحقیقات میدانی چند ساله کارگروه و انجمن و حاصل همفکری‌ها و تبادل‌نظر با اساتید، صاحبنظران و کارشناسان متخصص این حوزه و همچنین پیشنهادات و بازخوردهای بسیار زیاد دریافتی است، مجددا برای اظهارنظر و همفکری کارشناسان محترم منتشر می‌شود و متعاقبا بصورت مکتوب و رسمی برای دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ارسال خواهد شد و درخواست و پیگیری خواهیم کرد تا به همراه چند نفر از اساتید و صاحبنظران متخصص مجرب، برای ارائه و تبیین چالش‌ها و دغدغه‌ها و تبادل نظر درباره راهکارهای عملی، با متولیان امر تدوین و بازنگری مقررات، نشست تخصصی برگزار کنیم.
چالش‌های جدی؛ دغدغه‌های موجودبخش اول:
۱- عطف به بخشی از بند ۶ صورتجلسه نشست ملی ۰۳/۱۰/۱۳۹۸، ضرورت تعیین سقف تعداد واحد (مسکونی و غیرمسکونی) برای تفکیک کنتور گاز و ضرورت الزامی کردن طراحی و اجرای موتورخانه مرکزی (یا سیستم حرارت و برودت مرکزی) بدون «اما و اگر، مشروط و راه فرار»؛ برای ساختمان‌های بالاتر از آن با توصیه به طراحی و اجرای آن پشت بام ساختمان‌ها. (توصیه‌ به تعیین سقف ۱۰ واحد که طبق مقررات ملی ساختمان، مشمول مقررات ساختمان‌های عمومی است).
شرح کامل‌تر این چالش جدی و بحران‌ساز، در یادداشت اختصاصی بعدی منتشر خواهد شد.
۲- الزام طراحی و جانمایی مناسب برای نصب پکیج رومسیلد (محفظه احتراق بسته) بصورت رومسیلد واقعی با دودکش دوجداره استاندارد، در داخل واحد مسکونی با تاکید و یادآوری این هشدار که، غالب پکیج‌های رومسیلد، بصورت رومسیلد یعنی با دودکش دوجداره نصب نمی‌شوند.
نکته .حقوق_شهروندی
شهروندان عزیز حتی بهای بالاتری را برای سیستم ایمن‌تر پرداخته‌اند، اما بصورت ایمن جانمایی و درنتیجه نصب نمی‌شوند.
۳- ضرورت ابلاغ ممنوعیت اتصال دودکش فن‌دار محصولات رومسیلد (آبگرمکن، پکیج و بخاری) به دودکش دیوار ساختمان
توضیح: بدلیل عدم طراحی و جانمایی مناسب محل نصب توسط طراح ساختمان و طراح و ناظر تاسیسات ساختمان و یا بدلیل ایجاد تغییرات در محل نصب بعد از نصب کابینت‌ها، به اتکای مسئولیت نهایی نصاب و در آگاهی و سکوت شرکت‌ها و ناظرین (گاز، تاسیسات و ساختمان)، دودکش فن‌دار به دودکش داخل جداره دیوار ساختمان‌ها وصل می‌شود که اقدامی بسیار خطرناک است.
۴- ضرورت شفاف‌سازی و تاکید مجدد در مبحث ۱۴ و مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان، در خصوص الزامات مبحث۲ مبنی بر الزام استنادی «گزارش اتمام عملیات نصب تجهیزات مکانیکی روکار» توسط ناظر تاسیسات ساختمان (شامل پکیج، رادیاتور، آبگرمکن و حتی کولر آبی) طبق نقشه های تاسیساتی، قبل از صدور پایان کار یا صدور مجوز سکونت یا قبل از تحویل واحد.
بدیهی است مطابق مبحث۲، چنانچه ساختمان ناظر تاسیسات نداشته باشد، این مسئولیت به ناظر ساختمان منتقل می‌شود.
۵- بررسی، آسیب شناسی و تعیین تکلیف وضعیت نابسامان نصب پکیج و آبگرمکن در بالکن یا تراس ساختمان‌ها (راهکار ناقص
چرایی نصب پکیج رومسیلد در بالکن با وجود رومسیلد بودن (زیر سوال بردن فناوری محصول)، ضرورت الزام تدوین دستورالعمل سازنده (یعنی تایید نصب در بالکن) و ملاحظات مهم دیگری شامل راندمان، عمر مفید، هزینه تعمیرات و نگهداری از جمله احتمال یخ‌زدگی و ترکیدگی برخی اجزای پکیج و همچنین وضعیت نمای ساختمان یا سیمای شهری، قابل بررسی و تامل جدی است.
راهکار اساسی: الزام در مقررات ملی ساختمان مبنی بر جانمایی درست محل نصب در داخل واحد (آشپزخانه)، طراحی و اجرای اتاقک پکیج روم یا طراحی و ساخت فضای بسته مناسب بعنوان محافظ و عایق دستگاه، ضمن توجه به ملاحظات زیبایی نمای ساختمان، به رفع چالش و دغدغه جدی فعلی کمک خواهد کرد.

این یادداشت ادامه دارد ….

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;