زیان خسارت دیدگان خاموشیها را چه کسی پرداخت می کند؟

با وجود گذشت حدود ۶ ماه از سال هنوز تکلیف مشترکین خسارت دیده از قطعی برق مشخص نیست. مدیر کل امور مشتریان توانیر می‌گوید: هیچ شرکت بیمه‌ای در دو مناقصه اخیر شرکت توانیر، شرکت نکرده است.
به گزارش تاسیسات نیوز، حدود ۶ ماه از سال گذشته، اما هنوز تکلیف خسارت دیدگان قطعی‌ها و نوسانات اخیر برق مشخص نشده است. مسئولین توانیر که پیش از این از پرداخت خسارت‌های ناشی از خاموشی‌ها به مشترکین تا پایان شهریور خبر داده بودند، حالا می‌گویند هنوز تکلیف شرکت بیمه‌ای پیمانکار در این بخش مشخص نشده است.
آنگونه که عبدالامیر یاقوتی مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر می‌گوید تا حالا دو بار مناقصه برای مشخص شدن تکلیف شرکت بیمه‌ای پیمانکار برای پرداخت خسارت به مشترکین خسارت دیده ناشی از نوسانات و قطعی‌های برق برگزار شده، اما هیچ نتیجه‌ای نداشته است.
به گفته او، بار اول که مناقصه در تاریخ ۱۲ مرداد برگزار شد، هیچ بیمه‌ای شرکت نکرد. در مناقصه بار دوم که ۱۶ شهریور پاکات آن باز شد، تنها یک بیمه شرکت کرده که آن هم مدارک کاملی ارائه نداده بود و عملا مناقصه به نتیجه نرسید.
این مقام مسئول در صنعت برق ادامه داد: شنبه هفته آینده هم برای بار سوم این مناقصه برگزار می‌شود. چنانچه بازهم شرکت بیمه‌ای در آن حاضر نشود، خارج از این فرآیند پیمانکار مشخص خواهد شد.
او ادامه داد: در سال‌های گذشته تعداد کمتری از مردم از این امتیاز اطلاع داشتند و مراجعه کمتری برای دریافت خسارت می‌کردند. اما حالا به واسطه اطلاع رسانی که شرکت توانیر در ماه‌های گذشته انجام داده، بیشتر مردم از این فرصت مطلع هستند. به همین دلیل پیش بینی می‌شود مراجعات مردم برای دریافت خسارت بیشتر باشد.
مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر همچنین ادامه داد: همچنین قیمت لوازم خانگی در یک سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و شرکت بیمه‌ای باید خسارت سنگینی را بابت خراب شدن وسایل برق پرداخت کند. این در حالی است که حق بیمه‌ای که از مشترکین دریافت می‌شود، هیچ تغییری نکرده است. به همین دلیل شرکت‌های بیمه‌ای مدعی است که شرکت در این مناقصه برای آن‌ها توجیه و صرفه اقتصادی ندارد.
این مقام مسئول در صنعت برق گفت: در سال ۱۳۹۱ بیمه دانا و در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ بیمه دی به عنوان شرکت بیمه‌گر مشترکان برق در مناقصه برنده و انتخاب شدند. در سال ۱۳۹۴ نیز پس از انجام مناقصه، شرکت بیمه پارسیان به عنوان بیمه‌گر انتخاب شد. همچنین در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بیمه دی و سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ هم بیمه کوثر برنده مناقصه شدند.
۳.۶ میلیارد ماهانه حق بیمه مشترکین برق
گفتنی است از مرداد ماه سال ۱۳۹۱ قرار بر این بود که تمامی وسایل برقی از سوی شرکت توانیر بیمه شوند و مبلغی در قبوض برق بابت همین مساله از مشترکان اخذ شود و با کسر این مبلغ، مشترکین خانگی در مورد مشکلات برقی که در خانه پیش می‌آید؛ بیمه شوند. در حال حاضر رقمی معادل ۱۰۰ تومان در ماه از مشترکان شهری و ۵۰ تومان در ماه از مشترکان روستایی اخذ می‌شود تا اگر حادثه‌ای برای وسایل برقی ایجاد شد؛ افراد بتوانند خسارت خود را از بیمه دریافت کنند. به عبارت دیگر اگر ۳۶ میلیون مشترک در کشور وجود داشته باشد ماهانه به طور میانگین مبلغی حدود ۳.۶ میلیارد تومان به عنوان حق بیمه در قبض‌های برق از مردم دریافت می‌شود.
هرچند به دلیل پایین بودن مبلغ پرداخت بیمه نسبت به مبلغ قبض برق، برخی از مشترکان توجهی به آن نمی‌کنند؛ به همین دلیل در هنگام وقوع حادثه از چنین تسهیلاتی بی اطلاع هستند و پیگیر دریافت حق خود نمی‌شوند. در مقابل برخی افراد که از ارائه چنین تسهیلاتی آگاه هستند پیگیر دریافت حق بیمه خود می‌شوند که بسیاری از آن‌ها نیز نتیجه مورد رضایتی دریافت نمی‌کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;