رونق تجدیدپذیرها و شاخص های زیست محیطی در دلِ تهدید «کووید ۱۹»

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: کاهش بی سابقه قیمت نفت و نوسانات متعاقبِ آن، از «کرونا» فرصتی در دلِ تهدید، برای «تجدیدپذیرها» ساخت که منجر به چرخش جهانی به سمتِ انرژی های تجدیذیر و به تبع آن بهبود شاخص های زیست محیطی شد.
محمد درویش، کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری ساتکاب با بیان این مطلب گفت :
تجدیدپذیرها نقش موثری در بهینه سازی انرژی و بهبود شاخص های زیست محیطی در جهان دارد و دنیا نیز به همین دلیل در این راستا گام بر می دارد و سعی دارد تا علاوه بر تامین انرژی ارزان، به بهبود شاخص های محیط زیست سالم نیز کمک کند.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته باید در برنامه پنج ساله پنجم حدود ۵ هزار مگاوات برق از طریق انرژی های نو به دست می آمد اظهار داشت :
با وجود برخورداری ایران از شرایط اقلیمی و منابع طبیعی مطلوب در حوزه «تجدیدپذیرها» متاسفانه نتوانستیم به خوبی از ظرفیت های موجود بهره ببریم و برنامه ریزی های انجام شده عملیاتی نشدند.
درویش با بیان اینکه شیوع کرونا، فرصت خوبی برای توسعه استفاده از «تجدیدپذیرها» در سراسر جهان را پدید آورد یادآور شد :
نوسانات قیمت نفت و سوختهای فسیلی، به دلیل قرار گرفتن در بحران پاندمی کووید ۱۹، موجب روی آوردن به ظرفیتها و پتانسیل های جدیدی مانند؛ انرژی های پاک و تجدیدپذیرها شد و جهان، از جمله ایران نیز در این مسیر به سمتِ انرژی ها نو گرایش پیدا کردند تا علاوه بر بهره گیری از انرژی های پاک هزینه کمتری نیز در این زمینه بپردازند.
این کارشناس، استفاده از پنلهای خورشیدی با توجه به شرایط و موقعیت جغرافیایی کشورمان را فرصتی مطلوب دانست که هنوز از توسعه و رشد آنچنانی در کشور برخوردار نیست و در مقایسه با دیگر کشورهای جهان با شرایطی مشابه، وضعیت خوبی ندارد.
وی با بیان اینکه؛ «عربستان» و «استرالیا» از جمله کشورهایی به شمار می آیند که از «باد» و «خورشید» به نحو احسن در زمینه تولیدِ انرژی بهره جسته اند، خاطرنشان کرد:
شیوع بحران کرونا، تغییری در روند بهره برداری از انرژی های نو در کشور ایجاد نکرد، این در حالی است که پشتوانه های قانونی خوبی در این حوزه وجود دارد که متاسفانه عملیاتی نشده است.
درویش افزود:
بادهای قوی دشت سیستان، کریدور قوی را برای تولید انرژی و همچنین صادرات آن به خارج از کشور فراهم ساخته که می تواند فرصت بسیار مطلوبی برای توسعه صادرات انرژی و هم چنین مبادلات اقتصادی فراهم سازد.
این کارشناس محیط زیست و انرژی در ادامه حمایت از بخش خصوصی جهت تقویت سرمایه گذاری در این زمینه را مطلوب ارزیابی و تصریح کرد:
در صورت شناسایی صحیح توانمندی های ایران در حوزه انرژی های نو، در بخشهای «منابع انسانی»، «تکنولوژی»، و «ابزارهای مناسب»، خواهیم توانست از کشورهای قدرتمند در این زمینه در منطقه و فرامنطقه باشیم.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;