روز «مهندس» مخلوقانِ خالق مبارک

تاسیسات نیوز / مهری بهزادپور: پنجم اسفند ماه به مناسبت زادروز خواجه نصیر‌الدین طوسی به‌عنوان روز مهندس نامیده شده است. به بهانه این روز سراغ چالش‌ها و دغدغه‌های این گروه از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان می‌رویم تا نگاهی هرچند گذرا به این مقوله داشته باشیم.
کسب عنوانِ «مهندس» در سالهای خیلی دورتر هم سخت تر بود و هم جایگاه اجتماعی مطلوبتری داشت، و برای به دست آوردن آن هم باید زحمت بیشتری کشیده می شود.
افزایش روز افزون جمعیت مهندسی طی سالهای اخیر از مراکز آموزشی مختلف، حالا سختی حضور در بازار کار را دشوارتر کرده است. خیل جمعیت بیکارانِ «مهندس» و حتی «دکترمهندس» معضلی شده است که البته فقط ویژه این گروه نیست، اما کورسوی امیدی که هنوز چراغ این صنف را در سراسر جهان روشن نگاه داشته، این است که ؛ سایه حضور «مهندسان» در اکثر نقاط و صنایع مختلف گسترده است. مهندسی در رشته های تاسیسات، مکانیک، کامپیوتر، صنایع، الکترونیک و …. از جمله شاخه هایی به شمار می آیند که کاملاً بارز ساخته است که نیازِ جامعه به این گروه همچنان مستمر و در جریان است.
اما فارغ التحصیلان در برخی از رشته های مهندسی مانند؛ رشته مهندسی عمران و ساختمان بیش از نیازِ جامعه اعلام شده و از این رو بازار کارِ این گروه را نامتعادل ساخته است و رقابت ناسالمی را در این عرصه ایجاد کرده است.
سوءاستفاده گروهی از مشاغل مرتبط با رشته های ذکر شده، مانند مشاوران املاک، فروشندگان مصالح ساختمانی و … باعث شده که گروهی از فارغ التحصیلان به ناچار جذب بازار کارهای کاذب در این زمینه شوند .
نبودِ فرصت انجام کارِ عملی و فارغ شدن از تحصیل بدون توانِ علمی و عملی لازم نیز البته یکی از شاخص هایی به شمار می آید که باعث شده تا فارغ التحصیلان در رشته ای غیر از رشته تخصصی شده به کار گرفته شوند.
عدم آسیب‌شناسی جامعه در بررسی دقیق ظرفیت جامعه در رشته‌های مهندسی شاید خوان آخری است که دانشجویان این رشته‌ها با آن مواجه می‌شوند. مرحله‌ای که دیگر راه بازگشت ندارد. اما گاهی به کج کردن راه به انتخاب مشاغلی غیر از رشته تحصیلی فارغ‌التحصیلان در بازار کار می‌انجامد. مشاغلی چون آرایشگری، فروشندگی موبایل، فروش ملک و … که تنها عایدی آنها از طی دوران تحصیل را «هدر رفت ۴ سال تحصیلات در مراکز آموزش عالی» است.
کم فروشی استادان رشته های مهندسی
به گفته برخی فارغ التحصیلان رشته های مهندسی،  برخی از استادان متاسفانه کم‌فروشی می کنند و متاسفانه سیستم آموزشی ما حتی از مقطع ابتدایی بر پایه انجام کارهای عملی شکل نمی‌گیرد و در نهایت هم دیپلمه‌ها بعد از ورود به دانشگاه‌ها فقط به فکر پاس کردن واحدها هستند تا مدرک را دریافت کنند و به همین دلیل هم در حال حاضر بسیاری از فارغ‌التحصیلان در حال حاضر مشغول فعالیت در رشته‌های اداری و … هستند.
آنها دلیل این امر را نبود دانش علمی برخی از استادان می‌داند که متاسفانه نظارتی هم در این حوزه انجام نمی‌شود و گاهی هم عدم تمایل اساتید به تدریس تمام نکات است که در توجیه کار خود می گویند؛ فوت کوزه گری را نمی‌گوییم، چون نمی‌خواهیم رقیبی برای خود بتراشیم!!
الزام اصلاح قوانین حوزه مهندسی
مشکل دیگر در حوزه عمومی ساختمان است. چرخه‌ ساختمان چرخه‌ منظمی نیست. در ساخت، فروش، قیمت، انرژی‌های بهینه، مقاوم سازی و موارد دیگر چرخه‌ی مناسبی در بخش ساختمان نداریم و نیاز جدی به اصلاح قوانین بالادستی وجود دارد.
اصلاح قوانین به ویژه قوانین نظام مهندسی ساختمان می‌تواند به انسجام بخشی فعالیت جامعه مهندسی در کشور و یکپارچگی قوانین کمک کند.
اما گزینه اصلاح قوانین نظام مهندسی ساختمان چندین و چندین باره روی میز نمایندگان مجلس قرار گرفته، اما ره به جایی نبرده است.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;