روز معمار و خلق مفاهیم جدید در آستانه قرن ۱۴

تاسیسات نیوز– مهری بهزادپور :‌ سوم اردیبهشت زادروز حکیم و معمار ارزنده تاریخ ایران زمین شیخ بهای نامگذاری گردیده است . آمیختگی مفاهیم معماری و مهندسی، به ویژه در کشور چنان در هم تنیده شده است که نمی توان نمادهای بیرونی آن را از هم جدا دانست.
البته هویت بخشی معنوی به مفاهیم معماری معمولاَ بر سازه های مهندسی غالب می گردد و تنوع بخشی بیشتری را شامل می شود.
اگرچه معماری ایرانی – اسلامی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود در مقایسه با معماری سایر کشورهای جهان از ارزشی ویژه برخوردار است، اما آنچه امروز در سطح شهرهای کشور می بینیم، حاکی از آن است که  رفته رفته  معماری نوین ، درگیر تغییرات نوین شهری و در معرض آسیبهای جدی می گردد.
آرامشبخشی، احساس امنیت و آسایش در آثار معماری اسلامی به ویژه در کشورمان که برخاسته از فرهنگ اصیل و خاستگاه فرهنگ اصیل و هویت اجتماعی کشورمان است، همواره موجبات شعف و احساس شاید درونی را در ایران زمینان و البته گردشگران خارجی ایجاد کرده است.
با توجه به درهم تنیدگی مفاهیم معماری و مهندسی امروزی، یکایک اعضای جامعه مهندسی باید با همگرایی و باز خوانی افکار و اندیشه مهندسی به مدد معماری گذشته وبا نگاهی به اینده ونیازسنجی و “مهندسی اینده” ضرورتهای موجود  رابرای پیشبرد و ارتقای دانش و فرهنگ معماری اصیل ایرانی اسلامی  فراهم آروده تا بتوانیم ضمن ارج نهادن و حفظ داشته ها و آثار فاخر گذشته ، آثاری زیبا با مفاهیم غنی معنوی برای آیندگان برجا نهیم.
بدیهی است، سهم مهندسان در حفظ ارزشهای معماری کشورمان با مدد گرفتن از تمدن غنی معماری ایرانی – اسلامی غیرقابل گذشت است . و در این مسیر فارغ از هر نگاهی با همدلی، در جهت نیل به اهداف عالیه مقررات ملی ساختمان و «سبز» بودن سازه های جدید ، برای حفاظت از میراث گذشتگان و نمادهای فرهنگی و بافت با ارزش تاریخی کشورمان تلاش کنیم.
در خاتمه بار دیگر  سوم اردیبهشت، روز معمار رابه جامعه مهندسی استان و تمامی معماران به ویژه معماران عزیز ایران صمیمانه تبریک عرض کرده و موفقیت و اعتلای روزافزون تمامی این عزیزان را در حوزه فعالیت های مهندسی و معماری خواهانیم.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;