رسوخ امضافروشی بر پیکر صنعت ساختمان

امضافروشی در حال حاضر مشکلات و مسائل متعددی در سازمان های نظام ‌مهندسی ساختمان وجود دارد. این مسائل و چالش ها به مباحث مختلفی از قبیل آموزش، اشتغال، مشارکت ضعیف مهندسان در امور سازمانی، تعرفه خدمات مهندسی، فساد مالی و سایر موارد برمی گردد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌ اما مسئله مهمی که این سازمان را در معرض انتقادات بسیاری قرار می دهد، مسئله امضافروشی و صوری کاری مهندسان است. پدیده امضافروشی صرفنظر از اینکه یک اقدام غیراخلاقی در حرفه مهندسی محسوب می شود، در عین حال از آنجایی که به طور مستقیم با جان بهره برداران و ساکنان ساختمان ها ارتباط پیدا می کند، از اهمیت اساسی برخوردار است.
چرا که در پی بروز معضل امضافروشی و ارائه خدمات صوری در ساخت و سازها، مدتی است که اعتبار و حیثیت اجتماعی مهندسان در جامعه لطمه خورده ‌است و علاوه بر اینکه موقعیت عمومی سازمان‌های نظام مهندسی را در اذهان عمومی مخدوش کرده، بلکه اعتبار این سازمان‌ها را در میان اعضای خود نیز دچار آسیب ساخته ‌است.
با این حال بسیاری از مسئولان سازمان های نظام مهندسی وجود پدیده امضافروشی و صوری کاری در بین مهندسان این سازمان را تکذیب کرده و آن را نوعی برچسب و اتهام به مهندسان قلمداد می کنند؛ اما واقعیت آن است که این مسائل به دلایل مختلف در این سازمان وجود دارد.
این گزارش حاکی است،  در همین راستا یک کارشناس مسکن درباره عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان در رابطه با بحث امضافروشی می گوید: متاسفانه نظارت‌ها در سازمان نظام مهندسی به شکل صوری است و شرکت‌های حقوقی ایجاد شده ذیل سازمان نظام مهندسی نیز بازدهی خاصی ندارند.
محمد عدالت‌خواه با بیان یک مثال در این زمینه معتقد است: به طور نمونه یک شرکت حقوقی را می‌بینیم که ۲۰۰ عضو دارد که به شکل صوری امضاهای خود را با قیمت‌های ۱۰ و ۲۰ میلیون تومان می‌فروشند و متاسفانه در روزنامه‌ها هم آگهی می‌دهند که پروانه اشتغال به کار مهندسان را خریداری می‌کنند! بعضی افرادی هم که پروانه اشتغال به کار دارند، تصور می‌کنند که این پول حق آنها است و آن را طبیعی می‌دانند. درنتیجه، خروجی این فرآیند منجر به ساخت و عرضه ساختمان‌های ناایمن می‌شود.
در این بین عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی نیز به شدت منتقد وجود امضافروشی در سازمان های نظام مهندسی ساختمان بود. آخوندی بارها و بارها در هر محفلی با انتقاد از وجود امضافروشی در این سازمان بر ضرورت ریشه کن کردن این پدیده تاکید کرد.
آخوندی در دوره وزارت خود گفته بود: «نظام مهندسی تبدیل به محل توزیع کوپن شده است، بدون اینکه بدانیم نظام تعهدات چگونه است و چه کسی به چه کسی باید پاسخگو باشد. بعضاً در یک نظارت اسم ۳۰۰ مهندس قرار دارد، معلوم است که در این فرآیند امضافروشی بیداد می کند.»
با همه این اوصاف، وقوع تخلفاتی نظیر امضافروشی و صوری کاری در ارائه خدمات مهندسی، به عنوان موضوعی مطرح می شود که با رعایت اخلاق مهندسی ارتباط نزدیکی دارد.
اگرچه مسئولان نظام مهندسی وقوع تخلفاتی نظیر امضافروشی در بخش ساخت و ساز را با دیگر حرفه ها و صنوف مقایسه می کنند و با اشاره به وجود بی اخلاقی در تمامی صنوف و حرفه ها، سعی می کنند تا خدمات صوری و امضافروشی یا مهرفروشی در صنعت ساختمان و در حوزه خدمات مهندسی را نیز یک امر عادی جلوه دهند؛ اما واقعیت آن است که ساختمان سازی علاوه بر سرمایه های مادی، به طور مستقیم با جان بهره برداران در ارتباط است. از همین رو نمی توان به راحتی از کنار چنین تخلفاتی در حرفه ساخت و ساز گذشت و از آن چشم پوشی کرد.
بدیهی است که پدیده مذموم امضافروشی و ارائه خدمات صوری به شدت از سوی کارشناسان و صاحب نظران محکوم است و تمامی افرادی که اخلاق مهندسی را رعایت نمی کنند، باید از چرخه ساخت و ساز خارج شوند.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;