راه‌اندازی موزه علم تهران در کنار برج میلاد

رئیس دانشگاه تهران با بیان این که موزه علم تهران در کنار برج میلاد راه‌اندازی می‌شود، تأکید کرد: حمایت و پشتیبانی از دانشگاه تهران یک وظیفه ملی است، نه تنها برای کسانی که در این دانشگاه تعلیم می‌دهند، می‌آموزند و اشتغال دارند، بلکه برای همه مردم ایران و همه کسانی که به صلح و دوستی و علم فکر می‌کنند. هر حرکت در دانشگاه تهران، یک موجی است که جهات مختلف و جنبه‌های متفاوت را پوشش می‌دهد.
به گزارش تاسیسات نیوز، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان مسابقه طراحی موزه علم تهران که با حضور دکتر پیروز حناچی، شهردار تهران در تالار نگارخانه پردیس هنرهای زیبا برگزار شد، اظهار کرد: از هیأت امنای موزه علم، همکاران دانشگاه تهران، مهندسان مشاور و همه کسانی که کمک کردند تا شاهد این رویداد بزرگ باشیم، تشکر و قدردانی می‌کنم. در سال ۱۳۹۳ بود که نیت خیرخواهانه ساخت موزه علم از سوی دکتر ترکمان مطرح شد.
وی با بیان اینکه خیرین همواره نقش تعیین کننده‌ای در توسعه آموزش عالی داشته‌اند، افزود: شاید بتوان گفت بیشترین اثر خیرین در حوزه مدرسه‌سازی بوده است. بر اساس آمارهای اعلامی، بیش از ۳۰ درصد مدرسه‌های کشور توسط خیرین ساخته شده است. اما نکته قابل توجه توسعه فعالیت‌های خیرین در حوزه‌های مختلف بوده که مشارکت در زمینه ساخت موزه علم را می‌توان یکی از اقدامات صورت گرفته از سوی آنان برشمرد.
رئیس دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: وقتی ما از توسعه علم سخن می‌گوییم و تلاش داریم تا دانش‌آموزان و دانشجویان را در مقاطع مختلف با مفاهیم و کاربرد علم آشنا کنیم، این پرسش مطرح می‌شود که چرا تاکنون یک موزه علم نداشته‌ایم تا آنها بتوانند علم را به واقع تجربه کنند.
نیلی احمدآبادی عنوان کرد: شاید در مفهوم کلی وقتی از موزه علم سخن به میان می‌آید، مکانی در نظر آید که آثار تاریخی و کهن علم در آن به نمایش گذاشته می‌شود. منتهی موزه علم مورد توجه ما مکانی است که هر فردی امکان تجربه کردن یک فرآیند علمی را در آن خواهد داشت و با تمام وجود مفاهیم علمی را خواهد آموخت. این موضوع، یکی از بهترین روش‌های تجربه کردن و علم‌آموزی است و همچنین به‌عنوان یکی از اجزای توسعه علمی در دنیا شناخته شده که البته اثرات فقدان آن در کشور ما کاملاً محسوس است.
وی با اظهار اینکه مایه افتخار است در کشوری زندگی می‌کنم که خیرین آن تفکر پیشرفته و به‌روز دارند و نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند، افزود: همچنین افتخار می‌کنم در دانشگاهی هستم که خیرین به این دانشگاه، اعتماد می‌کنند و یقین دارند دانشگاه تهران به‌عنوان یک نهاد مردمی بهترین مکانی است که می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند و حرکتی از مردم برای مردم شکل دهند. البته دانشگاه تهران هم در طول این سال‌ها تلاش کرده تا مسئولیت خود را به خوبی ایفا کند و دقیقاً مطابق با نیت خیرین گام بردارد، شاید بتوان گفت این موضوع یکی از دلایلی است که توانسته توجه خیرین را جلب کند.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: افزون بر این دانشگاه تهران، بزرگترین و مهمترین مرکز آموزش عالی کشور است و همچنان بهترین جوانان کشور وارد این دانشگاه می‌شوند و پرچم آموزش عالی ایران در جهان است. در هر نقطه از دنیا بخواهند از ایران و دانشگاه سخن بگویند، قطعاً نام دانشگاه تهران در رأس قرار دارد.
نیلی احمدآبادی در بخش دیگری از سخنان خود با تبیین اهمیت راه‌اندازی موزه علم گفت: دانشگاه تهران، این افتخار را دارد که توانسته بهترین مکانی را که در اختیار داشته را برای تأسیس موزه علم اختصاص دهد. این بهترین زمین به لحاظ موقعیت ویژه و دسترسی بوده که برای این منظور پیش‌بینی شده است. همچنین قرار گرفتن این مکان، در کنار برج میلاد به‌عنوان یکی از نمادهای شهر تهران می‌تواند در هویت بخشی به این شهر، مورد توجه واقع شود.
وی با اشاره به توسعه بی‌رویه شهر تهران تأکید کرد: این توسعه باید با یک نگاه جدید علمی همراه شود، از دیدگاه ما بخشی از این فرآیند توسط دانشگاه صورت می‌گیرد. شهر تهران، به لحاظ جمعیت دانشجویی و فضای آموزش عالی بزرگترین شهر ایران است و بالاترین سرانه دانشجویی و فضای آموزشی در این شهر تمرکز دارد. البته این یک ظرفیت فوق‌العاده‌ای است تا شهر تهران به شهری با رویکرد علمی و فناوری‌های نوین تبدیل شود.
رئیس دانشگاه تهران در ادامه خاطرنشان کرد: حضور دکتر حناچی به‌عنوان مسئولی که آرام ولی عمیق کار می‌کنند، در کنار ذهنیتی که در دانشگاه‌های کشور شکل گرفته تا مبنای توسعه را علم قرار دهند و همچنین کمک خیرین در حوزه آموزش عالی، فرصت ویژه‌ای را می‌تواند برای شهر تهران فراهم آورد که امیدوارم این حرکت و فرآیند ادامه پیدا کند».
نیلی احمدآبادی، با بیان اینکه در این رویداد چند رویکرد مهم با هم اتفاق افتاده است، تصریح کرد: یکی از این رویکردها مشارکت خیرین است که می‌توان گفت حرکتی الهام‌بخش، ارزشمند و آینده‌ساز است. نکته دیگر موزه علم به‌عنوان موضوع طرح است. مسأله آخر هم فرایندی است که برای طراحی و انتخاب طرح‌های برتر صورت گرفته است. البته در چنین کار گسترده‌ای به لحاظ اینکه اطمینان حاصل شود بهترین ایده‌هایی که با مأموریت علم، دانشگاه و شهر همخوانی دارند مطرح، انتخاب و در نهایت اجرا خواهند شد، باید مشاوران بزرگی هم حضور داشته باشند.
وی افزود: تمام این فرآیندها توسط متخصصان کنترل شده و کاملاً یک امر تخصصی و حرفه‌ای بوده است و همین امر می‌تواند یک فرآیند استانداردی را در کشور طراحی کند. البته پشتیبانی شهرداری تهران هم در این زمینه امتیاز بزرگی است که نقطه شروعی برای فعالیت‌ها و اقدامات بعدی خواهد بود.
رئیس دانشگاه تهران در پایان سخنان خود اظهار کرد: دانشگاه تهران، موزه‌های بسیاری دارد که پراکنده هستند. شاید موزه علم یک فرصتی را برای دانشگاه فراهم آورد تا شبکه‌ای از موزه‌های فرهنگی، هنری و علمی و فناوری در کنار هم قرار داده شوند و بر این اساس دانشگاه تهران، بتواند در کنار دیگر افتخارات خود در این زمینه هم متمایز و سرافراز در سطح ملی و بین‌المللی بدرخشد.
بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، «مسابقه طراحی موزه علم تهران»، با همکاری شهرداری تهران و دانشگاه تهران و با حمایت بنیاد فرهنگی و خیریه ترکمان، جهت انتخاب طرح برتر برای ساخت موزه علم دانشگاه تهران برگزار شد که از تعداد ۲۴ اثر دریافتی سه طرح حامد بدری احمدی، علی نقوی و محسن مریزاد توانستند رتبه‌های اول تا سوم این مسابقه را کسب کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;