دودکش متهم ردیف اول ۳۱۱ فوتی در سال ۹۶

رئیس ایمنی و بهداشت و‌محیط زیست شرکت ملی گاز گفت: ۶۰ درصد نقش مرگ خاموش مربوط به حوادث دودکش است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمدرضا یوسفی‌پور رئیس ایمنی، بهداشت و‌محیط زیست شرکت ملی گاز در نشستی خبری از کاهش ۲۳ درصدی مرگ خاموش طی سال ۹۵ تا ۹۶ خبر داد و گفت: علیرغم اینکه طی ۱۶ سال گذشته وظیفه و مسئولیتی بابت کنترل ایمنی مشترکین گاز نداریم و این وظیفه به وزارت راه سپرده شده، اما همچنان مسئولیت اجتماعی خود را حفظ می‌کنیم.
وی افزود: وزارت راه، سازمان‌های نظام مهندسی ، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش باید در زمینه ایمن سازی ورود کنند.
یوسفی‌پور با بیان اینکه با احتساب اینکه هر سال ۴ درصد به مشترکین اضافه می شود، ۸۶ صدم درصد (زیر یک درصد) حوادث آتش سوزی و انفجار افزایش یافته است، اظهار داشت: ۶۰ درصد نقش مرگ خاموش مربوط به حوادث دودکش است.
وی از با بیان اینکه چرا هنوز دودکش مسئول واقعی ندارد، از وزارت راه و شهرسازی خواست به طور جدی به این مقوله ورود کند و دودکش را در راس وظایف ایمن سازی خود قرار دهد.
یوسفی‌پور همچنین ۲۶ درصد حوادث را مربوط به وسایل گاز سوز عنوان کرد و یادآور شد: اگر خروجی دودکش مونوکسید کربن باشد، به معنای این است که راندمان قابل قبول نیست.
وی همچنین به عدم تهویه مناسب به عنوان دیگر دلیل حوادث گازی اشاره و خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد حوادث به دلیل عدم تهویه مناسب است مخصوصا در واحدهای کوچک که سیستم مرکزی ندارند و ۵ درصد نیز مربوط به استفاده از وسایل پخت و پز است.
وی در ادامه بیان کرد: در سال ۹۶ ، ۱۱۰ نفر فوتی‌های ناشی از گاز طبیعی و اشتعال و ۲۰۱ نفر هم مرگ خاموش به خاطر گاز طبیعی مونواکسید کربن داشته‌ایم.
رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز در ادامه با بیان اینکه سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ استان‌های خراسان شمالی و سمنان همچنان پرحادثه بوده‌اند افزود: سال ۹۵ اردبیل پرحادثه بوده اما سمنان در سال ۹۶ تعداد حوادث افزایش یافته است. در سیستان و بلوچستان نیز در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ تعداد حوادث افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: در کل در بخش مسکونی شش درصد بسیار پرحادثه، ۳۹ درصد پرحادثه، ۲۶ درصد متوسط در حادثه‌خیزی، ۲۶ درصد کم حادثه و بدون حادثه و صفر نیز سه درصد بوده است.
وی با بیان اینکه سمنان در وضعیت کلی کشور بسیار پرحادثه و همدان بسیار کم‌حادثه بوده است گفت: با وجود سرما در چهارمحال و بختیاری تعداد حوادث کم بوده اما بوشهر با هوای گرم وضعیت حادثه‌خیزی بیشتری دارند که دلیل آن نیز فرهنگ ایمنی هر استان است.
یوسفی‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه از ابتدای سال ۷۴ تا انتهای ۹۶ حدود ۲۵۰۰ میلیارد مترمکعب گاز انتقال و توزیع کرده‌ایم افزود: این رقم توزیع گاز منجر به پیشگیری از حدود ۱۸۰۰ میلیون تن آلایندگی هوا شده است.
وی اظهار داشت: تهران و خوزستان جزء استان‌های اول ناشی از انفجار و آتش سوزی بوده و آذربایجان و تهران جزء استان‌های اول ناشی از مرگ خاموش و خراسان جنوبی و هرمزگان نیز در این زمینه در مقام آخر قرار دارند.
این مقام مسئول بیان کرد: ۳۹ درصد استان‌های کشور پرحادثه، ۲۶ درصد متوسط در حادثه، ۲۶ درصد کم حادثه و سه درصد بدون حادثه هستند.
منبع خبرگزاری ایلنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;