خریداران و فروشندگان مسکن سرگردان در بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه بازار مسکن دیگر توان افزایش قیمت ندارند، اظهار کرد: قیمت‌های فعلی متعارف نیست و نامعقول است و در حال حاضر هم رکودی بر بازار حاکم است، به‌دلیل انتظار کاهش قیمت ایجاد شده، نه اینکه رکود تورمی باشد.
به گزارش تاسیسات نیوز، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه قیمت مسکن نامتعارف است،‌ گفت: این نامتعارف بودن قیمت مسکن دلیل دارد. قیمت مسکن از ابتدای سال، ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته و بازار ارز، طلا و سکه، بورس و حامل انرژی هم بالا رفته است. تمامی این موارد بر بازار مسکن تاثیر می‌گذارد.
مصطفی‌قلی خسروی افزود: با وجود این، بیش از ۸۵ درصد مصالح ساختمانی تولید داخل است و همه اینها را می‌توان کنترل کرد تا قیمت کاهش یابد. مجلس و دولت باید برای کاهش قیمت مسکن تصمیم‌گیری کنند و قیمت هم باید کاهش یابد.
 رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: با وجود این، اینطور نیست که بتوان به مردم گفت مسکن بخرند یا نخرند. مردم همیشه جلوتر از مسوولان حرکت می‌کنند و خودشان آگاه هستند. قیمت‌های فعلی متعارف نیست و نامعقول است و در حال حاضر هم رکودی بر بازار حاکم است که به‌دلیل انتظار کاهش قیمت ایجاد شده، نه اینکه رکود تورمی باشد. به گفته او، علاو بر اینها، در شرایط فعلی توازن عرضه و تقاضا به هم خورده و عرضه بسیار بیشتر است. عده‌ای که به امید افزایش قیمت مسکن خریده بودند، مسکن‌هایشان را به دفاتر املاک سپردند، اما خریدار نیست.
آیا می توان انتظار کاهش قیمت مسکن را داشت؟
قلی خسروی، در پاسخ به اینکه آیا می‌توان انتظار کاهش قیمت را در آینده داشت، بیان کرد: ما همیشه نوسانات قیمت را به‌صورت کاهش، تورم و کاهش داشتیم، البته این کاهش قیمت برای مثال ۱۰ درصد و تورم ۴۰ درصد بوده است. بنابراین اینطور نبوده که هیچ‌وقت کاهش قیمت نداشته باشیم. افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر اینطور بوده که به صورت دوره‌ای شاهد جهش قیمت بودیم. در سال ۶۸، قیمت‌ها ثانیه به ثانیه بالا می‌رفت، پس از آن در سال ۸۶ هم قیمت‌ها به‌صورت جهشی بالا رفت، این اتفاق در سال‌های ۹۲ و ۹۸ هم رخ داد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه در حال حاضر مردم توان افزایش قیمت را ندارند، اظهار کرد: متناسب با تورم، سطح پولی مردم باید افزایش یابد که به تورم برسد. یا تورم باید کاهش یابد، یا سطح درآمد مردم افزایش یابد. در شرایط فعلی توان مردم به‌گونه‌ای نیست که بتوانیم افزایش قیمت داشته باشیم. الان یا باید قیمت‌ها کاهش یابد، یا توان پولی مردم افزایش یابد.
راهکار کاهش قیمت مسکن چیست؟
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: بنابراین اینطور نیست که بتوان قیمت مسکن را باز هم افزایش داد، زیرا همین حالا هم بسیاری از مردم اصلا قدرت خرید ندارند و یکی از دلایلی که در بازار مسکن رکود ایجاد شده، همین است که قدرت خرید مردم کم شده است.
قلی خسروی درباره راهکارهای کاهش قیمت عنوان کرد: اولا ما هنوز سنتی‌سازی هستیم و ساختمان‌سازی‌مان خیلی طول می‌کشد. برای رفع مشکل مسکن، ساختمان‌سازی ما باید به سمت صنعتی‌سازی برود تا ساختمان‌های چندطبقه در مدتی کوتاه ساخته شود و تورم سالانه روی طرح اثر نگدارد. دیگر اینکه لازم است صنعت اجاره‌داری را فعال کنیم و نظام اجاره‌دار حرفه‌ای را راه‌ بیندازیم.
طرح مالیات بر خانه های خالی که اجرا نشد
او با اشاره به تاثیر طرح مالیات از خانه‌های خالی بر کاهش قیمت مسکن بیان کرد: چندین سال پیش مصوب شده بود که از خانه‌های خالی مالیات گرفته شود، اما در این سال‌ها، این طرح اجرایی نشد. کشورهای جهان اول و دوم سالیان سال است که مالیات بر خانه‌های خالی را دریافت می‌کنند و این بر قیمت مسکن اثرگذار است، اما در کشور ما این طرح تا کنون اجرایی نشده و اثری نگذاشته است.
بنابه اظهارات قلی خسروی، با اجرایی شدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی، همه خانه‌ها در سایت قرار می‌گیرد و مشخص می‌شود که چه کسی باید مالیات بپردازد و چه کسی خانه‌اش را اجاره داده و نیازی به پرداخت مالیات نیست. اجرای کار مهم‌تر از مصوبات قانونی است. مصوبات بسیاری هستند که اجرایی نشدند و ابتر ماندند، بنابراین اجرای کار مهم است.
منبع راه امروز
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. صادق می گوید

    بیچاره خریداران پول ندارند مالکان هم دنبال کلاهبرداری بازی جالبی هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;