خریداران مسکن حواسشان به تاسیسات مکانیکی ساختمان باشد

«تاسیسات ساختمانی به اندازه سازه بیرونی یک ساختمان در طول عمر آن اهمیت دارد» جمله معروفی است که در ظاهر همه سازندگان ساختمان و مسکن به آن اذعان دارند اما زمانی که پای عمل می‌رسد بسیاری از عاملین از اجرای آن طفره می‌روند و تلاش می‌کنند با راهکارهایی قانون را دور بزنند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، موضوع مبحث چهاردهم مقررات ملی ساختمان؛ تاسیسات مکانیکی ساختمان است. در نظر گرفتن یک مبحث برای تاسیسات مکانیکی نشان از اهمیت موضوع تاسیسات در ساختمان دارد.
مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان برای اطمینان از ایمنی جان و مال افراد و تضمین تندرستی و سلامتی آنان است.
تاسیسات مکانیکی شامل موارد تاسیسات حرارت مرکزی، تهویه مطبوع، تعویض هوا، تهیه و ذخیره آب گرم مصرفی داخل ساختمان است.
دامنه کاربرد مبحث ۱۴ شامل طراحی، اجرا، بهره‌برداری و نگهداری، تغییرات و بازرسی تاسیسات گرمایی، تعویض هوا و تهویه مطبوع و نیز تهیه و ذخیره آب گرم مصرفی در داخل ساختمان است.
متاسفانه در ایران موضوع تاسیسات ساختمان همچنان که باید، در ساخت و سازها مود توجه  نیست. آنچنان که رنگ کاشی، سنگ نما، مدل شومیه، گچ بری، جای آشپزخانه و اتاق خواب اهمیت دارد، تاسیسات ساختمان همچون تاسیسات گرمایی ، تهویه مورد توجه متقاضیان خرید مسکن نیست.
سازندگان نیز برای کسب سود بیشتر بر اساس سلیقه و موضوعاتی که مورد توجه متقاضیان خرید مسکن و ساختمان است، ساختمان می‌سازند. لزوم توجه به تاسیسات مکانیکی ساختمان در کنار توجه به میلگرد و آهنی که در سازه به کار رفته، قابل اهمیت است. مواردی که مربوط به دکوراسیون داخلی ساختمان است با هزینه‌های به مراتب کمتر، می‌توان به دلخواه تغییر داد اما اگر تهویه و  فاضلاب یک ساختمان مشکل داشته باشد، به دلیل این که این تاسیسات در دل یک ساختمان است، تعمیر و یا تغییر آن  هزینه هنگفتی دارد.
به همین دلیل است که گفته می‌شود، تاسیسات مکانیکی اگر با کیفیت و براساس اصول مهندسی در آپارتمان، پاساژ، استادیوم، مسجد، مدرسه و به طور کلی در ساختمان‌ها اجرایی نشود. مشکلات بسیار و هزینه‌های هنگفتی برای ساکنان آن به بار خواهد آورد.
در هر معماری و بسته به شرایط محیطی و اقلیمی تاسیسات ساختمانی که استفاده می‌شود،باید متفاوت باشد. متقاضیان پیش خرید مسکن باید در نظر داشته باشند که از اعمال سلیقه کارشناسی نشده در این مورد بپرهیزند و انتخاب متریال و نوع تاسیسات را به کارشناسان بسپارند.
منبع اقتصاد آنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;