خرم: نخستین بیمارستان ویژه مهندسان ساخته می شود

در سومین جلسه شورای منطقه‌ای رؤسای سازمان‌های نظام مهندسی، خرم از برنامه ریزی برای ساخت نخستین بیمارستان ویژه مهندسان خبر داد .
به گزارش تاسیسات نیوز، سومین جلسه شورای منطقه‌ای رؤسای سازمان‌های نظام مهندسی با حضور مهندس احمد خرم ریاست سازمان و رؤسای استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، همدان و کرمانشاه در محل شورای مرکزی برگزار شد.
مهندس احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در این جلسه با اشاره به تشکیل ۴ نوع جلسه برای روسای استان ها شامل جلسات منطقه‌ای، جلسات روسای سازمان‌ها، جلسات فصلی با حضور روسای سازمان ها و اعضای شورای مرکزی، توضیحاتی در زمینه سفرهای استانی ارائه و تاکید کرد طی سه هفته قبل از شروع کرونا از ۶ استان کشور بازدید صورت گرفت.
وی اظهار امیدواری کرد که با پایان این بیماری، این سفرها از سر گرفته شود.
مهندس خرم در ادامه با آسیب شناسی مسائل و مشکلاتی که سازمان نظام مهندسی در گذشته با آن درگیر بوده است، از ۱۹ آسیب عمده در این خصوص سخن گفت.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان, پاره وقت بودن حضور رییس سازمان در گذشته، تداخل وظایف شورای مرکزی و سازمان نظام مهندسی، مدیریت وظیفه گرا و مدیریت رفع تکلیفی حاکم بر سازمان بجاى مدیریت نتیجه گرا, ملوک الطوایفی بودن (دسته بندی های مختلف) عدم اتفاق نظر به جای انسجام و همدلی، وابستگی منابع درآمدی سازمان به استان ها را از جمله مشکلات و آسیب های سازمان در گذشته عنوان کرد.
به گفته وی، ارتباط ضعیف با وزارت خانه های راه و شهرسازی و کشور ، شهرداری و شورای شهر و دستگاه های ذیربط  امور مسکن و شهرسازی، عدم دفاع از جامعه مهندسی، نداشتن ساختار و سیستم و آی تی بیس کردن مسائل، مشخص نبودن سلسه مراتب (در ارکان سازمان)، ضعف قانون،آئین نامه ها و بخش نامه، عدم برخورد با مفاسد, عدم وجود سلسه مراتب ادارى و اجرایى و فریاد استقلال سردادن همه ارکان على رغم صراحت آئین نامه اجرایى در ماده ١١۶ ، مغایرت دستورالعمل بخشنامه ها، نظام نامه ها با قانون و آئین نامه اجرایى، تعطیل بودن نظارت علی رغم تاکید قانون و آئین نامه اجرایی, دخالت بیش از حد دولت و وزارتخانه در تمامی امور مربوط به سازمان بویژه در امور تصدی گری و برون سپاری حرفهای امور حاکمیتی که توسط سازمان قابل انجام است، از دیگر مشکلات و آسیب های سازمان در گذشته بوده است.
وی، برخورد نامناسب و غیر منصفانه شوراى انتظامى با اعضا به ویژه اعضاى هیات مدیره و شوراى مرکزى و سو استفاده افراد فاسد، عدم اصلاح مداوم سیاست ها، ساختارها، سیستم، فرآیند و نیروى انسانى, بى تفاوتى نسبت به تخلفات و فساد در سیستم و روشن نشدن موارد سکوت و ابهام در آئین نامه اجرایى و همچنان در ابهام باقى ماندن موارد را از دیگر مشکلات و آسیب های سازمان نظام مهندسی ساختمان در گذشته اعلام کرد.
وی با یادآوری اینکه سازمان های نظام مهندسی و استانها؛ رکن اجرایی، شورای انتظامی؛ رکن نظارتی و هیئت عمومی و شورای مرکزی؛ رکن تصمیم‌گیری هستند، اظهارداشت: این تداخل وظایف شورای مرکزی را از پرداختن به ۲۵۰ محور کاری خود بازداشته است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: تنها در مبحث دو مقررات ملی ساختمان، ۹۹ محور فعالیت برای استان‌ها و ۷ محور کاری برای سازمان نظام مهندسی کشور در نظر گرفته شده است.
مهندس خرم در ادامه جلسه توضیحاتی در خصوص تشکیل ستاد اجرایی مبحث ۲۲ در سازمان ارائه کرد و با اشاره به تلاش های مدیر اجرایی پروژه مبحث ۲۲، اظهار امیدواری کرد که با اجرایی شدن این مبحث، زمینه اشتغال حداقل ۱۰۰ هزار نفر از مهندسین فراهم شود.
وی خواستار حاکمیت مدیریت نتیجه گرا بر شورای مرکزی به جای مدیریت وظیفه گرا شد و اظهار داشت: مدیریت وظیفه گرا، مدیریت رفع تکلیفی است، قابل اندازه گیری نبوده و تشکیل کمیسیون و کارگروه در آن مطرح است در حالی که مدیریت نتیجه گرا، قابل اندازه‌گیری است و هر محور کاری را در قالب طرح و پروژه درنظر می گیرد.
مهندس خرم تاکید کرد: وابستگی مالی شورای مرکزی و سازمان نظام مهندسی کشور به استان‌ها، اقتدار شورای مرکزی را زیر سوال برده و یک آسیب جدی است.
به گفته وی، قرارداد کارگزاری بیمه منعقد و شرکت کارگزاری بیمه در استان تهران و فاز اول به صورت پایلوت اجرایی شده است, ضمن اینکه در تلاش هستیم بیمه تضمین کیفیت، بیمه مسئولیت و بیمه تکمیلی اعضا در کنار بیمه تامین اجتماعی شکل گرفته و یک درآمد پایدار برای سازمان ایجاد شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در قانون نظام مهندسی صندوق مشترک برای فعالیت‌های اقتصادی و تامین منابع در نظر گرفته شده است، کلیه فعالیت های اقتصادی در صندوق مشترک انجام می شود و هیچ تداخلی در فعالیت سازمان ایجاد نخواهد کرد.
 وی در ادامه با ارائه توضیحاتی در خصوص مالیات مهندسین، اظهارداشت: درصد هزینه ها برای ارائه به سازمان امور مالیاتی تعیین شده است.
مهندس خرم همچنین با ارائه توضیحاتی در خصوص مالیات سازمان ها، گفت: نامه‌ای در این خصوص برای ارسال به سازمان امور مالیاتی تهیه شده است و در آن تاکید شده که سازمان نظام مهندسی یک NGO است نه یک دستگاه اقتصادی.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان درخصوص تعرفه خدمات مهندسی، با تاکید بر اینکه ابلاغیه اسفندماه ۹۸ شورای مرکزی کاملا قانونی بوده است، افزود: متاسفانه با شیطنت برخی از فضای مجازی، مشکلاتی به وجود آمد که با پیگیری های شورای مرکزی, طی چند روز آینده توسط وزیر ابلاغ خواهد شد.
 وی در ادامه با اشاره به طرح ساخت ۳۵ شهرک مسکونی در جوار کلان شهرها، اعلام کرد: ۱۰ شهرک مسکونی در اطراف تهران درنظر گرفته شده است، ضمن اینکه شرکت شهرک‌های جدید، مسئول احداث این شهرک ها خواهد بود.
 مهندس خرم از تشکیل جلسه با وزیر راه و شهرسازی درباره مسکن مهندسان خبر داد و گفت: پیشنهاد دادیم تا یکی از این شهرک ها به نام شهرک مهندسی نامگذاری و با تحویل زمین آن به سازمان نظام مهندسی، توسط سازمان ساخته شود.
به گفت وی، این کار با ایجاد شرکت تامین مسکن اعضا در صندوق مشترک اجرایی خواهد شد.
 رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، ایجاد خانه مهندس در هر استان را از اقدامات پیش رو دانست و اظهارداشت: هر استانی در این زمینه موفق تر عمل کند، رئیس و هیات رئیسه آن استان تشویق خواهند شد.
مهندس خرم در پایان، سخنان خود را با اعلام خبر خوش طرح احداث بیمارستان تخصصی ویژه جامعه مهندسان کشور برای نخستین بار تمام کرد.
منبع نظام مهندسی کور
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;