خرم مهمترین برنامه های سازمان نظام مهندسی را اعلام کرد

احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، برخی از مهم ترین عناوین برنامه کاری سازمان نظام مهندسی ساختمان را اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌ پیرو اعلام قبلی احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، برخی از مهم ترین عناوین برنامه کاری سازمان نظام مهندسی ساختمان را به شرح ذیل اعلام کرد:
– در شرایط حاضر رابطه ما با وزارت راه و شهرسازی، دولت و مجلس بسیار خوب است. شورای مرکزی و سازمان های استانی نیز روابط بسیار خوبی دارند و خواهند داشت و دیدارها و بازدیدهای استانی نیز به این مورد کمک خواهد کرد. انشاالله پشتیبانی خدا هم هست و بهترین شرایط برای خدمت به مردم و جامعه فراهم است.
– ما دارای بزرگترین و باکیفیت ترین مجموعه مردم نهاد، در دنیا هستیم. ما یک شبکه گسترده از نیروهای فرهیخته مومن و متعهد در سراسر کشور داریم که متاسفانه از آن استفاده نمی کنیم.
– جایگاه ما باید با قانونگرایی، ضابطه مندی، معیار پذیری و عمل به استاندارد، سریعاً بهبود یابد و دست در دست هم، با همفکری و همکاری یکدیگر، سازمان نظام مهندسی ساختمان را به جایگاه اصلی آن برسانیم.
 مقررات ملی ساختمان را باید از کودکی به نسل ها آموزش داد و قانون‌گرایی و فرهنگ سازی ساخت و ساز فنی تخصصی و اصولی را ترویج کرد.
 نباید اجازه دهیم که قانون گریزی و قانون ستیزی به یک افتخار تبدیل شود.
– به گفته زنده یاد استاد احمد حامی پدر علم مهندسی عمران کشور، مهندس باید در یک دست قرآن و در دست دیگر مقررات استاندارد را داشته باشد و از آن حفاظت کند و ملاک قرار دهد.
– ما نباید حق طبیعت را به زور از طبیعت بگیریم. طبق اعلام سازمان جهان شناسی و اقلیم، ۴۰ درصد نزولات آسمانی حق طبیعت است و انسان فقط حق استفاده از ۶۰ درصد آن را دارد. اما ما همه را فروخته و تالاب‌ها را نابود کرده ایم و جنگل ها و گونه های گیاهی و جانوری را از بین می‌بریم. ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ که هر ۵ سال یکبار اجرای آنها تمدید شده است، مایه نابودی امکانات زیست محیطی است.
– مانده حساب های مهندسان کشور در سازمان های نظام مهندسی می تواند، یک امکان تسهیلاتی گسترده ایجاد کند. مهم آن است که ما پولمان را در جایی بگذاریم که ریسک کمتر و سود بیشتر داشته باشد.
– ایجاد اشتغال برای مهندسان سرلوحه اقدامات ماست. در حال حاضر و در بهترین شرایط، فرصت شغلی تنها برای ۱۰۰ هزار نفر مهندس وجود دارد؛ اما در صدد هستیم در دو برنامه پنج ساله و حتی در زمانی کمتر، اشتغال مهندسان را کامل کنیم. به عنوان نمونه تنها صد هزار شغل در مبحث ۲۲ قابل ایجاد است که ما پیگیری را برای تحقق آن شروع کرده‌ایم.
– بر اساس بررسی‌های انجام شده مجتمع های مسکونی دارای ۱۰ واحد به بالا در کشور نیاز به مهندس مدیر ساختمان دارند تا تمام تاسیسات برقی و مکانیکی، شناسنامه فنی و ملکی و گزارش‌های بازرسی تخصصی را با استفاده از نقشه های در اختیار خود، مدیریت کند. ما با اتحادیه آژانس های معاملاتی نیز مذاکره کرده‌ایم تا از مهندسان برای قیمت گذاری و مذاکره با مشتریان بزرگ استفاده کنند. ما درصدد هستیم مرکز نوآوری در مذاکره را با همکاری نهادهای مربوطه برای مهندسان جوان راه‌اندازی کنیم و آنها را آموزش دهیم.
– ما با کشورهای آلمان، ایتالیا، هلند و چند کشور اروپایی دیگر، همچنین کانادا و استرالیا، در حال مذاکره برای تنظیم و عقد قرارداد جهت آموزش های مربیگری مهندسان در ۷ رشته مهندسی ساختمان هستیم که این قراردادها حداکثر تا بهار آینده قطعی و نهایی می شود و به مهندسان گواهینامه بین المللی داده خواهد شد.
– ما با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مذاکره کرده‌ایم که از این پس داوطلبان کارشناسی ارشد در رشته های مهندسی ساختمان بایستی برای ورود به دوره ارشد، گواهی گذراندن آموزش مهارتی را ارائه کنند. این آموزش ها توسط مدیران سازمان در دوره های ۶ ماهه به دو صورت نظری و عملی ارائه می شود.
– برای دفاع حقوقی از اعضای هیئت مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها و سایر اعضا، یک هیئت داوری ۵ نفره ایجاد می کنیم که علاوه بر رسیدگی به پرونده های معوقه، در مورد سایر دعاوی مرتبط، اعم از اعصار، بازداشتی، امور مالیاتی، حقوقی، بیمه‌ای یا بانکی به مدد می آیند. این گروه به صورت آماده به کار و بدون دریافت هزینه با مهندسان همکاری دارند. همچنین یک مشاوره ویژه و کارآزموده برای مساعدت در حل مسائل مالی و حقوقی مهندسان، بدون دریافت هزینه همکاری می کند.
– ما برای تاسیس یک پژوهشگاه صنعت ساختمان، دستور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را گرفته ایم که قرار است در ابتدا با یک پژوهشکده کار خود را شروع کند و به تدریج به هفت پژوهشکده با ۳۵ عضو هیات علمی رسمی ارتقا یابد. پژوهشکده مورد نظر ابتدا در یک طبقه ساختمان با ۸۰۰ متر مربع زیربنا راه اندازی می شود و با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز همکاری خواهد کرد.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;