خبر خوب یا بد برای مهندسان ناظر!

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: یکی از مطالبات جامعه مهندسان، صدور گواهی تاییدیه ایمنی و سیستم آتش نشانی توسط «سازمان آتش نشانی» بود که تناقضی آشکار محسوب می شد  که البته نقض قوانین بسیارِ دیگری نیز در دلِ آن نهفته بود.
 طراحی، نظارت و اجرای صحیح و دقیق استانداردهای تاسیسات در حوزه های مختلف می تواند علاوه بر اینکه عمر مفید ساختمان ها را بالا می برد، امنیت و آسایش را برای همگان به ارمغان خواهد آورد .
توجه به استانداردهای «ساخت و ساز» در بخش تاسیسات، به معنای افزایش طول عمر ساختمان و امنیت و آسایش خیال ساکنین  در ساختمانی محسوب می شود که مجریان و سازندگانِ آن پارامترهای دقیق آنچه که در نظام مهندسی به آن اشاره شده است.  را به طور کامل و بهینه رعایت کرده اند.
امر مهمی که سرانجام شهرداری تهران به مدیریت «زاکانی» به این مهم پی برده و مسئولیت کامل آن را به مهندسان ناظر واگذار کرد. اما مشکلی که وجود دارد این است که؛ پیش از این هم هر چند که مسئولیت صدور گواهی با مسئولیت سازمان آتش نشانی بوده است، اما انجام آن توسط مهندسان صورت می گرفت و در حقیقت زحمت انجام آن توسط این گروه عملیاتی می شد، در حالی که تعرفه خدمات موجود در این خصوص به سازمان آتش نشانی پرداخت می شد.
حال با اجرای این قانون، هرچند مطالبه قدیمی مهندسان به ظاهر به سرانجام رسیده است، اما هنوز هم هیچ تعریف خاصی برای تعرفه خدمات در این زمینه صورت نگرفته و گویا مهندسان ناظر بایستی به رایگان قبول مسئولیت کنند!
سرگردانی مهندسان ناظر از اعلام این خبر و مصوبه به صورت ناقص به این منتهی شده است که آیا به راستی باید از این خبر خوشحال یا ناراحت شد؟!
ایجاد انگیزه برای رعایت استانداردهای گاز  و دریافت تاییدیه نظام مهندسی جهت برقراری جریان گاز از جمله مسائلی است که به هیچ وجه نباید مورد اهمال قرار گیرد و با توجه به مسئولیت خطیر در این حوزه باید نظارت در این بخش افزایش یابد و البته تعرفه های متناسب با انجام چنین وظیفه پرخطری نیز تعیین گردد.تجربه نظام مهندسی در بازرسی ها و گذراندن دوره های آموزشی و واگذاری امور به بخش خصوصی در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی و بهره گیری از ظرفیت مهندسان سازمان نظام مهندسی زمینه انتقال این بخش را به این سازمان فراهم آورد .از نصب یک بست ساده تا رنگ آمیزی نهایی علمک ها و .. باید نظارت دقیق انجام گیرد و مهندسین ناظر باید در پیاده سازی ضوابط و استانداردهای نظام مهندسی ساختمان ،به ویژه آنجایی که بحث جان و مال مردم در میان است، مکلف هستند که سخت گیرانه و با حساسیت بالایی نظارت داشته باشند.
مصوبه جدید شهرداری، وفق ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان وزارتخانه محترم نسبت به دخالت اشخاص  فاقد صلاحیت حرفه‌ای در امر ساخت و ساز شهری، هرچند که امر مهمی به شمار می آید اما، اجرای ناقص آن شاید آسیب رسان تر باشد.
لازم به ذکر است، علیرضا زاکانی شهردار تهران، با صدور بخشنامه‌ای تاییدیه ایمنی ساختمان را که پیشتر توسط سازمان آتش نشانی انجام می شد را به دفاتر خدمات الکترونیک شهر منتقل کرد.
بر اساس این بخشنامه، از این پس تاییدیه نقشه های معماری ساختمان های مسکونی تا ۱۱ طبقه و ساختمان های تجاری و اداری تا ۷ طبقه، منطبق با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به مسئولیت طراحان و با کنترل دفاتر خدمات الکترونیک شهر انجام می شود. از آنجایی که قبلا فرایند ایمنی سنجی از جمله تست تاب آوری تجهیزات در آتش و یا تخلیه دود توسط سازمان آتش نشانی انجام می پذیرفت، هنوز مشخص نیست با انتقال آن به مهندسین ناظر این آزمایش ها چگونه انجام می شود .
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;