حوض خلیج فارس محصور در برجهای منطقه ۲۲ تهران!

تاسیسات نیوز / مهری بهزادپور : دریاچه خلیج فارس در منطقه ۲۲ تهران، دیگر برازنده نام «دریاچه» که نه بلکه «حوض» مفقود در برج های بلند مرتبه بدون نظارت شهرداری است!
چندی پیش به دنبال جابجایی محل زندگی یکی از بستگان به منطقه ۲۲ تهران در نزدیکی دریاچه سفری از شرق به منتهی الیه غرب تهران داشتم!
هر چه بیشتر به این منطقه نزدیک می شدم، حجم ترافیک بیشتر و بیشتر می شد تا اینکه با نزدیکی به دریاچه خلیج فارس بوی نامطبوعی نیز به مشام رسید.
برج های مسکونی و غیرمسکونی بسیار بلند مرتبه نیمه کاره و پایان  یافته ، چنان دریاچه خلیج فارس را محصور کرده بودند که  شاید تغییر نام «حوض » برای این «دریاچه» مناسبتر باشد!
بالاخره بعد از مدت زیادی معطلی در ترافیک به منزل صاحبخانه رسیدیم ! نوشیدن یک لیوان آب یا شربت خنک تنها چیزی بود که در گرمای ماه های تابستان و معطلی در ترافیک موجود در منطقه می توانست کمی ما را تسکین بدهد. اما صاحبخانه ضمن عذرخواهی برای خریدن آب معدنی، سریع مهیا بیرون رفتن از خانه شد و وقتی با اعتراض ما مواجه شد، گفت: آب لوله کشی موجود در خانه کیفیت خوبی ندارد.
بالاخره پس از گذشت یک ربع صاحبخانه موفق به خرید آب معدنی از نزدیکترین! سوپر به خانه خود شد و ما نیز موفق به خوردن شربت شدیم….
اما درخواست روشن کردن سیستم تهویه یا کولر خانه خود حکایتی دیگر از ناگفته های سکونت در یکی از برجهای مسکونی این منطقه را برایمان آشکار کرد. حکایتی که گویا تعداد زیادی از ساکنان منطقه ۲۲ با آن سردرگریبان هستند. «خرابی سیستم های مرکزی تهویه!»
مشکلات موجود در منطقه ۲۲ تهران که گویی هیچ نظارتی بر ساخت و ساز واحدهای مسکونی و تجاری برای آن متصور نیست گویی رشته ای درازتر از حضور چند ساعته ما در آن دارد.
نبود نظارت بر ساخت و ساز این منطقه و واگذاری هایی که مشخص نیست بر اساس کدام بررسی ها صورت گرفته است حتی صدای اعضای شورای شهر تهران را نیز بلند کرده است.
دریاجه چیتگر که زمانی از آن به عنوان محلی برای تصفیه هوای پایتخت یاد می کردند، به گفته عضو شورای اسلامی شهر تهران، به حوض برج های اطراف تبدیل شده است!
احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، با بیان اینکه در حدود ۲۵ درصد زمین پادگان های نظامی شهرک سازی صورت گرفته توسعه باغ گیاه شناسی نیز، جایش را به توسعه ساخت و سازهای غیراز آنچه که تعریف شده بود داده است گفت :
قرار بود لویزان در شرق و چیتگر در غرب و دریاچه باعث تصفیه هوای پایتخت شوند، اما این طرح فراموش شده و دریاچه شهدای خلیج فارس به حوض برج‌های اطراف تبدیل شده است، به گفته وی در یک مورد در دوران نجفی شهردار وقت ساخت یک برج که کاملا دریاچه را محصور می‌کرد متوقف شد اما حال باز ساخت وساز  آن آغاز شده و عملا دریاچه دیگر نقشی در تصفیه هوا ندارد.
در هر حال گویی پروژه های اجرایی در این منطقه مانند پروژه آبشار که هزینه بسیاری برای آن شده است هیچ انطباقی با اهداف از پیش تعریف شده برای آن و شنیدن صدای دلنشین آبشار ندارد.
بوی نامطبوع اطراف دریاچه نیز بنا بر اظهار نظر کارشناسان به دلیل برخی گونه های موجود در دریاچه است که با وجود هزینه بسیار هنوز هم به مشام می خورد و زندگی برای ساکنان را دشوار ساخته است.
منطقه ۲۲ دارای پتانسیل های بسیار مطلوبی برای توسعه فضای شهری است که متاسفانه هیچ انطباق و تناسبی با امکانات و جمعیت موجود در منطقه ندارد.
علاوه بر اینکه ترافیک و بوی ناخوش و زندان برجهای مسکونی به تدریج چهره ای ناخوشایند به این منطقه را می دهد و مناسب است با نگاه آسیب شناسانه به رفع نواقص موجود اقدام کرد تا هزینه های بیشتری برای رفع مشکلات آتی را موجب نگردد.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;