حضور بازیگری قوی بنام ایران در عرصه جهانی

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا رقابت دولت‌هاي اروپايي براي بازگشت به ايران و بهره‌مندي از منابع نفت و گاز اين کشور زودتر از موعد مورد انتظار آغاز شده است. گويا اروپايي‌ها بيش از هر جاي ديگر منتظر امضاي توافق هسته‌اي بودند تا در يک مسابقه اقتصادي و سياسي دوباره خود را در ايران ببينند.

تنها چند روز پس از امضاي توافق هسته‌اي و در حالي‌ که شوراي امنيت در حال تصويب قطعنامه لغو تحريم‌هاي ايران بود، يک هيأت بلندپايه آلماني به رياست معاون صدراعظم اين کشور و وزير اقتصاد و انرژي به ايران سفر کرد. پس از آن قرار است اين هفته، يک هيأت فرانسوي به ايران سفر کند. ايتاليايي‌ها هم خود را آماده سفر به ايران کرده‌اند. در اين ميان انگليسي‌ها هم سعي دارند با آماده‌سازي شرکت‌هاي خود، اين رقابت پرسود را از دست ندهند. گويي تحريم‌هاي اقتصادي اعمالي در سال‌هاي گذشته بيش از هر نقطه‌اي در جهان، اروپا را آزار داده است. بايد انتظار کشيد و ديد که رقابت اروپايي‌ها در ماه‌هاي آينده همزمان با اجرايي شدن توافق هسته‌اي چگونه رقم خواهد خورد.

از سوي ديگر ايجاد و تمهيد شرايط لازم در راستاي ايجاد جذابيت‌هاي سرمايه‌گذاري براي ورود سرمايه‌هاي خارجي؛ با هدف توسعه حوزه‌هاي نفتي و گازي؛ از طريق کاهش ريسک سرمايه‌گذاري به عنوان يکي از اساسي‌ترين راهبردهاي استراتژيک در صنعت نفت است که اکنون به لطف توافق اخير هسته‌اي و رفع تحريم‌ها، گام اساسي براي تحقق آن برداشته شد.

نشريه «فارين پاليسي» در مقاله‌اي با عنوان «بازگشت ايران به بازارهاي انرژي خبر خوبي براي کمپاني‌هاي نفتي و خبر بدي براي روسيه است» به‌ صراحت اعلام مي‌دارد که به‌ تدريج يک بازيگر قدرتمند به نام ايران وارد بازارهاي بين‌المللي انرژي خواهد شد.

کشور ايران ذخاير نفتي و گازي فراواني دارد و بالطبع همواره مورد توجه کمپاني‌هاي معظم نفتي قرار داشته است. در ادوار مختلف، شاهد حضور شرکت‌هاي بزرگ نفتي در صنعت نفت بوده که دامنه آن از صنايع بالادستي و پايين‌دستي تا عرصه‌هاي مختلف نفت و گاز و پالايش و پتروشيمي کشيده مي‌شده است.

از نشست اضطراري در اوپک براي حضور دوباره ايران در بازار نفت؛ غول‌هاي نفتي از اطراف و اکناف دنيا مانند توتال و شرکت‌هاي معتبر اتريشي و همچنين کمپاني‌هاي ايتاليايي، فرانسوي، کره‌اي، هندي، ژاپني و حتي آفريقاي جنوبي نيز به‌ طور رسمي از گسترش همکاري‌هاي اقتصادي با تهران خبر داده‌اند و به‌ويژه اروپايي‌ها گروه‌هاي مذاکره‌ کننده ارشدي را به ساختمان وزارت نفت، در خيابان طالقاني تهران گسيل کرده‌اند.

طي سال‌هاي گذشته ارتباط ايران با پالايشگران اروپايي قطع نشده و اروپايي‌ها منتظر نفت ايران هستند. در اين راستا بايد از پالايشگاه‌هاي ايتاليا و اسپانيا و يونان نام برد که اعلام کرده‌اند بلافاصله بعد از رفع تحريم‌ها، خريد نفت را از ايران آغاز خواهند کرد.

به هر تقدير شرکت‌هاي اروپايي در حوزه صنعت نفت براي جلب فرصت‌هاي تجاري، به تعبير نشريه گاردين «به رقابت با يکديگر» برخاسته‌اند؛ چنان‌که به نقل از يکي از فعالان اقتصادي؛ شمار شرکت‌هاي علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري را در ايران «غيرقابل باور» خوانده است.

زودتر از همه، آلماني‌ها به ايران رسيدند و مذاکراتي را با مقامات ايراني به عمل آوردند. شبکه الميادين طي گزارشي اعلام کرده که ميزان مبادلات تجاري ايران و آلمان در سال ۲۰۰۵ حدود ۴.۵ ميليارد دلار بوده که در مدت تحريم تقريبا نصف شده و اکنون دو طرف تلاش دارند اين مبلغ را در دو سال به مرز ۵ ميليارد يورو برسانند.

بعد از آن، نوبت فرانسوي‌هاست که به‌طور اختصاصي نسبت به حضور در صنعت نفت کشورمان ابراز علاقه شديد کرده‌اند و در همين هفته يک هيأت بلندپايه از آن کشور براي مذاکرات به تهران مي‌آيد.

وزير خارجه فرانسه اعلام کرد: پس از توافق تاريخي ايران و کشورهاي گروه ۱+۵ هفته آينده به تهران سفر مي‌کند.

وي تأکيد کرد که اين يک سفر عادي است و پس از توافق جامع هسته‌اي وين، ايران و فرانسه بايد روابط عادي خود را از سرگيرند. گويا پاريس هم از حالا خود را براي بازگشت به صنعت نفت ايران، آماده کرده است.

بنا بر گزارش رويترز، در اوائل مهرماه امسال قراراست مهم‌ترين لابي تجاري فرانسه موسوم به «مدف»، هيأتي متشکل از نمايندگان حدود ۸۰ شرکت فرانسوي را به تهران اعزام کند.

بنابر گزارش رويترز؛ فرانسه، انگليس و آلمان با واشنگتن توافق کرده‌اند که پس از برداشته شدن تحريم‌ها، شرکت‌هايشان به دليل همکاري با ايران جريمه نشوند.

نشريه نيويورک تايمز خبر داده که سران شرکت‌هاي بزرگ نفتي (من جمله توتال) در ماه ژوئن در شهر وين با وزير نفت ايران ملاقات کرده و در هفته‌هاي اخير به دنبال «فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري» در ايران هستند. در اين باره برخي کارشناسان و مقامات معتقدند که تمرکز فوري سرمايه‌گذاري در ايران، بايد بر بهبود زيرساخت‌هاي هيدروکربني با هدف افزايش توليد باشد تا انجام اکتشافات جديد.

مدير شرکت توتال فرانسه نيز اظهار داشته: ما ايران را دوست داريم و علاقه‌مند هستيم به ايران بازگرديم، توتال و ايران مي‌توانند در خصوص استخراج گاز با هم فعاليت زيادي داشته باشند و مي‌توانند اين فعاليت‌ها را ادامه دهند.

در همين حال، اين مقام مسوول تصريح کرد: اولويت نخست ما در ايران سرمايه‌گذاري در حوزه گاز است.

وي همچنين اشاره‌اي به همکاري اين شرکت در حوزه گاز در قبل از تحريم‌ها داشت.

اکنون به نظر مي‌رسد نظام تصميم‌گيري کلان در فرانسه، نگاه ويژه‌اي به اهميت ايران براي آن کشور دارد.

از سوي ديگر ورود به بازارهاي ايران نيز از سوي تصميم‌گيران و مقامات ارشد فرانسه مورد حمايت قرار دارد.

برخي رسانه‌هاي منتقد؛ دولت سعي دارند موضع سخت‌گيرانه دولت فرانسه را در پرونده هسته‌اي ايران مانع بزرگي بر سر راه شرکت‌هاي فرانسوي در ايران تعبير کنند.

عضو کميته روابط خارجي سناي فرانسه، با ابراز تأسف از موضع سخت کشورش در مذاکرات هسته‌اي با ايران، به جايگاه و اهميت بالاي ايران در بازار جهاني انرژي اشاره کرد و گفت: من هميشه اعلام کرده‌ام که موضع فرانسه در مذاکرات هرگز سازنده نبوده است و کمکي به حل مشکل نمي‌کند. معتقدم که فرانسه بايد هميشه اهميت ايران را در بازار جهاني انرژي در نظر گيرد و رفتار خود را براساس آن تنظيم کند.

خانم ناتالي گوله همچنين با اشاره به حضور شرکت‌هاي نفتي فرانسوي در صنعت نفت ايران در گذشته به‌ويژه شرکت توتال اظهار داشت: زيان تحريم‌ها براي شرکت‌هاي فرانسوي چشم افسا بوده است و اين زيان به‌طور خاص در حوزه نفت و گاز و سرمايه‌گذاري در اين حوزه‌ها با توجه به موضع سرسختانه پاريس، هميشه مي‌تواند باعث شود در کنار ديگر کشورها، شرکت‌هاي فرانسوي براي ورود به بازار ايران در حاشيه بمانند.

گوله، اما؛ در عين حال گفت که به حسن روحاني رئيس‌جمهوري ايران اعتماد دارد و از اين‌که بعد از دو سال مذاکره، تهران و شش قدرت جهاني به توافق جامع هسته‌اي دست يافته‌اند، خوشحال است.

وي اين توافق را براي اقتصاد جهاني و اقتصاد فرانسه به دليل ايجاد شرايط پايداري در حوزه انرژي با بازگشت ايران به بازارهاي انرژي يک فرصت بزرگ دانست.

خانم گوله که سمت معاون رئيس گروه پارلماني فرانسه و کشورهاي خليج‌فارس را هم بر عهده دارد با اشاره به برنامه سفر لوران فابيوس وزير خارجه اين کشور به تهران گفت: در اين ديدار به غير از مسائل سياسي، مسائل اقتصادي از جمله بازگشت شرکت‌هاي فرانسوي به حوزه سرمايه‌گذاري نفت و گاز ايران، استفاده از شبکه مالي، گسترش تجارت دوجانبه و امنيت سرمايه‌گذاري در ايران مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.

وي با اشاره به مشکلات و چالش‌هايي که تحريم‌ها در روابط اقتصادي و انرژي ايران و اروپا تحميل کرد اضافه کرد: من بسيار خوشحالم که باوجود لابي‌ها و اتاق فکرهاي نزديک به جناح‌هاي تندرو، همچنين فشارهاي برخي کشورهاي عربي و اسرائيل، در نهايت توافق جامع هسته‌اي حاصل شد. مادامي که گزينه ديپلماسي و تعامل وجود دارد، تحريم، فشار و جنگ ابزارهايي ناکارآمد هستند که در سال‌هاي گذشته واقعا مردم عادي ايران را زير ضربه قرار داد. من هميشه طي اين سال‌هاي سخت تحريم مدافع مردم ايران بوده‌ام و شناخت خيلي زيادي از اين کشور دارم.

اين سناتور فرانسوي در پاسخ به پرسشي پيرامون چگونگي تعاملات اقتصادي دو کشور در بعد از تحريم‌ها اظهار کرد: ظرفيت توسعه ايران در دوران بعد از تحريم‌ها بسيار بالاست و با شتاب خواهد بود، اما؛ نبايد از نظر دور داشت که خود اروپا نيز در رکود اقتصادي به سر مي‌برد و همکاري با ايران مي‌تواند به اقتصاد اروپا کمک‌هاي شاياني کند که يکي از اين همکاري‌ها؛ حوزه نفت و انرژي است.

خانم گوله در ادامه، توافق هسته‌اي را با ايران، پيروزي ديپلماسي، موفقيتي ژئوپوليتيکي و ژئو اکونوميکي عنوان کرد و گفت: بايد دوران درخشان بعد از تحريم‌ها را به نظاره نشست و اثرات مثبت آن را نه تنها در روابط ايران و غرب، بلکه در کل منطقه ديد.

به اعتقاد وي، اقتصاد جهاني در آينده، شاهد تحولات مثبتي در قبال حضور ايران خواهد بود.




انتهای پیام


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;