حرکت به سمت تجدیدپذیرها، راه‌حل گرمایش جهانی

سعید سعیدی
مدیر روابط عمومی تاسیسات نیوز
مساله گرمایش زمین این روزها به معضلی جهانی تبدیل شده است، طوری که همه شرکت‌ها و سازمان‌های تاثیرگذار و درگیر این موضوع را بر آن داشته تا با تغییر رویه در مسیر سبز شدن قدم بردارند و بتوانند زمین را از این بحران نجات دهند. از تحول الکتریکی شدن خودروها در آینده‌ گرفته تا به خدمت گرفتن انرژی خورشید و باد برای تولید برق، همه و همه هدف مشخصی را دنبال می‌کنند و آن استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.
اهمیت این موضوع آنقدر زیاد است که نه‌تنها شرکت‌های حوزه برق در مسیر آن قدم گذاشته‌اند، بلکه شرکت‌های دیگری که حوزه تخصصی آن‌ها، فرای برق و انرژی است نیز، حرکت در این مسیر را به‌عنوان بخشی از رسالت‌ فرهنگی و اجتماعی خود توصیف می‌کنند تا بتوانند از این طریق سهم خود را در پیشگیری از گرمای زمین و بهره‌مندی از هوای پاک ایفا کنند.
یکی از این شرکت‌ها که فعالیت زیادی را در زمینه تجدیدپذیرها در کارنامه خود دارد، شرکت گوگل است. هدف این شرکت از قدم گذاشتن در این مسیر، جایگزینی کامل برق مصرفی شرکت با انرژی‌های تجدیدپذیر است که از سال ۲۰۱۰ کار روی این پروژه را آغاز کرده است. گوگل برای تحقق اهداف خود، یک مزرعه بادی بزرگ خرید. اکنون این شرکت، مدعی بزرگ‌‌ترین شرکت خریدار انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان است.
بسیاری از دولت‌ها نیز بهره‌مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر را به‌عنوان یک هدف تثبیت‌شده برای خود ترسیم کرده‌اند. به‌عنوان مثال، کشور ژاپن در چشم‌انداز خود سال ۲۰۵۰ را سالی بدون خودروهای بنزینی تصور کرده و شرکت‌های خودروسازی ژاپن را ملزم به بروز کردن تکنولوژی‌های خود در زمینه الکتریکی شدن کرده است تا بتواند به نوبه خود هم محیط‌زیست را از آلودگی نجات دهد و هم زمین را از گرمای جهانی.
اما اسپانیا، پا را فراتر از این‌ها قرار داده و در نظر دارد تا سال ۲۰۵۰، تمام انرژی برق خود را از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین کند. هدف اسپانیا از این اقدام، کاهش ۹۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای است.
اما تلاش مسئولان کشور خودمان ایران را نیز نمی‌توان در این زمینه نادیده گرفت. طی سال‌های اخیر، نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در شهرهایی همچون گیلان، قزوین، شیراز، خوزستان، تهران و یزد راه‌اندازی شده است که نقطه مثبتی در این زمینه است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;