جهش تولید یا جهش کرونا، مساله این است!

سعید سعیدی
دبیر تحریریه
چند ماهی است که اقتصاد و کسب‌وکارها به دلیل جهش یک ویروس موذی که دائم در حال رنگ عوض کردن است، دچار اختلال شده و ضربه‌های سختی را به بدنه اقتصادی کشورها وارد کرده است. کارخانه‌ها با تولیدات خود که قطب اقتصادی هر کشوری تلقی می‌شوند، در دوئل با کرونا آنچنان مغلوب این ویروس شدند که حالا حیات و ممات خود را در گرو از بین بردن آن می‌بینند.
فضای اقتصاد و کسب و کار در ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست. اما تفاوت ضربه‌ای که کرونا به اقتصاد ایران وارد کرد از جهتی متفاوت با دیگر کشورهاست، چرا که این ویروس در بزنگاهی وارد رینگ جنگ با اقتصاد ایران شد که دوره طلایی کسب و کار ایران یعنی بازار شب عید را نشانه گرفت و بسیاری از کسب و کارها و فعالان و کارآفرینان را با بدهی و چک‌های برگشتی تنها گذاشت.
از سوی دیگر، سال جدید که زخم‌های کرونا بر پیکره اقتصاد کشور هنوز خشک نشده، نامگذاری سال به «جهش تولید» تغییر نام داد تا با تحقق این شعار، بتوان فرصت‌های از دست رفته تولید به دلیل کرونا را تا میزان قابل توجهی جبران کرد. در پیام رهبری تاکید شد که برای تحقق این شعار باید نظام بانکی اصلاح، موانع تولید رفع و بسترهای لازم فراهم شود. حال این سوال مطرح است که در شرایط کنونی با توجه به کرونا و تحریم، چقدر امکان عینیت پیدا کردن شعار امسال وجود دارد؟ یا به عبارتی آیا بسترهای لازم برای تولید پرقدرت و جهش‌دار در کشور وجود دارد که تولیدکنندگان بتوانند با تلاش در جهت تحقق شعار سال، تاثیر جهش کرونا روی کسب و کار را کمرنگ کنند؟
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;