جدیدترین رویکردهای مصرف بهینه انرژی در گفتگو با مدیر عامل شرکت اخگرتابش

تاسیسات نیوز در گفت و گو با مدیر عامل شرکت اخگر تابش، ( مهندس فرهاد سکوتی)، به بررسی جدیدترین و هوشمندترین روش های سیستم های گرمایشی هوشمند در این شرکت پرداخته است؛
شرکت اخگرتابش در سال ۱۳۹۰ با هدف طراحی و تولید سیستم های گرمایشی بهینه و کارآمد به پشتوانه گواهی ثبت اختراع دستگاه گرمایش تابشی هوشمند (شماره ثبت ۷۱۰۱۳) تاسیس شد. در واقع این شرکت برای نخستین بار در کشور سیستم های گرمایش تابشی هوشمند را به طور کامل بومی سازی کرد و محصولاتی که در گذشته از ایتالیا وارد می شد، در ایران تولید و به بازار عرضه نمود.
ما با طراحی دستگاه های متنوع گرمایش تابشی همواره تلاش کرده ایم برای هر کاربرد و فضایی، مناسب ترین پیشنهاد گرمایشی را ارائه کنیم. در این راستا در طول ۱۰ سال گذشته طی نیازسنجی مستمر از مشتریان، بخش تحقیق و توسعه به همراه بخش مهندسی شرکت سامانه های گرمایش تابشی را در انواع گوناگون با توان حرارتی ۳۰ تا ۳۰۰ کیلووات طراحی و تولید کرده و پس از  دریافت تاییدیه های فنی و کیفیت مطلوب به بازار عرضه کرده ایم.  به این ترتیب نیاز صنایع به گرمایش محیطی، هیتر و کوره تابشی را تامین نمودیم.

اخگرتابش

  به عنوان نمونه فرض کنیم هدف ما گرمایش سالنی است که ۳۰۰ کیلووات بار حرارتی آن می باشد. دو راه حل برای این منظور وجود دارد: یک پیشنهاد اجرا و نصب ۱۰ دستگاه سامانه گرمایش تابشی هر یک با توان حرارتی ۳۰ کیلووات و پیشنهاد دوم ما نصب صرفا یک سامانه گرمایش تابشی مرکزی با توان حرارتی ۳۰۰ کیلووات خواهد بود. همکاران ما در بخش فروش و در صورت لزوم، همکاران بخش فنی مزایا و محدودیت های مرتبط با هر دو پیشنهاد را به صورت کامل و شفاف به مشتریان عزیز توضیح داده و آنها را در انتخاب گزینه بهینه و مطلوب با توجه به شرایط خاص هر مکان یاری می کنند. در این مقطع گاه ممکن است شرایط موردی یک مشتری به گونه ای باشد که دستگاه های موجود در بازار هر یک به دلایلی کاملا مناسب نباشند؛ در این شرایط ما حتی اقدام به طراحی و تولید دستگاه های انحصاری برای صاحبان مشاغل نموده و تلاش می کنیم بر مبنای نیاز خاص ایشان، بهترین و مناسب ترین دستگاه را چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ هزینه ریالی در اختیارشان قرار دهیم.

اخگر تابش

همان طور که می دانیم انتخاب مناسب دستگاه گرمایشی اعم از سامانه هایی که برای گرم کننده فضای کاری استفاده شده یا آنهایی که مانند کوره تابشی کارکرد دیگری دارند، به صورت مستقیم بر بهره وری و هزینه ای جاری یک کسب و کار تاثیر گذار است. به عنوان نمونه، زمانی که ما اقدام به معرفی سامانه مرکزی پرتو به برخی متقاضیان می کنیم، تاکید داریم که ممکن است در نگاه اول هزینه اولیه تامین و نصب آن در مقایسه با سامانه های موضعی مانند مدل آذر بیشتر باشد، اما با در نظر گرفتن هزینه های جانبی سامانه های گرمایش تابشی موضعی مانند لوله کشی گاز، کابل کشی برق و تامین دودکش (در صورت نیاز) برای هر دستگاه که در خصوص یک سالن صنعتی تعداد آن ممکن است به ۲۰ یا ۳۰ دستگاه هم برسد، خواهیم دید سامانه مرکزی، انتخاب مناسب تری است. همچنین ما به مشتریان توضیح می دهیم که در طول زمان حذف هزینه های تعمیر و نگهداری تک تک سامانه های موضعی، کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی و اتلاف حداقلی آن موجب می شود هزینه اولیه که که برای سامانه مرکزی در نظر گرفته اید در مدت زمان کوتاهی جبران شده و به بیان دیگر، بازگشت سرمایه اتفاق بیفتد.اخگرآتش
از یک سو تحصیل من در رشته مهندسی مکانیک سیالات در مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی تبریز و ادامه این رشته در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش تبدیل انرژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر که جا دارد در اینجا به اساتید برجسته هر دو دانشگاه ادای احترام داشته باشم، در کنار تخصص دیگر همکاران شرکت به شکل گیری ایده های فنی می انجامد. از سوی دیگر، فعالیت حرفه ای و تجربه ارزشمند ما در طول سال های گذشته که طی آن با نیازها و محدودیت های گوناگون صاحبان صنعت به سامانه های گرمایشی بیشتر آشنا شده ایم، ما را همواره به سوی پایش، بازبینی و اصلاح فرآیندهای ساخت و تولید سامانه های گرمایش تابشی به صورت خاص و همین طور دیگر سامانه های گرمایش محیطی مانند هیترهای هوای گرم سوق می دهد.

اخگر تابش

این طور بگویم که هیچ گاه به این نتیجه نرسیده ایم که آنچه که امروز مورد استفاده قرار می گیرد، نمونه غایی و عالی یک سامانه گرمایشی است. همان طور که ما کار را با ثبت یک اختراع آغاز کردیم، باور داریم نوآوری و بهینه سازی امری متداوم است؛ این اصلا یک ایده بدیع یا لوکس یا خاص مجموعه ما هم نیست بلکه یک التزام است؛ یک ضروت و نیاز است. در واقع اگر غیر از این باشد نمی توان تولید و عرضه را با نیازها جامعه هماهنگ کرد و در نتیجه فعالیت یک مجموعه فاقد کارایی ارزیابی خواهد شد.
به همین ترتیب بود که ما موفق شده ایم تاکنون بیش از ۳ هزار پروژه گرمایش را در سراسر کشور به نتیجه رسانده و خوشحال هستیم که بخشی از مشکلات پیش روی سالن های صنعتی، سالن های ورزشی، گلخانه ها، سالن های مرغداری و فضاهای باز مورد استفاده رستوران ها را مرتفع ساخته و به شیوه ای نوین و کارآمدتر کوره ها و خشک کن های صنعتی را طراحی و اجرا نماییم. ماهیت پویای فعالیت شرکت و تلاش های همکاران بخش تحقیق و توسعه اخگرتابش سبب شده که بتوانیم در مقابل خواسته های صاحبان کسب و کار پیشنهادات تازه، به روز و بهینه تری داشته باشیم. در شرایط امروز این پیشنهادات را می توان به ترتیب زیر دسته بندی کرد:
۱) سامانه گرمایش تابشی مرکزی پرتو
این سامانه در ۳ گروه ظرفیتی ۱۰۰ و ۲۰۰ و ۳۰۰ کیلووات با حداکثر ۲۳۰ متر مربع سطح تابنده تولید می شود. این سامانه قادر است در کمتر از ۳۰ دقیقه سالنی با وسعت ۱۰۰۰ متر مربع را گرم کند.
۲) سامانه گرمایش تابشی موضعی (مدل های آذر، تابان و فن تاب)
شناخته ترین سیستم گرمایش تابشی در ایران نوع موضعی آن بوده که در ایران با نام عمومی گرماتاب نیز رایج هستند. هرچند ما در اخگرتابش برای کاربری های مختلف مدل های خاصی را طراحی و تولید کرده که بسته به نیاز مشتریان به آنها پیشنهاد می کنیم. سامانه های گرمایش تابشی ما به سه مدل آذر، تابان و فن تاب تقسیم شده که تفاوت آنها در شکل و چیدمان لوله ها می باشد. سامانه آذر دارای باند تابشی U شکل بوده که هدف از طراحی آن تمرکز حرارت بیشتر در طول کمتر  است. در مقابل سامانه تابان که به صورت تک لوله و خطی ارائه می شود مناسب مکان هایی است که حرارت را در طول بیشتر نیاز دارند. گلخانه ها از جمله فضاهایی هستند که استفاده از مدل تابان در آنها توصیه می شود.
علاوه بر اینها ما موفق به تولید جدیدترین سامانه گرمایش تابشی موضعی در کشور با نام فن تاب شده ایم که با هدف از طراحی آن گرمایش همزمان تابشی و همرفتی در سالن است. این سامانه با چرخش هوای سالن، هوای گرم زیر سقف را به سمت پایین سالن انتقال می دهد و همچنین باند تابشی دستگاه، از طریق تابش سالن را گرم می کند. سالن های مرغداری به دلیل ارتفاع سقف نسبتا پایین خود یکی از مناسب ترین فضاها برای بهره گیری از مزایای دو جانبه گرمایش همرفت و تابشی با استفاده از سامانه فن تاب هستند.
۳) سامانه گرمایش تابشی آگرین
سامانه آگرین از کنار هم قرار دادن مزایای سامانه های گرمایش تابشی مرکزی و موضعی طراحی و تولید شده است. این سامانه از لحاظ توان حرارتی و سطح تابشی مشابه سامانه پرتو و از لحاظ مصرف و سهولت نصب مشابه سیستم موضعی می باشد. در واقع نمی توان طیف بهره برداران از سامانه های گرمایش تابشی را دقیقا و با مرزی روشن و شفاف در دو گروه مرکزی و موضعی تقسیم کرد. به مرور زمان و با مشاهده نیازهای متقاضیان این نوع سامانه ها بر آن شدیم که حد میانه ای برای گرمایش تابشی در نظر بگیریم. پس از تولید و تست کیفیت چند باره در زمستان ۱۳۹۹موفق به عرضه نمونه قابل قبول و مورد نظر هم از لحاظ شکل و هم عملکرد به بازار مصرف شدیم.
در نتیجه بهبود پارامترهای موثر بر انتقال حرارت، سامانه آگرین با راندمان حرارتی بسیار بالاتر از سامانه  های موضعی قدیمی تولید شده است. باید اشاره کنم توان حرارتی سامانه آگرین تا ۲۰ برابر سامانه های موضعی موسوم به گرماتاب است. با استفاده از این سامانه جدید، مشکلات سامانه های موضعی موسوم به گرماتاب مانند لوله کشی گاز و کابل کشی برق کاهش یافته و مشعل نیز جهت ایمنی بیشتر، خارج از سالن نصب می شود.  گازهای حاصل از احتراق سامانه آگرین در هوای باز تخلیه شده و از این طریق آلودگی هوا به عنوان یکی از اساسی ترین مشکلات استفاده از سامانه های گرماتاب به ویژه در سالن های ورزشی رفع می شود.
۴) مشعل افروز
مشعل افروز تولیدی شرکت اخگرتابش با سوخت گاز طبیعی کار می کند. توان حرارتی آن از ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات بوده که در دو نوع تک فاز و سه فاز به بازار عرضه شده است. مشعل افروز برای استفاده در کوره های پخت رنگ و انواع خشک کن های بسیار مناسب بوده و پیشنهاد اصلی و بهینه ما به کسب و کارهای مرتبط می باشد.
تلاش ما در شرکت اخگرتابش طی ۱۰ سال گذشته مبتنی بر رویکرد بهینه سازی مصرف انرژی با تاکید بر مهندسی دقیق در گرمایش صنعتی بوده است. همان طور که اشاره شد، هیچ گاه نمی توان برای یک هدف در نتیجه تولید یک محصول نقطه پایانی را متصور شد. در این راستا ارتباطات مستمر و روزانه ما با صنعتگران، تولید کنندگان و صاحبان صنوف گوناگون در سراسر کشور با شرایط متنوع آب و هوایی، از یک سو فرآیند نیازسنجی را به شیوه ای همیشگی ممکن ساخته می سازد. از سوی دیگر، مطالعه و بررسی محصولات روز جهانی در زمینه گرمایش تابشی در کنار همکاری و پیوند اخگرتابش با شرکت های مطرح و موفق جهانی از جمله SYSTEMA و STAR PROGETTI ایتالیا و Heat Tech انگلستان زمینه های اساسی جهت طراحی، تولید و عرضه سامانه های نوین و بهینه ضمن انتقال دانش فنی را برای کارشناسان و متخصصان فرهیخته، جوان و ایده پرداز اخگرتابش فراهم می سازد. امیدوار هستیم در دهه پیش رو نیز بتوانیم گام های موثری در جهت پیشرفت روزافزون کشور عزیزمان برداریم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;