جبران کسری برق صنایع از محل تجدیدپذیرها

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدیدپذیر (ساتکا) گفت: مطابق با ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان، صنایعی که تقاضای برق آنها بیشتر از یک مگاوات است، موظف هستند که در سال اول معادل یک درصد و تا سال پنجم معادل پنج درصد از مصرف برق خود را از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر تامین کنند. در غیر اینصورت یک الی پنج درصد از برق مصرفی این صنایع را با نرخ تجدیدپذیر محاسبه و در قبوض آنها اعمال می شود.
به‌گزارش تاسیسات نیوز، محمود کریمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در هفته های اخیردر زمستان شاهد قطعی برق مکرر صنایع در کشور بوده ایم که دلیل آن سرمای هوا، مصرف زیاد گاز در کشور و کسری تراز گاز اعلام شده است، اظهار کرد: قطعی برق در سال های اخیر در انتهای بهار و تابستان نیز تکرار شده بصورتی که برق واحدهای صنعتی که در شهرکهای صنعتی واقع هستند، یک روز در هفته قطع بوده است.
وی افزود:  این در حالی است که کشور ایران دارای پتانسیل بسیار بالای احداث نیروگاه تجدیدپذیر از جمله نیروگاه های بادی و خورشیدی است که در فصول مختلف سال می توانند بدون نیاز به سوخت، برق تولید کند.
پتانسیل ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی روی سقف صنایع در شهرک‌های صنعتی
وی با تاکید بر اینکه صنایع را به دو بخش صنایع بزرگ و صنایع کوچک و متوسط تقسیم می کنیم، گفت: در خصوص صنایع کوچک و متوسط در ایران حدود ۸۳۰ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که از این تعداد، حدود ۵۰۰ شهرک صنعتی، بیش از ۳۲۰ ناحیه صنعتی و حدود ۱۰ منطقه ویژه اقتصادی هستند. در این شهرکها و نواحی صنعتی حدود ۵۰ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط وجود دارد.
وی افزود: اگر هر کدام از واحدهای صنعتیبطور متوسط حدود ۱۰۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی نصب کنند، ۵۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاه خورشیدی به مدار می آید که در ظهر تابستان به داد صنایع و وزارت نیرو خواهد رسید.
خرید تضمینی برق خورشیدی از صنایع
به گفته وی، وزارت نیرو از صنایعی که اقدام به احداث نیروگاه خورشیدی تا ۳ مگاوات کنند، طبق قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله، برق را با نرخ‌های خرید تضمینی خریداری می‌کند. نرخ‌های پایه خرید تضمینی برای نیروگاه‌های با ظرفیت تا ۲۰ کیلوواتبرابر ۱۷۵۰ تومان و برای نیروگاه های ۲۰ تا ۲۰۰ کیلووات برابر ۱۶۵۰ تومان است. تا ۳ مگاوات نیز امکان احداث نیروگاه و خرید تضمینی وجود دارد.
وی تاکید کرد: نرخ‌های پایه خرید تضمینی مشمول ضریب تعدیل می‌شوند که بر اساس تورم و افزایش نرخ ارز افزایش می‌یابند، بصورتی که نرخ‌های پایه سال های قبل هم اکنون مشمول ضرایب تعدیل تا پنج برابر شده اند و درامد این نیروگاه ها پنج برابر شده است.
عدم قطعی برق صنایعی که نیروگاه خورشیدی احداث کنند
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در شهرک‌های صنعتی تعداد زیادی واحد صنعتی (عموما بین ۵ تا ۷۰ واحد صنعتی) روی یک خط ۲۰ کیلوولت قرار دارند، در زمان مدیریت بار، شرکت های توزیع برق کل خط ۲۰ کیلوولت را قطع می کنند و در نتیجه برق همه واحدهای صنعتی که روی این خط هستند، با هم قطع می شوند.
وی با بیان اینکه انجمن ساتکا در حال رایزنی با شرکت‌های توزیع برق است که این مشوق برای صنایع تعریف شود که در زمان مدیریت برق در تابستان، صنایعی که نیروگاه خورشیدی نصب کرده اند، از شمول مدیریت برق مستثنی شوند و برق آن‌ها قطع نشود. این موضوع از دو طریق امکان پذیر است. اول این که تعداد مشخصی واحد صنعتی که روی یک خط ۲۰ کیلوولت داخل شهرک مستقر هستند، نیروگاه خورشیدی احداث کنند، بصورتی که مجموع توان تولیدی آنها به ظرفیت مشخصی از بار خط فوق برسد و در نتیجه کل فیدر از شمول قطع بار مستثنی شود.
وی افزود: راه دوم اینکه واحدهای صنعتی مجهز به کنتورهای هوشمند و کنتاکتور برای قطع و وصل از راه دور شوند و شرکت توزیع بتواند تک تک واحدها را از راه دور قطع و وصل کند، در این صورت در زمان مدیریت بار توسط شرکت های توزیع برق، می توان واحدهای صنعتی که اقدام به نصب نیروگاه خورشیدی کرده‌اند بصورت انفرادی را از قطعی بار مستثنی کرد. مواردی که اینجا گفته شد مربوط به صنایع کوچک و متوسط داخل شهرکهای صنعتی است.
هزینه نیروگاه خورشیدی چقدر است؟
وی با بیان اینکه هزینه هر کیلووات نیروگاه خورشیدی عددی بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است که بر اساس نوع تجهیزات استفاده شده و ظرفیت نصب شده متفاوت است، گفت: بنابراین یک نیروگاه ۲۰ کیلوواتی قیمت حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان، یک نیروگاه ۱۰۰ کیلوواتی قیمت ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومان و یک نیروگاه ۲۰۰ کیلوواتی قیمت حدود ۴ میلیارد تومان دارد.
بخش پاسخگویی به صنایع در انجمن ساتکا راه اندازی شد
وی اظهار کرد: انجمن ساتکا بخشی را برای پاسخگویی به صنایع راه اندازی کرده است که به صنایع در خصوص احداث نیروگاه تجدیدپذیر و محاسبه ظرفیت معادل پنج درصد برق مصرفی واحد صنعتی مشاوره می دهد و همچنین با توجه به وجود کمیته مشاوران و کمیته پیمانکاران در انجمن ساتکا و دارا بودن حدود ۲۰۰ شرکت فعال در زمینه انرژی های تجدیدپذیر، این شرکت‌ها قادر هستند طراحی، امکان سنجی، تامین تجهیزات و احداث نیروگاه را برای صنایع انجام دهند.
وی با بیان اینکه انجمن سری سمینارهایی را در شهرکهای صنعتی از جمله عباس آباد و شمس آباد برای صنایع برگزار کرده است که در این سمینارها واحدهای صنعتی از یک طرف و شرکت های فعال در حوزه انرژی های تجدیدپذیر از طرف دیگر حضور دارند و به سوالات واحدهای صنعتی پاسخ داده می شود، گفت: همچنین قرار است انجمن سمیناری را برای صنایع بزرگ در اسفندماه برگزار کند که موارد مختلف قانونی، فنی و اقتصادی مربوط به احداث نیروگاه های تجدیدپذیر در صنایع بصورت تخصصی مورد بحث قرار گیرد.
تهاتر برق تجدیدپذیر تولیدی صنایع با شبکه برق
وی در خصوص عدم قطع برق صنایع، طبق مصوبه وزارت نیرو که در تیرماه امسال ابلاغ شد، گفت: برق این صنایع در نقطه مصرف به میزان برق تولیدی بصورت هموار از شمول قطع یا محدودیت برق مستثنی خواهد بود، گفت: معنای برق تولیدی بصورت هموار این است که اگر صنعت بصورت سه شیفت یا تک شیفت کار کند، برق هموار به صنعت تحویل داده شود. بدین منظور قرارداد سه جانبه ای طراحی شده است که بین واحد صنعتی، ساتبا (سازمان انرژی های تجدیدپذیر) و توانیر منعقد شود.
به گفته وی، درخواست بخش خصوصی این است که توانیر هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف این قرارداد اقدام کند چرا که موضوع عدم قطع برق به توانیر مرتبط می شود. از نظر ما این موضوع بیشتر مربوط به صنایع بزرگ می شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;