جایگاه شبکه هوشمند در کاهش مصرف انرژی

راه اندازی و ارتقاء شبکه هوشمند انرژی، با تکیه بر اینترنت اشیاء از جمله پروژه هایی محسوب می شود که جهان به دنبال اجرای آن در سطوح مختلف با هدف بهینه سازی مصرف انرژی است.
تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور:  بحران جهانی انرژی، دیگر از ویژگی «دغدغه» خارج شده و به مرحله بحران و هشدار در سرتاسر جهان رسیده و به صورت واقعیتی کاملاً ملموس درآمده است.
کاهش منابع طبیعی مانند آب، سوخت و مصرف مدیریت نشده آن توسط ساکنین کره زمین، محققان و دانشمندان و مسئولان اجرایی کشور را به این اندیشه واداشته است که به طور جدی با توزیع نامناسب انرژی مواجه شوند و با استفاده از تکنولوژی های نوین در این عرصه به ارائه راهکارهای مطلوب و توزیع مناسب انرژی بپردازند.
استفاده از «شبکه هوشمند انرژی» به منظور کاهش مصرف و جلوگیری از اتلاف انرژی در حوزه های مختلف یکی از راهکارهایی محسوب می شود که ایران نیز در تفاهم نامه میان وزارت نیرو و وزارت ارتباطات به آن پرداخته است تا با استفاده از فناوری ارتباطات در صنعت آب و برق وارد فاز جدید شود.
ورود بسیاری از شرکتهای دانش بنیان و استفاده از تکنولوژی های نوین و ایجاد هزاران فرصت شغلی در بستر ICT، ا زجمله مزایای این تفاهم نامه به شمار می آید که اولین گامِ آن با امضای این تفاهم نامه در سه سال گذشته برداشته شد.
کنترل وسایل منازل مصرف کنندگان، به ویژه در حوزه تجهیزات سرمایشی و گرمایشی از جمله بخش هایی است که تا کنون در بخش های دولتی و غیردولتی به آن پرداخته شده تاعلاوه بر کاهش هزینه ها، ثبات و شفافیت شبکه انرژی افزایش یابد.
رصد هوشمند مصرف انرژی توسط ساتکاب بر بستر اینترنت
اجرای طرح پایلوت مانیتورینگ مصرف آب و برق در ساختمان شرکت ساتکاب، نیز در راستای بهینه سازی مصرف انرژی (برق) با اتکاء بر توان پژوهشگران بومی شرکتهای دانش بنیان و دانش و تکنولوژی بومی، بر بستر اینترنت با استفاده از نرم افزار ویژه صورت گرفته است .
بر اساس اجرای این طرح، با توجه به شدت بالای مصرف برق در ساعات پیک و لزوم اطلاع از میزان مصرف هر دستگاه، انجام اقدامات اصلاحی ضروری است و به کارگیری سیستم هوشمند در ساختمان ها به منظور کاهش و مدیریت بهینه مصرف انرژی، علاوه بر کاهش هزینه های برق در کشور منجر به حفظ شاخص های مثبت زیست محیطی نیز خواهد شد .
با نصب «دستگاه کنترلگر مصرف انرژی»، طرحِ کنترل و رصد میزان مصرف انرژی به ویژه “برقِ” تجهیزات سرمایشی و گرمایشی در شرکت مادر تخصصی ساتکاب، شرایط لازم برای اجرای عمومی پس از اجرای پایلوت در این شرکت مهیا خواهد شد.
بدیهی است؛ اتلافِ انرژی از برق گرفته تا آب، مورد تایید هیچ فرد یا سازمانی نیست و از این رو به کارگیری شبکه هوشمند در حوزه آب و برق و در دست گرفتن کنترل مصرف با فناوریهای نوین، راهی روشن به سوی جهانی پاک و روشن را هموار خواهد کرد.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;