کاهش مخاطرات انسانی با تولید محصولات فناورانه در کشور

 یک شرکت فناور فعال در پارک فناوری پردیس با ایده‌های خلاقانه خود در تولید محصولات فناورانه در حوزه محیط زیست از جمله ابداع روش جدیدی در پساب موفق به تولید محصولاتی همچون رآکتور تصفیه پساب و کودهای استرووایت بر مبنای تصفیه فاضلاب شده است که علاوه بر حفاظت از محیط زیست، هزینه حوزه دامداری و کشاورزی را به‌صورت اساسی کاهش می‌دهد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، «سبزپالایش ساتراپ بهسا» یکی از شرکت‌های موفق پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که با ایده‌های خلاقانه خود در تولید محصولات فناورانه در حوزه محیط زیست توانسته به کاهش مخاطرات انسانی در طبیعت کمک کند.
این شرکت با تولید محصولاتی همچون رآکتور تصفیه پساب و کودهای استرووایت بر مبنای تصفیه فاضلاب علاوه بر حمایت از محیط زیست، توانسته است در کاهش هزینه دامداری‌ها و کشاورزان گامی مهم و اساسی بردارد.
موفقیت چشمگیر این شرکت درمسابقات اینتوکس پیچ، برگزیده شدن به عنوان تیم منتخب اتاق بازرگانی ایران و آلمان برای حضور در نمایشگاه استارتاپی مونیخ و حضور در نمایشگاه اینوتکس بهانه‌ای شد تا با احمد سلسبیلی، مدیرعامل این شرکت درباره محصولات این شرکت گفت‌وگو کنیم.
وی ابتدا درخصوص دو محصول مهم شرکت خود توضیح می‌دهد؛ محصولاتی که حالا به لطف حضور در نمایشگاه اینوتکس بازار خود را یافته است.
سلسبیلی با بیان اینکه، یکی از محصولات موفق این شرکت پکیج تصفیه پساب است، افزود: به طور طبیعی اکثر واحدهایی که کار تصفیه پساب انجام می‌دهند خروجی کار آنها لجنی است که به صورت غیراصولی در زمین‌های کشاورزی می‌ریزد یا در طبیعت رها می‌شود. اما در سیستم تصفیه پسابی که ما تولید کرده‌ایم، خروجی سیستم آبی است که استانداردهای محیط زیست را دارد و می‌تواند در محیط تخلیه و برای آبیاری و شست‌وشو استفاده شود.
وی در ادامه در ارتباط با محصول دیگر این شرکت می‌افزاید: علاوه بر این، ما کودی تولید می‌کنیم که حجم لجن تولیدی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، این کود را به نام «استرووایت» یا حاصلخیزکننده می‌شناسند که یک کود جهانی است، بازار بزرگی دارد و به زودی جایگزین کودهای فسفاته می‌شود.
سلسبیلی با تاکید بر اینکه کود تولیدی این شرکت یک کود کامل است، افزود: کود کامل تعریف خودش را دارد؛ به طوری که این کود هم‌زمان مواد نیتروژنه و فسفره و مواد معدنی را داراست.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم این کودها را با هم مقایسه کنیم؛ کودهای فسفاته قیمت پایینی دارد و برخی از آنها سوپر فسفات ساده یا سوپر فسفات تریپل هستند، در بازار قیمت سوپر فسفات ساده کیلویی ۱۱۰۰ تا دو هزار تومان است، این کودها غلظت پایینی از مواد مغذی و معدنی دارند.
این فعال عرصه زیست فناوری افزود: به طور مثال سوپر فسفات ساده ۷ تا ۹ درصد از این مواد را دارد و بقیه آن خاک است، کشاورزان نیز می‌گویند که دیگر از این کودها استفاده نمی‌کنند چرا که برای رشد محصولات کشاورزی چندان فایده ندارد.
رفع مسائل مربوط به بحران آب، پساب و محیط زیست
این فعال حوزه زیست فناوری تصریح کرد: کود استرووایت یا کود سبز تولیدی، نزدیک به ۴۰ درصد فسفر ،۴۰ درصد آمونیم یا مواد نیتروژنه دارد و ۲۰ درصد آن هم مواد معدنی است.
به گفته سلسبیلی درحالی که قیمت جهانی کود سبز کیلویی۲ یورو است اما آنها این محصول را هر کیلو، سه هزار تومان به فروش می‌رسانند.
وی می‌گوید: با تولید این کود احتیاج به واردات نمونه خارجی آن کمتر می‌شود، فسفر در عین حال که خیلی مفید است اگر به بدنه‌های آبی مثل رودخانه‌ها، سدها یا دریاچه‌ها راه پیدا کند به دلیل خاصیت حاصلخیزی آن ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.
سلسبیلی ادامه داد: از جمله مشکلات پدیده فوق اشباع است که موجب رشد بیش از حد گیاهان در آب می‌شود و لایه‌ای از گیاهان روی آب را می‌پوشاند و مانع از نفوذ اکسیژن به لایه‌های زیرین آب و در نهایت منجر به گنداب می‌شود و اکوسیستم آن منطقه را به مخاطره می‌اندازد، همانند اتفاقی که در مرداب انزلی افتاد.
وی در توضیح نحوه کارکرد پکیج تصفیه پساب با بیان اینکه، پساب دامداری‌ها فسفر بالایی دارد، افزود: هنگامی‌که پساب وارد راکتور تولیدی این شرکت می‌شود و تصفیه روی آن انجام می‌گیرد، کودی از آن حاصل می‌شود و همچنین خروجی آن آبی است که می‌توانند در پایین‌دست مزارع کشاورزی استفاده شود.
سلسبیلی با بیان اینکه بسیاری از دامداری‌ها با مشکل پساب خروجی روبه‌رو هستند، افزود: با استفاده از این دستگاه علاوه بر تصفیه پساب امکان درآمدزایی برای آنها وجود دارد، در این شرایط آنها هم می‌توانند پساب خود را تصفیه کنند و هم از کودی که از آن استحاله می‌شود در مزارع خود بهره ببرند.
به گفته وی دامداری‌ها بازار هدف این شرکت هستند و این دستگاه تصفیه می‌تواند برای هرنوع پسابی که حداقلی از مواد مغذی را داشته باشد، مورد استفاده قرار گیرد چرا که پساب نباید به سادگی در طبیعت رها شود.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه، کار تصفیه پساب‌ها امری هزینه‌بر است، افزود: البته ما نخستین شرکت تصفیه پساب نیستیم اما مزیت روش ما این است که تولید کود به عنوان محصول جانبی می‌تواند هزینه‌های جاری مراکز صنعتی را جبران کند، در این شرایط آنها نه تنها آب کمتری مصرف می‌کنند بلکه با وجود کود تولیدی و فروش آن می‌توانند بخشی از هزینه‌های خود را کاهش دهند.
به گفته وی خاک ایران و به طور کلی خاورمیانه فقر فسفات دارد و ایران چهارمین واردکننده بزرگ کودهای شیمیایی فسفات در جهان است، وجود این محصول کمک می‌کند تا نیاز کشور به واردات آن کاهش یابد و حتی ایران به عنوان صادرکننده نقش ایفا کند.
سلسبیلی در ادامه تاکید می‌کند: در حقیقت اولویت اصلی تیم فنی مهندسی این شرکت با تکیه بر دانش و بنیان علمی برخی از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های برتر داخلی و خارجی خود، تمرکز به منظور رفع مسائل مربوط به بحران آب، پساب و محیط زیست در سطح ملی و در گام‌های بعدی در سطح منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای است و آنها اولویت اصلی خود را رفع معضلات مربوط به تصفیه انواع پساب صنعتی، خانگی و دامداری‌ها و بازیافت و باز گرداندن فسفر، این عنصر حیاتی، به چرخه مصرف مجدد در صنایع مختلف می‌دانند.
تغییر دیدگاه با حضور در پارک فناوری پردیس
گروه سبز پالایش ساتراپ بهسا از سال ۱۳۹۷ در پارک فناوری پردیس مستقر شدند. سلسبیلی یکی از عوامل موفقیت گروه خود را حضور در پارک و حمایت مسئولان این مجموعه می‌داند تا بتوانند محصولات فناورانه تولید کنند.
به گفته این فعال عرصه دانش‌بنیان، کسانی که در خارج ایران تحصیل کرده‌اند، اکنون یک مسیر مستقیم را مقابل روی خود می‌بینند، به طوری که اگر ایده و تخصصی دارند می‌توانند آن را مطرح کنند و پارک از آنها حمایت می‌کند.
وی می‌گوید: پارک فناوری پردیس و حمایت مسئولان آن، نگاه گذشته را که اگر به ایران بازگردیم ضرر کرده‌ایم، تغییر داد.
سلسبیلی بر این باور است که حضور در پارک فناوری پردیس به او و اعضای گروهش کمک کرده است تا از نگاه آکادمیک به طرح‌های خود به سمت دیدگاه اقتصادی حرکت کنند و این جهش بزرگی در کار آنها بوده است.
وی اظهار می‌کند: ایده و محصولات ما تنها بعد آکادمیک و فنی داشت اما بعد از حضور در پارک از این بحث‌ها خارج شده و به سمت مباحث اقتصادی پیش رفته است. تا پیش از این ما خجالت می‌کشیدم که می‌خواهیم از این کار پول در بیاوریم، در حالی که اکنون بچه‌های گروه خیلی راحت در این باره سخن می‌گویند، برای ما جا افتاده است که می‌توان به طرح‌های آکادمیک هم نگاه اقتصادی داشت.
حضور در نمایشگاه اینوتکس و فرصتی برای شناخته شدن محصول
شرکت در نمایشگاه اینوتکس نخستین گام این گروه برای فروش محصولاتشان بوده است. سلسبیلی در این باره می‌گوید: قبل از عید تصمیم گرفتیم که در این نمایشگاه شرکت کنیم.
وی افزود: برخی‌ها معتقد بودند که بهتر است چراغ خاموش حرکت کنیم چرا که ممکن است ایده محصولات لو برود ولی ما معتقد بودیم چون تولیدات‌مان به بلوغ رسیده و می‌توانیم برای دریافت بازخوردهای بازار آن را در نمایشگاه عرضه کنیم.
این فعال حوزه فناوری ادامه داد: به همین دلیل در اردیبهشت ماه درمسابقات اینوتکس پیچ شرکت کردیم و توانستیم در تهران مقام سوم را کسب کنیم، برای رویداد فینال نیز به خوبی طرح‌های خودمان را به داورهای مسابقه ارائه دادیم و رتبه دوم را به دست آوردیم.
وی می‌افزاید: اتاق بازرگانی ایران و آلمان نیز که دو داور انها با داورهای نمایشگاه اینوتکس مشترک بودند شش تیم را به عنوان تیم برتر معرفی کردند که از این میان آنها یک تیم را به عنوان استارتاپ برتر نوآوری و فناوری انتخاب کرد و قرار شد این تیم به مسابقات استارتاپی مونیخ اعزام شود که قرعه به نام تیم ما افتاد.
سلسبیلی معتقد است: برگزاری این تور در آلمان شرایط خوبی است چرا که این کشور، خود یکی از پیش‌قراولان اروپا در زمینه تولید محصولات مشابه است و آن‌قدر در این موضوع پیشرفته کرده‌اند که ساختمان‌های بلند خودشان را به سیستمی شبیه به محصولات ما مجهز کرده‌اند که برای تصفیه فضولات انسانی در نظر گرفته شده است.
وی می‌گوید: ما با حضور در این نمایشگاه می‌توانیم محصولاتمان را در بازار جهانی عرضه کنیم و بازخوردهای بیشتری دریافت کنیم.
منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;