سیستان و بلوچستان، قطب تولید برق پاک در خاورمیانه

‌رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: داده های پایه هواشناسی نشان می دهد اکثر نواحی استان مستعدترین شرایط برای تولید انرژی های تجدیدپذیر بویژه از امواج دریا، تابش خورشید و وزش باد را دارند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمود دیانتی در  بازدید از یک شرکت فعال در حوزه انرژی های پاک در پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در صورتی که از انرژی های تجدیدپذیر برای تأمین برق استفاده شود، این استان می تواند به قطب تولید برق پاک در خاورمیانه تبدیل شود‌.
وی ادامه داد: از شمال تا جنوب سیستان و بلوچستان ظرفیت انباشته تولید انرژی های نو در بخش های مختلف نظیر باد، خورشید، موج و … وجود دارد. به نحوی که میانگین سرعت وزش باد در هشت ماهه نخست امسال در زابل ۹٫۵ متر بر ثانیه بوده است، سرعتی که در ارتفاع ۱۰ متری اندازه گیری شده و برخی توربین های بادی در ارتفاع بالاتری قرار می گیرند که بیلان کاری بیشتری دارد‌.
رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح  کرد: از نظر تابش خورشید نیز به دلیل قرار گرفتن در منطقه جنب حاره کره زمین و مهیا بودن شرایط، بهترین ظرفیت برای استفاده از انرژی خورشید نیز در استان وجود دارد به طوریکه در ۸ ماهه نخست امسال غیر از چابهار، میانگین ساعات آفتابی ایستگاه های سینوپتیک استان بیش از ۹٫۵ ساعت بوده است‌.
دیانتی گفت: در این مدت میانگین ساعات آفتابی شهرهای نصرت آباد، سراوان، خاش، نیکشهر و ایرانشهر بیش از ۱۰ ساعت بوده که از نظر ظرفیت تولید انرژی های نو بسیار مطلوب و قابل توجه است‌.
وی در بخش دیگری به دامنه تأثیر بادهای موسمی سامانه آب و هوایی مونسون هند در نواحی جنوب استان اشاره کرد و افزود: این ویژگی سبب شده تا علاوه بر وجود ظرفیت استفاده از انرژی ها بادی، از امواج دریا نیز بتوان بهره برداری مطلوبی کرد‌.
رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بیشینه ارتفاع موج در فصل مونسون هند در نزدیک سواحل چابهار تا بیش از ۴ متر هم اندازی گیری شده است، ادامه داد: این شرایط محدود به سواحل نزدیک چابهار نیست بلکه شامل حدود ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی استان است که در بیشتر این مسیر می توان از انرژی امواج دریا استفاده کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;