«تولید برق از هوا» ممکن شد

پژوهشگران در دانشگاه «ماساچوست امهرست» موفق به ساخت وسیله تازه ای شده‌اند که قادر به تولید برق تنها با استفاده از رطوبت موجود در هوا است. اما آیا این فناوری می‌تواند جای باتری‌ها و حتی ژنراتورهای برق را بگیرد؟
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، ریشه این وسیله جدید که فعلاً از آن به عنوان Air-gen یا ژنراتور هوایی اسم برده می‌شود، به بیش از سه دهه قبل و رودخانه پوتوماک باز می‌گردد. آنجا بود که دانشمندان یک میکروب غیر معمول از گونه Geobacter را در گل و لای کشف کردند که می‌تواند بدون نیاز به اکسیژن، مگنتیت یا سنگ مغناطیسی تولید کند.
یک پژوهشگر به نام «جون یاو»، به طور کاملاً اتفاقی متوجه شد هنگامی که نانو سیم‌ها با الکترودهایی که به طور ویژه‌ای چیده شده‌اند ترکیب شود، باعث تولید برق می‌شود. به گفته این پژوهشگر، وی متوجه شد هنگامی که نانووایرهای از جنس پروتئین در معرض رطوبت هوا قرار می گیرند، پس از جذب آب یک اختلاف پتانسیل ضعیف تولید می‌کنند.
2020-02-19-image-15.jpg
به این ترتیب پژوهشگران صفحات ویژه‌ای ساختند که قادر به تولید ولتاژ نزدیک به ۰٫۵ ولت؛ آن هم تنها با استفاده از هوای محیط است. البته پژوهشگرها می گویند می‌توان تعدادی از این وسیله کوچک را ترکیب کرد تا قادر به شارژ کردن وسایلی چون گوشی‌های موبایل باشد.
خبر خوب اینکه این فناوری از یک منبع تجدیدپذیر برای تولید برق استفاده می‌کند و هزینه ساخت آن نیز بسیار پایین است. جالب اینکه این وسیله حتی در محیط‌هایی چون بیابان‌ها که رطوبت هوا بسیار پایین است، هنوز می‌تواند برق تولید کند. جالب‌تر اینکه بر خلاف پنل های خورشیدی و توربین‌های بادی، Air-gen در فضای بسته نیز قادر به تولید الکتریسیته است.
حالا پژوهشگران با جدیت تمام به دنبال ساخت این وسیله جدید در ابعاد بزرگ‌تر هستند تا بتوان استفاده‌های کاربردی برای آن پیدا کرد. حتی ممکن است روزی بتوان این فناوری را داخل رنگ دیوارها تعبیه کرد تا انرژی مورد نیاز خانه شما را تولید کند.
منبع شهر سخت افزار
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;