تولید بتنی که خود را ترمیم می‌کند

به گزارش تاسیسات نیوز، اگر ترک ها در بتن ، زمانی که هنوزباریک هستند ترمیم شوند ، هیچ گاه نمی توانند به قدری بزرگ گردند که باعث تخریب سازه هایی بزرگ مانند پل ها شوند . همین ایده موجب گردیده است تا در سال های اخیر چندین تحقیق در خصوص بتن های خود ترمیم شونده ، صورت پذیرد.یکی از همین تحقیقات اخیر، از نوعی قارچ بدین منظور استفاده کرده است .


با نظاره و الهام از سیستم خود ترمیمی در بدن انسان ، تیم هایی از دانشگاه بینگ همتون نیویورک و دانشگاه روتگرز بتون جدیدی ساخته اند که به همراه محتویات خود ، دارای باکتری یا اسپور هایی از نوعی قارچ ، به نام تریکودرما ریسی ، نیز می باشد که به هنگام مخلوط شدن دیگر مواد تشکیل دهنده ، به آن اضافه می شود .


زمانی که بتن سخت می شود این اسپور تا زمان پیدایش اولین میکرو ترک مسکوت می ماند .


وقتی که این ترک ها پدید می آیند ، آب و اکسیژن راه خود را به درون ترک می یابند و باعث می شوند که اسپور قارچ یاد شده شروع به تکثیر ، رشد و نیز تولید کلسیم کربنات کند که باعث می شوند تا این ترک پر شود.

 

یکی از اعضای این تیم می گوید :”وقتی ترک یاد شده کاملا پر شد تا دیگر آب و اکسیژن به داخل آن راه نداشته باشند قارچ مجددا در داخل بتن به شکل اسپور غیر فعال می گردد .


تا زمانی که شرایط بیرونی و محیطی برای قارچ مناسب گردد و دوباره بیدار شود .”


با این حال این تحقیقات هنوز در مراحل اولیه خود است ، پس تا مدتی در اطراف خود به دنبال بتن های قارچی نباشید .


در این میان دانشمندانی از دانشگاه های نیوکسل و بث، نیز بتن های خود ترمیمی ساخته اند که از باکتری و تولید کلسیم کربنات در عملکرد خود بهره جسته اند .

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;