توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی به سوریه و عراق

رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه برای افزایش صادرات در حوزه خدمات فنی و مهندسی باید ارتباط بیشتری با کشورهای دیگر به خصوص کشورهای همسایه وجود داشته باشد، گفت: در کشورهایی همچون سوریه و عراق ، فرصت‌های خوبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی از استان وجود دارد.
محمد علی نجّاری کهنمویی با اشاره به اینکه شرایط تحریم و از سوی دیگر شیوع بیماری کرونا سبب کاهش صادرات اعضای این انجمن به خصوص در سال جاری شده است، ادامه داد: امسال به دلیل شرایط پیش آمده، هیچ یک از شرکت های انجمن نتوانسته اند در مناقصات بین المللی برنده شده و در خارج از کشور، پروژه ای در زمینه خدمات فنی و مهندسی داشته باشند.
وی با تاکید بر ایجاد دیدگاه صادرات محور در کشور گفت: اگر خواستار افزایش صادرات از کشور هستیم، باید تولیدات ما نیز صادرات محور بوده و از سوی دیگر زیرساخت های لازم برای صادرات ایجاد شود.
نجاری با بیان اینکه تربیت صادرکنندگان حرفه ای نیز باید در دستور کار دانشگاه ها و نهادهای مرتبط قرار بگیرد، افزود: در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی که به عبارتی صادرات تکنولوژی محسوب می شود، باید اقدام به تربیت نیروهای حرفه ای فنی و مهندسی در دانشگاه ها و به دنبال آن تلاش برای ارتقای تکنولوژی های مهندسی شود چرا که این نوع صادرات به شدت رقابت پذیر است و برای افزایش آن، باید مجهز به آخرین تکنولوژی های روز بود.
وی با تاکید بر دوری از صادرات نفت محور گفت: حوزه خدمات فنی و مهندسی می تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد به شرطی که زیرساخت ها برای آن فراهم باشد.
رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی استان بر بازنگری در سیاست های تعاملی به منظور توسعه صادرات در حوزه کالا و خدمات و به خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی تاکید و خاطرنشان کرد: برخی زیرساخت ها توسط تجار مختلف کشور ایجاد شده اما به صورت سیستماتیک نیست.
وی افزود: اگر نتوانیم تمهیدات لازم را برای حضور در این بازارها بیندیشیم، به طور قطع کشورهای دیگر، سریع تر از ما وارد عمل شده و این فرصت را از ما خواهند گرفت.
انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی آذربایجان شرقی یکی از انجمن های ثبت شده در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است که طبق گفته رییس این انجمن، ۴۸ شرکت در حوزه فنی و مهندسی عضو آن هستند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;