تفاوت‌های صنعت برق ما و صنعت برق شما!

بالاخره بعد از سال‌ها پیگیری بخش خصوصی و تشکل‌های مختلف در حل اختلافات قرارداد‌های مشاوره، تامین تجهیزات و پیمانکاری، توانیر پذیرفت برای حل این چالش بر اساس رویه‌ای که در این نظام نامه ابلاغ شده است این مشکلات بررسی گردند. البته در گام نخست فقط بررسی آن به رسمیت شناخته شده است و تصمیم گیری نهایی در خصوص نحوه خاتمه یا تعدیل پروژه‌ها به کارگروهی موکول گردیده که با حضور معاون هماهنگی مالی و پشتیبانی و امور مجامع توانیر قرار است اجرایی شود. با حجم گسترده و تعداد بالای اختلافات قراردادی صنعت برق به نظر می‌رسد تا این کارگروه بخواهد به این شیوه مشکلات همه قرارداد‌ها را حل و فصل نماید دوباره نوسانات ارزی جدید و بحران اقتصادی بعدی از راه رسیده و اغلب آن‌ها دوباره به صف بررسی بازخواهند گشت.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، بالاخره بعد از سال‌ها پیگیری بخش خصوصی و تشکل‌های مختلف در حل اختلافات قرارداد‌های مشاوره، تامین تجهیزات و پیمانکاری، توانیر پذیرفت برای حل این چالش بر اساس رویه‌ای که در این نظام نامه ابلاغ شده است این مشکلات بررسی گردند. البته در گام نخست فقط بررسی آن به رسمیت شناخته شده است و تصمیم گیری نهایی در خصوص نحوه خاتمه یا تعدیل پروژه‌ها به کارگروهی موکول گردیده که با حضور معاون هماهنگی مالی و پشتیبانی و امور مجامع توانیر قرار است اجرایی شود. با حجم گسترده و تعداد بالای اختلافات قراردادی صنعت برق به نظر می‌رسد تا این کارگروه بخواهد به این شیوه مشکلات همه قرارداد‌ها را حل و فصل نماید دوباره نوسانات ارزی جدید و بحران اقتصادی بعدی از راه رسیده و اغلب آن‌ها دوباره به صف بررسی بازخواهند گشت. از طرفی این شیوه بررسی صرفا برای پروژه‌های بزرگ تا حدودی موثر بوده و اکثر پروژه‌های کوچک و متوسط را یا شامل نمی‌شود و یا بروکراسی اداری و زمانبر بودن مراحل مختلف، پیگیری‌ها را بی نتیجه می‌کند.
این شیوه تصمیم گیری و منوط کردن حل اختلافات به کارگروهی که صرفا یک نماینده آن از بخش خصوصی تعریف شده است بیشتر به کمیته رفع تکلیف می‌ماند و احتمالا فرصتی به شرکت‌های دارای لابی قوی میدهد تا از این فضا بهره برداری بیشتر نموده و از آن آبی برای بقیه گرم نمی‌شود.
بهتر بود توانیر نظام نامه‌ای برای شیوه تعدیل یا خاتمه پروژه‌های قفل شده و نیمه کاره صنعت برقی ابلاغ میکرد تا یکجا بخش قابل توجهی از قرارداد‌های تیپ اصلاح و تعدیل شده و در صورت نیاز برای موارد استثناء به این شیوه عمل میشد آنهم نه صرفا در سطح توانیر که در سطوح استانی نیز قابل بررسی و حل و فصل میشد.
با اینکه وزیر نیرو اعتقاد دارد تحریم‌ها بر صنعت برق آن‌ها اثری ندارد، اما صنعت برق ما به شدت به آن وابسته بوده و نوسانات ارزی و تحریم‌های اقتصادی کمر این صنعت را شکسته است. صنعت برق مقامات دولتی ایران به خودکفایی نزدیک به صد درصد رسیده است، ولی صنعت برق بخش خصوصی ایران بدون تجهیزات خارجی نیمه تعطیل است.
صنعت برق ما و شما تفاوت‌های زیادی دارند و برای همین است که در صنعت برق ما، در شرایط رکود اقتصادی هزینه‌ها کاهش یافته، ولی در صنعت برق شما برعکس. در صنعت برق ما با کوچکترین نوسانات ارزی اثر آن فورا احساس میشود، ولی در صنعت برق شما بعد از دو سال تازه به یک نظام نامه “چطور دورهمی بگیریم” منتهی می‌گردد. صنعت برق شما پویش الف ب اردکانیان راه می‌اندازد صنعت برق ما کمپین وصول طلبکاری. صنعت برق شما به نحوه مدیریت کردن خاموشی‌ها فکر میکند صنعت برق ما به عدم خاموشی شرکت هایش. صنعت برق شما قرارداد‌های یکطرفه ظالمانه برای صنعت برق برق ما وضع میکند و کوچکترین تعهدی را خود نمی‌پذیرد. صنعت برق شما ابتدا حقوق پرسلنش را می‌دهد بعد به بدهکاریش فکر می‌کند، اما صنعت برق ما برعکس.
صنعت برق شما در مجلس و هیات دولت و نهاد‌های تصمیم گیر، بدون مشکل و حرف گوش کن معرفی میشود، ولی صنعت برق ما بخاطر اعتراضات شدید حتی به کارگروه‌های تصمیم گیر هم راه نمی‌یابد.
صنعت برق شما جهاد کاهش تلفات برق راه می‌اندازد و صنعت برق ما جهاد کاهش تلفات نیرو. در صنعت برق شما تلفات کاهش می‌یابد و در صنعت برق ما افزایش.
صنعت برق شما در پی تداوم نهضت بهینه سازی مصرف برق است و صنعت برق ما درپی تداوم نهضت بهینه سازی مصرف ته مانده داراییها. صنعت برق شما دم عید خوشحال از عیدی گرفتن، صنعت برق ما دم عید عزادار جور کردن عیدی کارمندان. صنعت برق شما به فکر صادرات برق است و صنعت برق ما بفکر واردات کالا.
این نظام نامه‌ها شاید نتوانند دردی از ما دوا کنند، ولی صنعت برق ما و شما را بر سر میزی می‌نشاند تا درک واقعی تری از یکدیگر داشته باشند.
صنعت برق شما و ما این روز‌ها تفاوت معناداری پیدا کرده اند. اوج بدبختی یک صنعت را از این جمله وزیرش میتوان فهمید که گفت: “این وزارتخانه ­­از معتبرترین بدهکاران کشور است چون­ ده‌ها هزار میلیاردتومان بدهی دارد سازندگان داخلی وقتی برای دریافت مطالبات مراجعه می‌کنند همزمان برای اجرای طرح‌های جدید نیز اعلام آمادگی می‌کنند. ”
وزیر مملکت نمی‌داند که اعلام آمادگی دوباره طلبکاران وزارت نیرو نه به اعتبار این وزارتخانه که از سر فلاکت و بیکاری بخش خصوصی است که اتفاقا خود شما از مسببان اصلی آن هستید. جماعتی را بیمار کرده اید و آن‌ها برای زنده ماندن و خلاصی از درد و رنج مجبور به تهیه دارویی هستند که صرفا شما فروشنده آنید. اسمش … است نه اعتبار بالا!
منبع برق نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;