تغییر قانون نظام مهندسی/شاید وقتی دیگر!

عضو کمیسیون عمران مجلس: با توجه به بررسی لایحه بودجه در نیمه دوم سال، امیدواریم تا پایان سال بررسی طرح اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان به پایان برسد و در دستور کار صحن علنی قرار بگیرد.
به گزارش تاسیسات نیوز، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان را از رخدادهای مطلوب مجلس یازدهم خواند و گفت: درباره اصول حاکم بر تغییرهای رخ داده می‌توان از «استقلال و ایجاد توانمندی سازمان نظام مهندسی تا جای ممکن، تفکیک ارکان سازمان مذکور برای جلوگیری از تعارض منافع موجود در ساختار آن و شفاف‌سازی از طریق ایجاد سامانه‌های یکپارچه مانند سامانه عضویت، نظارت، اجرا و سامانه‌های تخلفات و…» نام برد.
وی ضمن تأکید بر اهمیت شفاف‌سازی به عنوان عنصر مغفول مانده در ساختار نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: نحوه اعمال نظر حاکمیتی از سوی وزارت راه و شهرسازی بر نظام مهندسی و مشخص شدن شیوه نظارت بدون تصدی‌گری از دیگر اصول حاکم بر این تغییرات است. افزون بر این، تلاش شده تا در اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان، دستگاه‌های بازرسی، شورای انتظامی و… از مجمع عمومی بیرون بیایند تا استقلال و قوت رأی داشته باشند. به این معناست که رئیس هیئت مدیره مانند برخی موارد دیگر، عامل انتخاب کننده آنها نباشد.
عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: امین بودن نظام مهندسی هم در دریافت مبالغ از ناظران باید در اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان دیده شود که از مسائل مورد تأیید تمام اعضاست. در حقیقت سازوکاری تعریف شود تا کسی که پول برای اوست، خودش مدیریت کند و سودش را ببرد و البته، نظام مهندسی بتواند کنترلش کند.
شاکری همچنین نحوه احراز صلاحیت افراد حقیقی و حقوقی و ارتقاء نظام مهندسی را از نکات بسیار مهم طرح اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان دانست.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تا حدود ماده پنجم طرح اصلاح قانون مذکور مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد: با توجه به بررسی لایحه بودجه در نیمه دوم سال، امیدواریم تا پایان سال بررسی طرح اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان به پایان برسد و در دستور کار صحن علنی قرار بگیرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به مذاکرات نمایندگان با نهادهای مختلف و مهندسان و همچنین نظام مهندسی ساختمان، وزارت راه و شهرسازی و اندیشکده‌ها درباره اصلاح قانون، از تمام صاحب‌نظران خواست تا در جلسات کمیته نظام مهندسی و یا کمیسیون عمران برای ارائه نظرهایشان حضور پیدا کنند.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;