تعمیر خرابی فیوز های خانگی را خودتان انجام دهید

فیوز ها از آسیب الکتریکی و آتش سوزی جلوگیری می کنند. خوشبختانه فیوزها ارزان قیمت هستند و جایگزین کردن آنها بسیار آسان است.
به گزارش تاسیسات نیوز، فیوزی که خراب شده و آسیب دیده می تواند خیلی آزار دهنده باشد. در واقع فیوزها از آسیب الکتریکی و آتش سوزی جلوگیری می کنند. خوشبختانه فیوزها ارزان قیمت هستند و جایگزین کردن آنها بسیار آسان است. اگر سیستم برق خانه یا اتومبیل شما دچار مشکل شده است، باید بتوانید فیوزها را به سادگی و فقط با دیدن آنها بررسی کنید. به داخل فیوز مورد نظر نگاه کنید چون ممکن است علائم سوختگی یا سیاه شدن و یا رشته سیم های شکسته داشته باشد. اگر علائم واضحی را مشاهده نمی کنید، می توانید از مولتی متر استفاده کنید تا متوجه بشوید فیوز به درستی کار می کند یا نه.
عیب یابی جعبه فیوز خانه
۱- به دنبال جعبه فیوز در زیرزمین یا گاراژ باشید. جعبه فلزی را بررسی کنید. در داخل بسیاری از فیوزهای شیشه ای را مشاهده می کنید که به پریزها پیچ می شوند. به طور معمول ، جعبه های فیوز در زیرزمین، گاراژها، اتاق های لباسشویی یا ورودی منزل قرار دارند.
اگر در یافتن جعبه فیوز خود مشکلی دارید، کنتور برق خارج از خانه را بررسی کنید. سعی کنید سیم را با متر اندازه گیری کنید. جعبه های فیوز و قطع کننده های مدار معمولاً در نزدیکی محل ورود برق به خانه قرار دارند.
 خانه های قدیمی دارای فیوزهای شیشه ای شبیه لامپ هستند. هنگامی که فیوزها در حالت چشمک زن هستند، باید تعویض شوند. از طرف دیگر، خانه های جدید دارای جایگزین کننده مدار هستند که فقط باید آنها را تنظیم کنید.
۲- برق را قطع کرده و قطعاتی را  که در مدار خراب شده از برق بکشید. در بالای پنل به دنبال یک سوئیچ بزرگ بگردید و حالت آن را از “روشن” به “خاموش” تغییر دهید. علاوه بر خاموش کردن برق اصلی ، وسایلی را که فیوز در هنگام اتصال برق در مقابل سوختن و آتش گرفتن از آن ها محافظت می کند، خاموش و از برق جدا کنید. به این ترتیب وقتی برق را روشن می کنید، آنها از فیوز تعویض شده تغذیه خواهند کرد.
اگر کلید اصلی وجود ندارد، باید در بالای پنل یک بلوک بزرگ مشاهده کنید. آن را بیرون بیاورید و برچسب های “روشن” و “خاموش” را بررسی کنید. اگر برچسب گذاری شده است ، آن را دوباره با سمت “خاموش” رو به بالا قرار دهید. اگر برچسبی وجود ندارد، در حالی که فیوز معیوب شده را تعویض می کنید، بلوک را کنار بگذارید.
۳- فیوزها را از نظر وجود شیشه های زغال شده یا رشته های شکسته بررسی کنید. ببینید آیا در داخل صفحه پنل نمودار برچسبی وجود دارد یا خیر. اگر خوش شانس باشید، می توانید در اتاقی که برق آن خاموش شده است بگردید و فیوز مربوطه را ردیابی کنید. آن فیوز را در خلاف جهت عقربه ساعت بچرخانید، آن را از سوکت بیرون بیاورید و داخل شیشه به دنبال لکه های سیاه یا سیم رشته ای شکسته باشید.
اگر جعبه فیوز شما فاقد برچسب است، هر فیوز را به صورت جداگانه از نظر علائم سوختگی یا رشته های شکسته بررسی کنید. پس از یافتن موردی که معیوب است، آن را برچسب بزنید. اگر هر بار موقع تعویض فیوزها برچسب بزنید، در نهایت نمودار کامل جعبه را در اختیار خواهید داشت.
۴- فیوز معیوب شده را با یک فیوز دیگر با همان محدوده جریان عوض کنید. به دنبال یک عدد روی فیوز باشید که نشان دهنده میزان آمپر آن باشد. شماره را یادداشت کنید یا فیوز معیوب شده را با خود به فروشگاه سخت افزار ببرید تا آنچه می خرید، با فیوز قبلی مطابقت داشته باشد. سپس فیوز خریداری شده را به برق متصل کرده و در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا در جای خود قفل شود.
درجه بندی فیوزها بسته به کشور متفاوت است؛ اما آمپراژهای معمول شامل ۱۵، ۲۰ و ۳۰ است.
هشدار ایمنی: هرگز از فیوز با آمپر بالاتر استفاده نکنید. نصب فیوز اشتباه می تواند باعث صدمه الکتریکی یا آتش سوزی شود.
۵- برای تست فیوز جدید، برق را دوباره روشن کنید. هنگامی که فیوز را وصل کردید، دوباره بررسی کنید تا تمام دستگاه های الکتریکی خود را از مدار خراب جدا کنید. وقتی آماده شدید، سوئیچ اصلی فیوز را بچرخانید یا بلوک اصلی را دوباره وارد کنید تا برق به مدار برگردد. سپس مدار را با بررسی چراغ ها یا اتصال دستگاه های الکتریکی خود آزمایش کنید.
 اگر بعد از تعویض فیوز هنوز وسایل الکتریکی شما کار نمی کنند، برق اصلی را خاموش کرده و مطمئن شوید فیوز کاملاً وصل است.
 اگر فیوز در فاصله کمی پس از تعویض مجدداً دچار خرابی شد، ممکن است به این دلیل باشد که شما از دستگاه های الکتریکی زیادی استفاده می کنید که مدار قادر به کنترل آن نیست. سعی کنید از دستگاه های کمتری استفاده کنید یا لوازم خانگی غیر ضروری را از برق جدا کنید.
 اگر هنوز مشکل را پیدا نکرده اید ، با یک برقکار باتجربه تماس بگیرید چرا که ممکن است سیم کشی خانه شما خراب باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;