تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی، مالیات ندارد!

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: قانون مالیات بر خانه های خالی مصوب آذر ماه سال گذشته توسط مجلس، خبری بود که با هیاهو و اختلاف نظرهای فراوان در این زمینه شنیده شد. بر اساس این قانون، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای صدهزار نفر جمعیت بیشتر از ۴ ماه خالی بماند، مشمول مالیات بر خانه های خالی می گردد، طرحی که حتی پس از تایید درشورای نگهبان نیز به دلیل نبود زیرساخت مناسب و مشکلات جانبی آن هنوز عملیاتی نشده است.
هر چند وزارت راه و شهرسازی حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده، اما هنوز ریالی مالیات بابتِ این مسئله اخذ نگردیده است.
اختلال در سامانه املاک و اسکان که یکی از کانالهای ثبت مالکان مسکن اعلام شده، عدم اطمینان به صحت گفته های مسئولان و همچنین بی اعتنایی برخی از مسئولین از جمله وزیر سابق راه و شهرسازی نسبت به ثبت ملک خود در این سامانه، جدی گرفتنِ انجام این طرح و اجرایی شدن آن را در سایه ای از ابهام قرار داد.
از سوی دیگر سامانه املاک و اسکان که هر از گاهی از دسترس خارج می‌شود از پنج روز قبل با امکانات جدیدی که بنا به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، ثبت نام را آسان کرده مجددا راه اندازی شده است. تا آخر مهرماه به سرپرست خانواده‌ها اعم از مالک و مستاجر مهلت داده شده تا اطلاعات سکونتی خود را در این سامانه ثبت کنند. به دلیل توقف دو ماهه فعالیت این سامانه پیشنهاد تمدید این زمان تا پایان فصل پاییز به ستاد کرونا داده شده که وزارت راه و شهرسازی در انتظار تصمیم ستاد است.
این در حالی است که مجلس برای درآمدهای حاصل از قانون مالیات بر خانه های خالی در بودجه، هزینه تعریف کرده لذا در صورت عدم اجرای  قانون مذکور نظام بودجه‌ریزی کشور به هم می‌ریزد. امروز و فردا کردن برای اعمال مالیات واحدهای بدون سکنه، انتقاد نمایندگان مجلس را در پی داشته است؛ تا جایی که رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بی‌توجهی به اجرای قوانین مصداق استنکاف از قانون بوده، از لزوم ورود دیوان محاسبات به این موضوع سخن گفته و خواستار برخورد قاطعانه دیوان با متخلفین شده است.
به گفته نمایندگان مجلس تنها مشکل موجود عدم برنامه ریزی و نبودِ بستر مناسب از سوی سازمان امور مالیاتی کشور عاملِ تعویق و تاخیر این طرح ذکر شده است.
 بر اساس بند ۷ از تبصره ۸ اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب پنجم آذرماه ۱۳۹۹ مجلس، دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، یارانه و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی و بسیاری دیگر از خدمات را صرفا با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی افراد در سامانه املاک و اسکان کشور ارایه کنند.

حال باید دید که آیا مالیات بر خانه های خالی اعمال خواهد شد، یا اینکه به این نتیجه برسیم که «تصویب قانون خالی که مالیات ندارد!»

منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;