تشریح نقش استاندارد در افزایش عمر مفید ساختمان

در ساختمان سازی هر چه مطالعات اولیه کاملتر باشد،  طراحی با مبانی مطمئن تری انجام خواهد شد و به دنبال آن، ساختمان با کیفیت بیشتر اجرا و بهره برداری از آن مطلوب تر، ایمن تر، کم هزینه تر و با عمر و دوام بیشتر خواهد بود.
تاسیسات نیوز/ مهندس اولیا عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد: رعایت مقررات ملی ساختمان و کنترل استاندارد بودن مواد و مصالح ساختمانی ، از دیدگاه ما جایگاه ویژه‌ای دارد و در مجموع می‌توان گفت که رعایت استاندارد ها نشان دهنده توسعه یافتگی انسانی است.
در شرایط کسب و کار رقابتی یک صنعتگر و تولیدکننده اعم از تولید کننده مواد و مصالح ساختمانی یا سازنده و اجرا کننده ساختمان، برای افزایش سهم خود در بازار، تلاش خواهد کرد تا کیفیت کالا و خدمات خود را ارتقا دهد و هزینه‌های تمام شده را پایین بیاورد. در این راستا رعایت استاندارد ها به جای آن که تبدیل به یک عامل تبلیغاتی شود به عنوان یک ضرورت حرفه‌ای دقیق تر و سختگیرانه تر توسط تولیدکنندگان رعایت خواهد شد.
در آمارها گفته می‌شود حدود ۹۰ درصد ساختمان ها بدون پروانه و یا بر خلاف مفاد آن ساخته می شود، این موضوع نشان دهنده فقدان نظارت کیفی بر اجرای ساختمان و  نابسامانی در ابعاد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است و مسئولیت دستگاه‌های نظارتی در بخش‌های تولید، توزیع، صنعت، بازرگانی، صادر کنندگان پروانه ساختمان، تشکل‌های حرفه‌ای و جامعه مهندسی را سنگین توصیف می کند.
مهمترین عامل در بهبود و ساماندهی وضعیت موجود، اقدام پایه‌ای و تاثیرگذار در ساماندهی مناسبات و شرایط کسب و کار و مبارزه با روابط ناسالم و رانت در فعالیت‌های حرفه‌ای ، انجام اصلاحات ساختاری و برقراری آرامش و ثبات در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی است.
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی هم اکنون عمر مفید بناها در کشور حدود ۴۰ سال است که چنانچه استاندارد ها و آیین نامه ها دقیقاً رعایت شود سازه ساختمان می‌تواند توسط چندین نسل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
منبع نظام مهندسی یزد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;