تخصیص یارانه بنزین به کسانی که خودرو ندارند هم تعلق می گیرد

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس در تشریح طرح یارانه بنزین جدید نمایندگان اظهار کرد: در این طرح برای هر خانوار – حتی خانوارهایی که خودرو ندارند – یک خودرو(یک سهمیه بنزین یارانه ای) در نظر گرفته می شود و  به دنبال این هستیم که یارانه خودروهای مازاد دهک‌های برخوردار را حذف ‌کنیم.
به گزارش تاسیسات نیوز، در مورد ناعادلانه بودن یا عادلانه بودن فروش بنزین به دو نرخ ۱۵۰۰ تومانی و ۳۰۰۰ هزار تومانی حرف و سخن بسیار گفته شده و نظام سهمیه بندی کنونی بنزین موافقان و منتقدان خود را دارد اما به نظر می رسد نمایندگان مجلس فروش بنزین به صورت فعلی را برخلاف عدالت اجتماعی می دانند و در صدد تغییر نظام یارانه بنزین هستند.
طرحی که آنها ارائه کرده اند به نفع افرادی است که خودرو ندارند چرا که آنها می توانند بر اساس این طرح ماهانه معادل چند لیتر بنزین –  در برخی گزارش ها سخن از ۲۰ تا ۳۰ لیتر گفته شده است – در کارتی که به این منظور به آنها داده می شود، ذخیره کنند و آن را به قیمت آزاد فروش برسانند.
اما این طرح برای مالکان خودرو چندان مطلوب نیست و خصوصا اگر فردی مالک چند خودرو باشد سهمیه بنزین بر اساس این طرح فقط به یکی از خودروها تعلق می گیرد.
طرح جدید بازار سیاه بنزین ایجاد نمی کند
برخی معتقدند فروش بنزین توسط افراد فاقد خودرو ایجاد مشکلاتی از قبیل ایجاد بازار سیاه بنزین خواهد کرد اما مالک شریعتی نیاسر عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این انتقاد به ایلنا گفته است : در حال حاضر دو قیمت هزار و ۵۰۰ تومان و سه هزار تومان برای بنزین وجود دارد. بنابراین اگر سرپرست خانوار که سهمیه بنزین را دریافت می کند بخواهد بنزین سهمیه خود را بین دو رقم بفروشد هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود.
وی تصریح کرده است هیچ ایرادی ندارد که سرپرست خانوار بنزین سهمیه خود را در بازار به فروش برساند چرا که به عقیده این عضو کمیسیون انرژی نمی‌توان بنزین سهمیه‌ای را به هر قیمتی فروخت زیرا بزنین به قیمت۳ هزار تومان به وفور در اختیار مردم است، بنابراین اگر کسی سهمیه خود را دو هزار و ۹۰۰ تومان هم به فروش برساند مشکلی ایجاد نمی‌شود و به معنا ایجاد بازار سیاه نیست.
نماینده مردم تهران افزود: بازار سیاه زمانی ایجاد می‌شود که با کمبود عرضه بنزین مواجه باشیم. وقتی بنزین با نرخ ۳ هزار تومان به وفور موجود است، سهمیه بنزین خانوار هم در صورت نرخ‌گذاری بیش از ۳ هزار تومان به فروش نرود، بازار به سمت بنزین سه هزار تومانی می‌رود.
۲ سناریو برای حذف یارانه بنزین خودروهای مازاد خانوار
شریعتی نیاسر در پاسخ به این سوال که عده‌ای امکان خرید باقیمانده سهمیه بنزین خانوار در پایان هر ماه توسط شرکت پخش و پالایش معادل همان سیاست پرداخت یارانه نقدی نیست، اظهار داشت: نمی‌تواند معادل یارانه نقدی باشد. توجه داشته باشیم که ۴۸ درصد از یارانه بگیران خودرو ندارند بنابراین بنزینی که توزیع می‌شود به افرادی  است که خودرو دارند و چه بسا مالک بیش از یک دستگاه خودرو هستند.
وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که یارانه خودروهای مازاد دهک‌های برخوردار را حذف می‌کنیم و به هر خانوار یک خودرو و همچنین خانوارهایی که خودرو ندارند، سهمیه بنزین به آنها تعلق بگیرد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به سناریوهای تعریف شده برای طرح تغییر سهمیه‌بندی بنزین از خودرو به خانوار، گفت: دو سناریو برای حذف یارانه خودرو مازاد خانوار طراحی شده که هنوز نهایی نشده‌اند. سناریو اول این است که معادل ریالی مابه‌التفاوت نرخ بنزین آزاد و سهمیه دولتی که هزار و ۵۰۰ تومان است به تناسب بُعد خانوار به حساب سرپرست خانوار واریز شود که از طریق آن بتواند سبد کالا تهیه کند. سناریو دوم اینکه سهمیه به همه افراد تعلق بگیرد و افراد بتوانند امکان فروش سهمیه باقی‌مانده را داشته باشند که قاعدتا نمی‌توانند بیش از ۳ هزار تومان سهمیه بنزین خود را در بازار بفروشند.
منبع کاماپرس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;