تامین ملزومات صنعت ساخت و ساز در داخل کشور

سخنگوی کمیسیون عمران تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران را ناشی از استیصال آنها عنوان کرد و گفت: تمام ملزومات ساخت و ساز از داخل کشور تامین می‌شود و تحریم‌های جدید راه به جایی نخواهد برد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، دولت آمریکا در ادامه رویکرد تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بخش ساخت و ساز ایران را هدف قرار داده است؛ وزارت خارجه و وزارت دارایی آمریکا روز پنج شنبه در بیانیه ای مشترک از تحریم بخش ساخت و ساز ایران با این توجیه که به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت کنترل سپاه پاسداران قرار دارد، خبر دادند.
بنابر اعلام وزارت خارجه آمریکا در این خصوص؛ خرید، فروش، تهیه یا انتقال هرگونه فلزات خام یا غیر خام از ایران به خارج از این کشور یا برعکس در لیست تحریم های آمریکا قرار دارد.
در همین زمینه «صدیف بدری» سخنگوی کمیسیون عمران گفت: تمام ملزومات صنعت ساخت و ساز در ایران اعم از مصالح سفت‌کاری و نازک کاری از تولیدات داخلی است شاید در برخی افزودنی‌ها نیاز به واردات داشته باشیم که آن هم بخش جزئی بوده  و می‌توان گفت تمام نیاز این صنعت از داخل کشور تامین می‌شود.
وی با بیان اینکه تحریم های آمریکا علیه صنعت ساخت و ساز ایران موضوع جدیدی نیست، گفت: این اندازه تحریم و اعلام موارد آن به صورت خرد و جزئی، ناشی از استیصال آنها در برابر ایران است و تحریم های جدید این کشور در موضوع ساخت و ساز نیز راه به جایی نخواهد برد و اثری بر ساخت و ساز کشور ندارد.
نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید ملزومات روان سازی اقتصاد را فراهم کرده و شاخص‌هایی را که به رونق اقتصادی و تولید در کشور منجر می شود، فعال کنیم، گفت: یکی از حوزه‌های موثر در عرصه اقتصاد، ساخت و ساز و مسکن است که باید محرک‌های مناسبی برای تحرک بخشی به آن اندیشیده شود.
بدری در خصوص تاثیر تحریمهای آمریکا بر صادرات خدمات فنی و مهندسی، اظهار کرد: با توجه به پتانسیل‌های علمی و فنی که در حوزه نظام مهندسی و فنی می توانیم این حوزه را به خوبی مدیریت کنیم؛ صادرات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه همچون عراق، آذربایجان، افغانستان و …  قابل کنترل است و می توانیم با مدیریت مناسب کشورهای همسایه را به عنوان بازار هدف خود جذب وحفظ کنیم، زیرا این کشورها تا حدودی به صدور خدمات فنی و مهندسی ایران وابسته هستند.
سخنگوی کمیسیون عمران  با اشاره به نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش‌های فنی و مهندسی کشور گفت: طبق قانون اساسی در زمان صلح باید امکانات نیروهای نظامی و سپاه برای عمران و آبادانی کشور استفاده شود و این تحریم‌ها نیز در این حوزه اثرگذار نخواهد بود و می‌توان آن را مدیریت کرد.
وی با تاکید بر لزوم توجه به ظرفیتهای داخلی بویژه در حوزه ساخت و ساز گفت: باید به این ظرفیت ها اعم از نیروی انسانی، منابع، معادن داخلی باید بیش از گذشته توجه شود و از تکنولوژی روز و فناوری های نوین برای ایجاد ارزش افزوده و زنجیره تولید استفاده کنیم و در  این زمینه سرمایه گذاری کنیم.
بدری ساخت و ساز در سال ۹۸ را نسبت به سال قبل از آن(۹۷) بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: حوزه عمران به لحاظ شاخص‌هایی‌ همچون تثبیت نرخ ارز و همچنین تثبیت قیمت مصالح مورد نیاز در این بخش بسیار خوب پیش رفته و پیش بینی می‌شود  سال آینده هم نسبت به سال جاری، پیشرفت و رونق چشمگیری در این عرصه داشته باشیم.
وی افزود: دوسال است که تبادلات پولی و مالی کشور با تحریم مواجه است و همچنان آن چالش‌ها را داریم؛ در واقع تحریم‌های کلی و عام را داریم و تحریم جدید آمریکا علیه بخش ساخت و ساز در ایران جزئی و خرد است؛ این تحریم‌ها بازی با کلمات است و بیشتر اهداف روانی دارد.
سختگوی کمیسیون عمران با بیان اینکه باید سیاستگذاری عملیاتی در حوزه مسکن و هدایت منابع درآمدی حاصل از نفت به پروژه‌های زیر ساختی کلان داشته باشیم، گفت: ظرفیتها و استعدادهای کشور به اندازه ای هست که می‌توانیم بازار هدف خود را حفظ و حتی گسترش دهیم و برتحریم‌ها غلبه کنیم.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;