بیکاری گسترده مهندسان

 تاسیسات نیوز: موضوع انتخابات نظام مهندسی ساختمان رفته رفته به روزهای حساس خود نزدیک می‌شود و کاندیداها یا به صورت انفرادی یا با حضور در لیست ائتلافی برنامه‌هایشان را برای بهبود وضعیت این تشکل که سال‌ها است از نقش اصلی خود فاصله گرفته ارائه می‌کنند.
از طرفی تشکل‌های صنعت ساختمان که بخش زیادی از مهندسان دارای پروانه و حق رای را دارا هستند، رضایت چندانی از وضعیت کنونی ندارند و به دنبال آشنایی با برنامه‌ها و رویکردهای کاندیداها برای انتخاب درست هستند.
متاسفانه ارجاع کار نظارت توسط سازمان نظام مهندسی به درستی انجام نمی‌شود و تقسیم کارها بر مبنای عدالت نیست. این اتفاق یکی از علل اصلی صف طولانی بیکاری مهندسان است.
غلامی، سازنده مناطق، یک، ۲ و ۳ نیز گفت: قوانینی که ملاک شهرسازی امروز است مربوط به دهه ۶۰ است و ناهماهنگی‌های بسیاری بین نهادهای ذی‌ربط وجود دارد. به طور نمونه در زمان تدوین قانون نظام مهندسی یا حتی سازمان آتش‌نشانی اصولا وجود نداشته است. بنابراین قوانین باید به روز شود.  مساله دوم کوتاه کردن زمان صدور جواز است. متاسفانه امروزه این زمان به بیش از ۹ ماه رسیده در حالی که اگر نظام مهندسی و شهرداری در مرحله اولیه مراجعه افراد مجوز تخریب و گود‌برداری  را تا صدور مجوز به افراد بدهند، کارها به سرعت پیش می‌رود.
فرهاد غلامی، عضو انجمن مهندسان معمار نیز اظهار کرد: هیچ کس از صوری‌کاری و امضا‌فروشی دفاع نمی‌کند، اما موضوع اشتغال‌زایی برای مهندسان بسیار حائز اهمیت است و چنانچه مهندسان ما در ازای فعالیتشان از نظر مالی تامین نشوند، متاسفانه باید شاهد اخباری مانند صوری‌کاری یا امضا‌فروشی باشیم که نتیجه آن به مخاطره انداختن جایگاه مهندسان است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;