بهترین بالابر ساختمانی، مشخصات فنی و قیمت

همان‌طور که از نام این دستگاه مشخص می‌باشد، بالابر وسیله‌ای است برای بالا بردن اجسام با وزنی تعیین‌شده تا ارتفاع مشخص. بالابرها مخصوص حمل مصالح بوده و با نام‌های بالابر ساختمانی یا بالابر مصالح بر نیز عنوان می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌ انتخاب دقیق‌تر بالابر و یا دیگر کالاهای مربوط به ماشین‌آلات ساختمانی، نیاز به  مشاوره کارشناسان مجرب در خصوص بالابر ساختمانی یا بالابر مصالح دارد که در گزارش زیر اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.
انواع بالابر حمل مصالح
بالابرهای ساختمانی عموماً برقی بوده و به دو دسته تک فاز و سه فاز موجود می‌باشند و به همین صورت نیز با برق تک فاز و سه فاز تغذیه می‌شوند. بالابر تک فاز دارای الکتروموتورهایی با قدرت ۲ یا ۳ اسب بخار، توان کشش تا ۲۵۰ کیلوگرم را داراست. بالابرهای ۳ فاز که با الکتروموتورهایی با قدرت ۲ تا ۱۰ اسب بخار می‌باشند، توان کشش تا ۱۰۰۰ کیلوگرم را دارند و جهت وزن‌های بیشتر از ۳۰۰ کیلوگرم مورد استفاده قرار می‌گیرند.
اجزاء بالابر
بالابر ساختمانی از چند جز اصلی شامل استراکچر، الکتروموتور، گیربکس، ترمز، سیم بکسل، قرقره، کلید و باکت تشکیل یافته است.
استراکچر
در بالابر ساختمانی، استراکچر یا شاسی متشکل از پایه، ریل و باکس وینچ (کالسکه) می‌باشد که پایه از نوعی لوله بوده و ریل نیز از ناودانی و سپری با قطر و مقاومت متفاوت ساخته می‌شود. باکس وینچ یا کالسکه که از فلز آهن ساخته شده به‌صورتی است که الکتروموتور، گیربکس و سایر متعلقات در آن جایگذاری می‌شود (همانند تصاویر زیر). این باکس در قسمت بالایی به وسیله چهار عدد بلبرینگ روی ریل به حرکت در می‌آید و کل این اجزا به وسیله کرپی‌هایی به یکدیگر متصل می‌شوند.
الکتروموتور
الکتروموتور یا دینام بالابردر دو نوع تک فاز و ۳ فاز در توان‌های مختلف و با سرعت‌های تقریبی ۱۵۰۰ دور در دقیقه استفاده می‌شود، این الکتروموتور وظیفه تولید نیروی محرکه را بر عهده دارد. در بالابرهای تک فاز، الکتروموتور تا توان ۲.۲ کیلووات ۳ اسب بخار، با قدرت کشش ۲۵۰ کیلوگرم و در بالابرهای ۳ فاز، الکتروموتور تا توان ۷.۵ کیلووات ۱۰ اسب بخار، با قدرت کشش ۱۰۰۰ کیلوگرم استفاده می‌شود.
گیربکس
در توضیح عامیانه گیربکس تجهیزی می‌باشد که سرعت را به قدرت تبدیل می‌کند. گشتاور خروجی از الکتروموتور به وسیله پولی تسمه یا کوپل مستقیم وارد گیربکس شده و پس از کم کردن سرعت و افزودن قدرت از طریق شفت خروجی گیربکس به درام یا قرقره‌ها می‌رسد، وظیفه قرقره‌ها در این قسمت، باز و بسته شدن سیم بکسل می‌باشد. در بالابرهای ساختمانی از گیربکس‌های حلزونی در سایزهای VF۸۶ الی VF۱۸۵ با نسبت تبدیل‌های تقریبی ۱:۴۸ الی ۱:۵۶ جهت تحمل وزن تا ۱۰۰۰ کیلوگرم استفاده می‌شود.
ترمز
ترمز قطعه الکترومکانیکی می‌باشد که در انتهای الکتروموتور متصل شده و در صورت خاموش بودن الکتروموتور به وسیله لنت ترمز، شفت الکتروموتور را در حالت استپ نگه می‌دارد.
سیم بکسل
سیم بکسل تجهیزی معروف می‌باشد که از تنیده شدن رشته‌های نازک فولاد با یک دیگر در طرح‌های مختلف تولید می‌شود. در بالابرهای ساختمانی از سیم بکسل‌های مختلف در سایزهای متفاوت استفاده می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها سیم بکسل نتاب و سیم بکسل فولادی در سایزهای ۶ الی ۱۰ می‌باشد.
قرقره
با نام‌های دوک و درام هم شناخته می‌شود و از لوله‌های آهنی با دو عدد پولی ساخته شده که متصل به شفت خروجی گیربکس می‌باشد و عمل باز و بست سیم بکسل را کنترل می‌کند. با توجه به متراژهای سیم بکسل، اندازه درام یا قرقره نیز تغییر می‌کند.
کلید
کلید در بالابر حمل مصالح به دو صورت پرتابل و ثابت اجرا می‌شود که فرمان استپ استارت و توقف را به الکتروموتور ارسال می‌کند.
باکت
باکت یا سبد حمل مصالح به تجهیزی استاندارد جهت حمل مصالح ساختمانی گفته می‌شود که از ورق‌های فولادی ساخته می‌شود.
برندهای بالابر ساختمانی
بالابرهای ساختمانی که ساخت و تولید داخل می‌باشد، دارای برند مطرحی نبوده و با نام برند گیربکس و الکتروموتور شناخته می‌شود. در بالابرهای ساختمانی از گیربکس‌های شاکرین، سهند، بهکار، روانکار و الکتروموتورهای موتوژن، الکتروژن، الکو و برندهای چینی استفاده می‌شود.
نحوه انتخاب بالابر ساختمانی
برای انتخاب بالابر ساختمانی به ۳ فاکتور اصلی وزن، ارتفاع و سیستم جریان برق (تکفاز یا سه فاز) توجه داشته باشید. جهت انتخاب صحیح بالابر مورد نظر و اطلاع از قیمت‌های آن، باید با کارشناسان این حوزه مشورت کرد.
مزایا و معایب بالابر ساختمانی
در بحث معایب این محصول، می‌توان این‌گونه عنوان کرد که اگر در انتخاب صحیح بالابر و همچنین رعایت نکات تعمیر و نگهداری درست اعمال کنیم تجهیز دچار عیب نخواهد شد. از محاسن بالابر این است که می‌توان به وسیله ‌اینورتر یا درایو و با داشتن برق تک فاز از بالابرهای ۳ فاز نیز استفاده کرد.
 نحوه نصب بالابر ساختمانی
پس از نقل و انتقالات اجزاء بالابر به کارگاه ساختمانی، شاسی و استراکچر به ‌صورت وارونه بر روی سطحی محکم قرار داده می‌شود به طوری که ریل روی زمین باشد و به وسیله کرپی به یک دیگر متصل شوند. سپس استراکچر را برگردانده و کالسکه وینچ را در قسمت ریل جایگذاری می‌کنیم. در قسمت بعد برق ورودی به بالابر را تأمین کرده و پس از آن استراکچر را به وسیله وزنه‌های تعادل مهار می‌کنیم اکنون بالابر قابل استفاده است.
تعمیر و نگهداری محصول
· استفاده از تابلو برق
· بازدید گیربکس و تعویض به موقع واسکازین
· بازدید از سیم بکسل
· پیشگیری از نوسان برق
· جلوگیری از ضربه به تجهیزات بالابر
· مراقبت و جلوگیری از رطوبت آب ناشی از باران و برف
· بارگیری وزنی مجاز
· گیریس کاری نقاط گریس خور
منبع خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;