بنزین از اتهام آلودگی هوا تبرئه شده است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در دوره‌ای متهم اصلی آلودگی هوا بنزین عنوان شده و بعد از گذشت چند سال از این اتهام تبرئه شد.
به گزارش تاسیسات نیوز، علی اصغر عنابستانی، در مورد شدت گرفتن آلودگی هوا  در شرایط کرونایی گفت: مسئله آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها در چند سال اخیر به مرز هشدار رسیده و گاهی از حد بحرانی بودن هم فراتر می رود، حل مشکل آلودگی هوا تنها به یک عامل بستگی ندارد، برای حل این مسئله باید همه دستگاهها به میدان بیایند؛ از کارخانه‌ها و پالایشگاهها تولید سوخت گرفته تا عملکرد مسئولان مربوطه از جمله شهرداری و پلیس راهور و حتی سازندگان خودرو باید برای حل مشکل آلودگی هوا وارد عمل شده حل این معضل تنها بر دوش یک ارگان و نهاد نیست.
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی افزود: در۴ سال اخیر کل پروژه‌های عمرانی که در ارتباط مستقیم در کاهش آلودگی هوا علی‌الخصوص آلودگی هوای شهر تهران بود تعطیل شده‌اند به فرض مثال بسیاری از خطوط مترو نیمه تمام رها گذاشته شده‌اند.اگر بتوانیم ساختار ترافیک را روان کنیم با گسترش حمل و نقل عمومی بدون شک باید به ساختار حمل و نقل عمومی از مترو و اتوبوس گرفته تا خطوط هوایی توجه ویژه‌ای شود، در حال حاضر این حجم از ترافیک پایتخت نشان از قفل شدن شهر را می‌دهد.
طرح جمع آوری خودروهای فرسوده یکی از طرح‌های قانونی است که به مرحله اجرایی شدن نرسید، در حال حاضر حجم گسترده‌ای از خودروها به  بازار ارائه می‌شود اما خودرو فرسوده‌ای از چرخه حمل و نقل کشور خارج نمی‌شود
نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد:طرح جمع آوری خودروهای فرسوده یکی از طرح‌های قانونی است که به مرحله اجرایی شدن نرسید، در حال حاضر حجم گسترده‌ای از خودروها به  بازار ارائه می‌شود اما خودرو فرسوده‌ای از چرخه حمل و نقل کشور خارج نمی‌شود؛ همین عاملی بر آلودگی پایتخت و شلوغی ترافیک در این شهر می‌شود.
وی ادامه داد: دولت باید به پروژهای عمرانی ورود پیدا کند، به فرض مثال دولت موظف است به ۵۰ درصد از زیرساخت‌های متروها را مورد توجه قرار دهد که تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته است و یا اینکه دولت باید ۸۰ درصد هزینه خرید وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس را پرداخت می‌کرد که چنین کاری را هم نکرده است.
تنها راه کنترل آلودگی هوا تعطیلی نیست
عنابستانی تاکید کرد: دولت هزینه‌ای برای جمع آوری خودروهای فرسوده نمی‌کند و از طرفی هم کمکی در حمل و نقل عمومی نمی‌کند، و شهرداری‌ها پروژه‌های اصلی را رها کردند در چنین شرایطی انتظار داریم مردم از منازل خارج نشوند و تنها راه کنترل آلودگی هوا را  تعطیلی می‌بینیم.
نماینده مردم سبزوار یادآور شد: چه میزان سوخت خودرو مقصر آلودگی هوا است هنوز مشخص نشده، در دوره‌ای متهم اصلی آلودگی هوا بنزین عنوان شده و بعد از گذشت چند سال از این اتهام تبرئه شد، بنزین تولید داخلی چه میزان نقش در آلودگی هوا دارد باید با ساختار عمومی مشخص شود و با پژوهش در این زمینه اظهار نظر کرد. ما می‌توانیم بهترین بنزین را در داخل کشور تولید کنیم؛ تکنولوژی و زمینه تولید آن در داخل کشور وجود دارد، که بتوانیم سوختی تولید کنیم همپای استانداردهای جهانی باشد البته اگر فضا و میدان برای تولید آن داده شود.
نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: بدون شک نمایندگان مجلس علی الخصوص اعضای کمیسیون محیط زیست  به موضوع آلودگی هوای تهران  و کلانشهرها که جزو مسائل و دغدغه‌های اصلی مردم  است ورود پیدا خواهند کرد، اما دولت به عنوان اصلی‌ترین نهاد باید منشاء مشکلات را پیدا کرده و تشخیص دهد؛ در این بین مجلس هر جا که نیاز به تعیین قانون باشد باید ورود پیدا کند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی حرکت کنیم در بودجه سنواتی این موضوع را مد نظر قرار دهیم، موضوع جمع آوری خودروهای فرسوده در مجلس مطرح و اعتبارات مورد نیاز آن سنجیده و ابلاغ شود و حتما باید به شهرداری کمک شود تا پروژه های شهری به جا مانده در تکمیل پروژه های حمل و نقل  عمومی حل کند./
منبع ایکانا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;