بررسی نوسانات قیمت بازار مسکن در بحبوحه شیوع کرونا و در آستانه سال نو

با توجه به موضوع تقاضای فصلی بازار خرید مسکن باید گفت زمستان به صورت سنتی، فصل خرید ملک محسوب می‌شود. به همین علت شاهد بعضا رونق بازار باید باشیم. قیمت مسکن در دو ماه اول سال ۹۸ رشد بالایی را تجربه کرد، ماه گذشته نیز شاهد افزایش ۱۱ درصدی ماهیانه تعداد معاملات در تهران بودیم که نسبت به ماه قبل ۲۰ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، در حال حاضر، وضع معاملات در بازار مسکن در حال بهبود است و تعداد معاملات رو به افزایش است تا جایی که به گفته مشاوران املاک خرید و فروش در مناطق شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و مرکزی تهران به خوبی صورت می‌گیرد.
در حال حاضر قیمت مسکن با سرعت کم در حال بالا رفتن و روبه افزایش است.
براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم که در این گزارش سعی کردیم از مناطق مختلف تهران یک مورد قیمت مسکن را گردآوری کنیم. توجه کنید که قیمت‌ها بر حسب مترمربع به تومان بوده و تقریبی است، چراکه قیمت مسکن در تهران با توجه به نوع ساختمان، امکانات، خیابان یا نظر مالک تغییر می‌کند. میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در منطقه ۵ بالغ بر ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، منطقه ۴ بالغ بر ۱۴ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان و منطقه ۲ بالغ بر ۲۰ میلیون تومان بر اساس معاملات قطعی است. بیشترین تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن به ترتیب در مناطق ۱۰، ۱۴، ۷، ۸، ۱۵، ۱۱ و ۱ به امضا رسیده است.این مناطق ۳۹ درصد و سایر مناطق ۲۶ درصد خرید و فروش خانه در تهران را به خود اختصاص دادند.
بررسی بازار مسکن و قیمت آپارتمان در محله‌های مختلف سه منطقه‌ محبوب شهر تهران، متفاوت است. در برخی از محله‌های منطقه ۴ از جمله خاک سفید، شمیران‌نو و قاسم‌آباد قیمت خانه ارزان‌تر از دیگر محله‌ها است و می‌توان با نقدینگی حدود ۴۰۰ میلیون تومان در این محله‌ها خانه خریداری کرد. محله‌های تهرانپارس، جوادیه، حکیمیه، نارمک و مجیدیه نیز از محله‌های متوسط این منطقه محسوب می‌شود که قیمت واحدهای نوساز در این محلات بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان در هر متر مربع است. پاسداران، ازگل، سوهانک و لویزان نیز محدوده گران‌قیمت منطقه چهار محسوب می‌شود که پایه‌ قیمت‌ها به‌طور تقریبی از متری ۱۸ میلیون تومان به بالا است. در منطقه‌ ۲ محله‌های سعادت‌آباد، شهرک غرب، گیشا، صادقیه، طرشت، آلستوم، تهران‌ویلا، توحید و تیموری قرار دارد. با این حال، میانگین قیمت مسکن در این منطقه‌ وسیع چندان به هم نزدیک نیست. به‌طور مثال قیمت آپارتمان قدیمی در محله شهرک غرب، دست‌کم متری ۲۵ میلیون تومان است اما قیمت واحدهای نوساز در محله‌های تیموری و توحید حدود ۱۴ میلیون تومان تعیین می‌شود. برای خرید یک آپارتمان کوچک متراژ در محله‌های متوسط این منطقه شامل طرشت، صادقیه، آلستوم، توحید و تیموری به نقدینگی حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان نیاز دارید.
وضعیت بازار مسکن در شمالی‌ترین منطقه تهران نیز هر مترمربع واحد آپارتمانی۳۰ میلیون و ۸۵۴ هزار تومان معامله شد که بیشترین میزان قیمت معاملات هر مترمربع واحد مسکونی را به خود اختصاص داد و منطقه ۱۸ شهرداری تهران نیز با میانگین ۶ میلیون و ۲۳۹ هزار تومان کمترین میزان قیمت در یک مترمربع واحد آپارتمانی را داشت. همچنین، آمارها حاکی است منطقه ۵ شهر تهران، دارای بیشترین میزان خرید و فروش مسکن در این دوره زمانی بوده است.
در مقابل مناطقی از تهران که خرید و فروش مسکن در آنجا نسبت به سایر مناطق پایین‌تر بوده است منطقه ۲۰ و ۱۹ است به‌طوری که از فروردین ماه امسال تاکنون نزدیک به ۲۰ معامله مسکن در این مناطق صورت گرفته است. خوشبختانه در شب عید سال ۹۸ رونق بازار را کم و بیش شاهد هستیم و خرید و فروش مسکن در حال انجام است. البته ممکن است ترس از افزایش قیمت مسکن در سال ۹۹ مردم را وادار به خرید خانه در روز‌های پایانی سال ۹۸ کرده باشد. حال امیدواریم سال آینده هم شاهد رونق در بازار مسکن و کمترین افزایش قیمت باشیم که با توجه به افزایش وام خرید و ساخت مسکن احتمالا تا حدودی شاهد رونق در این بازار خواهیم بود اما تغییر مجلس می‌تواند تغییر سیاست‌هایی را به همراه داشته باشد و همین امر ابهام درباره وضعیت بازار مسکن سال آینده به وجود آورده است که باید منتظر بمانیم تا ببینیم وضعیت سیاست‌گذاری‌ و قانون‌گذاری به چه سمتی پیش می‌رود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;