بررسی بازرسی تاسیسات و آتش‌نشانی از ساختمان‌ها

تاسیسات نیوز / سعید سعیدی: بازرسی از ساختمان‌ها از مهم‌ترین اقداماتی است که ارتباط نزدیکی با ایمنی ساختمان هنگام مواجهه با اتفاقاتی از جمله آتش‌سوزی و زلزله و … دارد. بازرسی در واقع مهر تاییدی است بر ایمنی ساختمان و اطمینان خاطر دادن به سازنده و مهم‌تر از آن به ساکن. اما فرایند بازرسی از ساختمان‌های در حال ساخت گاها با مشکلاتی مواجه می‌شود و این به واحد نبودن متولی این امر برمی‌گردد. در واقع، بازرسی از تاسیسات مکانیکی و آتش‌نشانی از جمله مقوله‌های مهمی هستند که واحد نبودن قانون و عدم اجرای یکسان، در هر شهر به نحوی متفاوت از دیگری اجرا می‌شود. از این رو، گفتگویی با دکتر اردشیر آرش، عضو هیئت علمی دانشگاه و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل و عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل، دکتر عبدالناصر عمرانی، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و عضو هیئت رئیسه گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی و کارشناس رسمی دادگستری و حسین توفیقی، عضو هیئت اجرایی نظام مهندسی ساختمان دفتر کاشان انجام داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:
دکتر آرش در پاسخ به این سوال که بازرسی تاسیسات و آتش‌نشانی در استان اردبیل به چه نحوی انجام می‌شود، گفت: در بعضی از شهرها مانند شهر تهران، بازرس تاسیسات با بازرس آتش‌نشانی متفاوت است و هر کدام بازرس مختص خود را دارند، اما این اتفاق متاسفانه هنوز در استان اردبیل محقق نشده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در شیوه نامه ماده ۳۳، ناظر و بازرس تاسیسات یکی است. یعنی ساختمانی که طراح و ناظر تاسیساتی دارد، طراح و بازرس آتش‌نشانی یا گاز متفاوتی ندارد و همان مهندس ناظر تاسیسات با درنظر گرفتن تعرفه جداگانه وظیفه بازرسی از دیدگاه آتش‌نشانی و گاز را هم عهده‎دار می‌شود. البته برای آتش نشانی هیچ تعرفه جداگانه ای در نظر گرفته نمی‌شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل افزود: از ابتدای سال ۹۹ نیز فول اسپرینکلر بودن ساختمان‌ها در طراحی الزامی شده و این موارد به صورت جدی از طریق سازمان آتش نشانی کنترل می‌شود. یعنی کلیه نقشه‌های تاسیساتی طراحی شده باید از همان ابتدای کار ممهور به مهر تایید آتش نشانی باشد.
عبدالناصر عمرانی، به نحوه نظارت و بازرسی از ساختمان‌های در حال ساخت در استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: نظارت تاسیسات مکانیکی ساختمان‌های در دست ساخت و احداث توسط همکاران مهندس مکانیک عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی در چهار مرحله انجام می‌گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: بازدید نظارتی اول در مرحله اجرای اسکلت و سقف اول ساختمان، بازدید نظارتی دوم در مرحله اتمام سفت کاری و حین اجرای لوله کشی، بازدید نظارتی سوم در مرحله اتمام لوله کشی و قبل از پوشش اجزای تاسیساتی و بالاخره بازدید نظارتی چهارم در مرحله اتمام کارهای تاسیسات مکانیکی و نصبیات انجام می‌شود.
عضو هیئت رئیسه گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: همکاران ناظر وظیفه نظارت بر حسن اجرای تاسیسات مکانیکی مطابق با نقشه‌های تاسیسات مکانیکی تایید شده در واحد کنترل طراحی تاسیسات مکانیکی سازمان نظام مهندسی استان را بر عهده دارند. البته لازم به توضیح است که چک لیست‌های نظارت تاسیسات مکانیکی در هیئت رئیسه دوره فعلی گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان مورد بازبینی قرار گرفته است که از شهریور ماه سال ۱۳۹۸ نظارت‌ها بر اساس چک لیست‌های جدید توسط همکاران محترم ناظر انجام می‌گیرند.
عمرانی در خصوص نظارت بر سیستم‌های آتش‌نشانی گفت: نظارت بر اجرای سیستم آتش نشانی از مرحله اول نظارت شامل تعیین محل استقرار مخزن آتش نشانی، تحت نظارت مستقیم مهندسین ناظر قرار می‌گیرد. در مرحله سوم مهندسین ناظر بر اجرای لوله کشی آتش نشانی، اسپرینکلرها و اطفای حریق و تعیین محل نصب فن ایجاد فشار مثبت راه پله، نظارت کامل دارند. در مرحله چهارم نظارت نیز همکاران محترم ناظر، بر حسن اجرای نصب مخزن، سیستم تامین فشار آتش نشانی و فن ایجاد فشار مثبت راه پله نظارت دارند. همه نظارت‌های مرحله‌ای به صورت گزارش مکتوب از طرف مهندس ناظر و از طریق اتوماسیون به واحد کنترل نظارت تاسیسات مکانیکی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ارسال شده و در پرونده ساختمان ثبت و ضبط می‌گردد. همچنین مشخصات فنی و استاندارد سیستم آتش نشانی در شناسنامه فنی ساختمان توسط مهندسین ناظر تاسیسات مکانیکی درج و مورد تایید ایشان قرار می‌گیرد.
وی در ادامه یادآور شد: همچنین در خصوص موضوع طراحی سیستم آتش نشانی، جلساتی در هیئت رئیسه گروه تخصصی تاسیسات مکانیکی استان برگزار شده است که رویه جدیدی برای طراحی سیستم آتش نشانی در حال تدوین است که پس از نهایی شدن در اختیار طراحان محترم قرار خواهد گرفت.
عمرانی به عملیاتی شدن ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی پرداخت و گفت: در خصوص عملیاتی شدن ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، باید بگویم که خوشبختانه این قانون مطابق آیین نامه اجرایی مربوطه، در استان آذربایجان شرقی به صورت کامل اجرایی شده است. البته در موضوع مجری ساختمان، بحث‌هایی مبنی بر لزوم استفاده از مجریان رشته‌های تاسیساتی ساختمان از جمله تاسیسات مکانیکی ساختمان وجود دارد که فعلا به نتیجه عملی نرسیده است و انتظار می‌رود در سطح کشور به این موضوع پرداخته شده و وحدت رویه‌ای اتخاذ گردد. همچنین در بحث صرفه‌جویی در مصرف انرژی به کار سیستماتیک بیشتری نیاز است که با توجه به اقلیم منطقه آذربایجان ضرورت دارد که بیش از پیش به آن پرداخته شود.

حسین توفیقی، عضو هیئت اجرایی نظام مهندسی ساختمان دفتر کاشان نیز به موضوع عملیاتی شدن ماده ۳۳ پرداخت و گفت: شیوه‌نامه اجرایی ماده ۳۳ در حد طراحی و نظارت در رشته‌های چهارگانه معماری، عمران، تاسیسات مکانیک و تاسیسات برق در کاشان اجرایی شده که موضوع نظارت تاسیسات (مکانیک و برق) و آتش نشانی نیز جزء آن هستند.
لازم بذکر است موضوع طراحی و نظارت بر سیستم آتش نشانی ساختمانی از متراژ ۳۸۰ مترمربع و سه طبقه به بالاتر اجرایی شده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;