برای جلوگیری از فرونشست زمین، زاینده رود باید جاری شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با تاکید بر ضرورت توجه جدی شهرداری نسبت به فرونشست زمین به‌ویژه در نواحی شهری که لوله‌های اصلی گاز از آن می‌گذرد، گفت: برای جلوگیری از فرونشست زمین، زاینده رود باید دوباره جاری و از برداشت غیرمجاز آب جلوگیری شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌ غلامحسین عسگری در نشست این هفته شورای اسلامی شهر اصفهان با تبریک زادروز خواجه نصیر الدین طوسی و روز مهندس، اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی در سال ۱۳۷۴ با تصویب قانونی در مجلس شواری اسلامی شکل گرفت و در سال ۱۳۷۹ اولین دوره انتخابات از آن در استان اصفهان تشکیل شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان نظام مهندسی اصفهان ۳۲ هزار نفر عضو دارد، افزود: از این میان ۱۶ هزار نفر دارای پروانه اشتغال هستند، همچنین همکاری‌ ما با شهرداری می‌تواند در مباحث ساختمان و شهرسازی بسیار موثر باشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، همکاری این سازمان را موجب صیانت از اموال ملی دانست و تصریح کرد: مصرف انرژی و تلفات آن در ساختمان‌های مسکونی و تجاری اصفهان بسیار بالا است، اما انتظار داریم مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان رعایت و در آینده نهادینه شود.
وی با بیان اینکه رعایت مبحث ۱۹ ساختمان می‌تواند باعث کاهش هدر رفت انرژی شود، افزود: بحث بعدی یکپارچگی خدمات الکترونیکی سازمان نظام مهندسی ساختمان با شهرداری است و امسال با روابط خوبی که میان این سازمان و شهرداری ایجاد شد به آن امیدوار هستیم.
عسگری با بیان اینکه برای جلوگیری از فرونشست زمین، زاینده رود باید دوباره جاری و از برداشت غیرمجاز آب جلوگیری شود، تصریح کرد: موارد بسیاری در سطح شهر مشاهده می‌شود که ساختمان چرخش پیدا کرده و فرورفته و مهندسان خیال می‌کردند بد محاسبه شده اما در واقع علت اصلی فرونشست زمین است.
وی با تاکید بر ضرورت توجه جدی شهرداری نسبت به فرونشست زمین به‌ویژه در نواحی شهری که لوله‌های اصلی گاز از آن می‌گذرد، گفت: در راهکارهای عملی و علمی برای محاسبات سازه‌ای و موارد مربوط به فنداسیون‌های تکی باید تجدید نظر شود تا اگر فرونشست اتفاق افتاد، ساختمان به طور هماهنگ نشست کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان یکی از مشکلات را نبود مجری ذیصلاح در ساختمان‌ها برای نظارت دانست و ادامه داد: در خصوص وجود ناظر بر سر ساختمان هرچه تکنولوژی پیشرفته‌تر باشد، نظارت دقیق تر خواهد بود، به این ترتیب که از طریق سامانه اینترنتی اطلاع می‌یابیم آیا ناظر بر سر ساختمان حضور دارد و اطلاعات دقیق است یا اینکه خیر ؟ البته این مسئله قابل پیگیری است.
به گفته وی، اگر هر کس وظیفه خود را به خوبی انجام دهد مشکلات کمتری پیش می‌آید و سازمان نظام مهندسی در راستای پیشرفت امور با شهرداری جلسات متعدد برگزار می‌کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;