با نظام مهندسی در گذر از پل لرزان ۹۸ به ۹۹

تاسیسات نیوز / مهری بهزادپور: سال ۹۸ با وقوع سیل در اکثر استان‌های کشور و چالش‌های پیش روی آن برای بسیاری از هموطنان ما آغاز شد و متاسفانه سلسله حوادث تلخ در بسیاری از حوزه‌ها اقتصاد و جامعه و فرهنگ و …. ما را در سال گذشته درگیر خود کرد و مانند وزنه‌ای بر وزنه پیشین تحریم افزوده شد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، سازمان نظام مهندسی نیز از دایره چالش‌های موجود در امان نماند و گاهی خود محور چالش و گاهی یاری‌رسان چالش‌های رخ‌داده در کشور بود.
تغییر قوانین نظام مهندسی،‌ چالش‌های هشتمین دوره انتخابات رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور
سازمان نظام مهندسی کشور در تعاملی نزدیک با دیگر سازمان‌های کشور چون؛ شهرداری، آتشنشانی، اداره ملی استاندارد و … به عنوان بزرگترین NGO کشور و سازمان تاثیرگذار، در ارتباطی تنگاتنگ با سازمان‌های دولتی است که این خود نیز به عنوان چالشی به شماره می‌آید که نه قوانین نوشته و نانوشته سازمان‌های خصوصی را را شامل می‌شود و نه قوانین دولتی را در حوزه اجرا بر می‌تابد.
عدم شفافیت این سازمان در حوزه امور مالی،‌ نبود نظارت و  بازرسی در پروژه‌ها، تعاملات سردرگم درون سازمانی، اعتراضات به نحوه انتخابات رئیس سازمان و … از جمله مسائلی است که قدمتی به کهنگی همان قوانین ۲۳ ساله نظام مهندسی دارد و گویی هیچ تغییری هم در آن رخ نخواهد داد.
معضلاتی که مهندس غرضی پایه‌گذار سازمان نظام مهندسی نیز تا کنون از آن شاکی است و سازه‌های ساخته شده را با کیفیت نمی‌داند و این معضل را ناشی از عدم نظارت بهینه و مطلوب جامعه مهندسی کشور می‌داند.
مشکلات درون سازمانی نظام مهندسی از زبان مدیر سابق این سازمان، رجبی نیز در حوزه نبود شفافیت مالی در نظام مهندسی ساختمان سخن تازه‌ای نیست.
احمد خرم، رییس جدید سازمان نظام مهندسی کشور نیز در باره تخلف مالی با چک‌های امضا شده توسط وی می‌گوید: در مورد تخلف مالی اخیر بنده چک‌ها را امضا کردم، اما سارقان پس از امضای چک، اسناد تایید شده را تغییر و اسناد مالی دیگری جایگزین آن کردند اما توانستیم ۹۳ درصد پول سرقت شده را برگردانیم.
اما بحث مسائل مالی در سازمان نظام مهندسی باعث شد که صف‌آرایی شود و عده‌ای به منافع خود فکر کنند. در این میان عده‌ای هم به ارائه خدمات به جامعه مهندسی می‌پرداختند، اما عده‌ای هم شعار خدمت می‌دادند و هم به فکر مسائل مالی بودند.
اما این شکایات از سوی روسای سازمان نسبت به چالش‌ها با مخاطبان نامعلوم!!،  ره به جایی نبرده و نمی برد…..
اعتراض بسیاری از اعضا درون و خارج از سازمان نسبت به آخرین دوره انتخابات نظام مهندسی که به انتخاب احمد خرم انجامید نیز با وجود اعتراض توکلی به عنوان رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت  به آن مبنی بر دستکاری لیست منتخبین و درخواست توقف معارفه رسمی خرم به سمت ریاست سازمان نیز با بی‌توجهی مسئولان مواجه گشت.
اما در مجموع سازمان نظام مهندسی ساختمان، به عنوان بازویی یاری‌رسان در حوزه ساخت و ساز و جامعه مهندسی از توانمندی‌های مطلوبی برای احداث ساختمان‌های ایمن و پروژه‌های عمرانی با بهره‌گیری از پتانسیل‌های نظارتی برخوردار است.
در این راستا انتظار می‌رود که سازمان‌های مرتبط برای پیاده‌سازی مباحث مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها با سازمان نظام مهندسی ساختمان همکاری کنند و  صرف هزینه برای خدمات مهندسی اقدامی بیهوده نیست و البته این پروسه در گروه وجود نظارت شفاف و دقیق و بازرسی دقیق در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی و …. و امور مالی سازمان محقق می‌شود.
برگه‌های ورق خورده سازمان نظام مهندسی در سال گذشته بیانگر تلاش نظام مهندسی کشور در زمینه‌های مختلف است که در ذیل به چند مورد آن در سال پرچالش گذشته اشاره می‌کنیم.
ممنوعیت دریافت ۵ درصد حق نظارت از سوی سازمان
در اردیبهشت ماه سال گذشته بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی وقت به ادارات کل راه و شهرسازی دریافت ۵ درصد حق نظارت از سوی سازمان ممنوع شد و با مخالفت رئیس سازمان وقت به اختلاف‌نظر بین اعضاء و … کشیده و حتی به تعلیق و برکناری رئیس سازمان نظام مهندسی وقت استان تهران از سوی وزیر راه وقت منتهی شد.
تشکیل کمیته وام برای اولین بار در سازمان نظام مهندسی
 دبیر کمیته وام سازمان از تشکیل این کمیته در تیر ماه سال جاری خبر داد و گفت: با عنایت به منابع خوب سازمان و توجه ویژه به مسائل رفاهی مهندسین و اعضای سازمان، این کمیته برای اولین بار در سازمان ایجاد و تسهیلات خوبی تاکنون ارائه شده است.
حضور موفق نظام مهندسی در انجام مسئولیت‌های اجتماعی در پی وقوع حوادث طبیعی و غیر طبیعی
حادثه خیز بودن و به ویژه وقوع زلزله‌های متعدد در کشورمان، اهمیت نقش و حضور پررنگ نظام مهندسی کشور و الزام رعایت مقررات ملی ساختمان را مهندسان را صدچندان می‌سازد و این مهم تاکنون با نظارت در استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت، تقویت نظارت در ساخت و سازها، در رابطه با نصب هشداردهنده‌ها، سنسورهای حرارتی و دودی و نیز سیستم اعلام و اطفای حریق، قابل مشاهده است و موجبات کاهش خسارات و تلفات جانی در حوادث مختلف شده است.
سازمان نظام مهندسی ساختمان همچنین به هنگام وقوع حوادث طبیعی با اعلام فراخوان و ارسال کمک‌های نقدی و غیرنقدی و خدمات تحت پوشش خود به شهرهای حادثه‌دیده چون سیل سیستان و بلوچستان و … در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی به خوبی ایفای نفش کرده است.
انتخاب احمد خرم به عنوان رئیس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان
برگزار  مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان با حضور ۳۲ نفر عضو شورای مرکزی سازمان، مراسم تودیع و معارفه فرج الله رجبی و احمد خرم رؤسای جدید و قبلی این سازمان با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
اعتراض شرکت‌کنندگان آزمون ورود به حرفه مهندسی و نظارت همزمان با برگزاری مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان
همزمان با برگزاری مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید سازمان نظام مهندسی کشور با حضور وزیر راه، گروهی از مهندسان به آزمون ورود به حرفه مهندسی و نظارت بر ساختمان مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند.
الزام در تغییر قوانین نظام مهندسی
قوانین ۲۳ ساله نظام‌مهندسی ساختمان و برخی گزارشات عملیات مالی غیرشفاف در این حوزه، همگان را در اندیشه الزام جدی جهت تغییر در قوانین نظام مهندسی ساختمان واداشت. پروسه‌ای که چندین بار روی میز نمایندگان مجلس قرار گرفت ولی بنا به دلایل مختلف به سرانجامی نرسید.
گزینه تغییر قوانین کهنه نظام مهندسی این بار همزمان با انتخاب خرم به ریاست سازمان مطرح شد که واکنش‌های زیادی به همراه داشت.
به نظر می‌رسد بر اساس آنچه که اعضای کمیسیون عمران نیز به آن اشاره می‌کنند، عجله‌ای برای تغییر قانون نظام مهندسی ساختمان در شرایط کنونی ندارند. البته مهمترین تغییر نیز بر اساس تعریفی که از این سازمان وجود دارد و  باید انجام شود، در مرحله اول این است که؛  آیا این سازمان خصوصی است یا دولتی؟ و اینکه قوانینی که در حال حاضر در سازمان وجود دارد برای اجرا در نهادهای دولتی و خصوصی به شکل یکسان قابلیت اجرایی دارد یا خیر؟ و دامنه اختیارات سازمان در حوزه اجرا نیز در بخش‌های دولتی و خصوصی چقدر است؟
حسن روحانی رئیس جمهور کشور، تغییر در خدمات مهندسی و تدوین شیوه‌نامه‌های نوین برای آن را ضروری می‌داند. احمد خرم رئیس فعلی سازمان، تغییر در قوانین نظام مهندسی ساختمان در شرایط کنونی را «شوک» می‌داند، و فرج اله رجبی عضو کمیسیون عمران نیز معتقد است عجله‌ای برای تغییر در قوانین نیست.
اصلاحات در شیوه‌نامه برگزاری آزمون نظام مهندسی ساختمان
۲۵ دی ماه سال ۹۸ نیز وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد؛ در نظر است با همکاری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمین آزمون کارشناسان رسمی ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی ساختمان در سال آینده برگزار شود و با تدوین این شیوه نامه و در صورت موافقت وزیر راه و شهرسازی و ابلاغ آن این امکان را خواهد داشت تا آزمون را برگزار کند.
تغییر پرداخت دستمزد مهندسان ناظر/ گام اول در اصلاح ساختار نظام مهندسی
حامد مانی‌فر با اعلام اینکه به دنبال اصلاح ساختار نظام مهندسی هستیم، گفته است: در حال حاضر نحوه برخورد با پرداخت دستمزد مهندسان ناظر را در اولویت کار می‌دانیم. موضوع، روش پرداخت دستمزدها نیست بلکه باید مشخص شود که با این پرداخت‌ها چگونه برخورد کنیم. پیشنهاد ما این است که تمام این پرداخت‌ها باید در حساب‌های واسط واریز شود و به برداشت و واریزی‌های آن بتوانیم نظارت داشته باشیم. این پرداخت‌ها باید در حسابی نگهداری شود تا پایان ساخت و ساز و مرحله صدور پایان کار این مبالغ باید مدیریت شوند تا به تدریج بتوان آن را آزاد کرد.
تعرفه خدمات مهندسی سال ۹۹ ابلاغ شد
در آخرین ماه سال ۹۸ تعرفه نظام مهندسی سال آینده نیز ابلاغ شد. در اجرای بند شماره ۲-۱۷ ماده ۱۷ مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و به منظور تعدیل قیمت خدمات مهندسی سال ۹۹، هزینه ساخت و ساز هر متر مربع بنا که مبنای محاسبات حق الزحمه خدمات مهندسی ساختمان قرار خواهد گرفت. افزایش خدمات شامل سایر خدمات مهندسی ازجمله نقشه برداری، شهرسازی، ترافیک و بازرسی لوله‌کشی گاز نیز می‌شود.
و سرانجام «کرونا» و مدیریت بحران مطلوب سازمان نظام مهندسی ساختمان
ورود مهمان ناخوانده «کرونا» به کشور، سازمان نظام‌مهندسی ساختمان را نیز همچون دیگر سازمان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی به اتخاذ تدابیر مناسب در این موقعیت واداشت که در نهایت به توسعه خدمات الکترونیکی در قالب سامانه‌های تیکتینگ، راه‌اندازی سامانه پیامکی، پیغامگیری تلفنی و پیگیری غیرحضوری و …. در مراکز استان انجامید.
البته در این میان در اختیار گذاشتن امکانات و زیرساخت‌های این سازمان به ستاد مقابله با کرونا نیز از سوی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان واکنشی مناسب بود که تمامی مراکز نظام مهندسی در استانها به خوبی از عهده انجام آن برآمدند.
تعطیلی سازمان‌های نظام‌مهندسی در سراسر کشور نیز در راستای اجرای همگانی طرح قرنطینه خانگی آخرین اقدامی بود که سازمان نظام‌مهندسی انجام داده است تا امیدوارانه شکوفایی گل امید و مرگ ویروس کرونا را در بهار طبیعت به جشن بنشینیم.
 
 
 
 
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;