با مرطوب‌سازی هوای داخل، گسترش کرونا را کند کنید

تاسیسات نیوز / سعید سعیدی: بیش از دو ماه از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد. این ویروس که سرمنشا آن، شهر ووهان چین است در مدتی کوتاه به سرعت رشد کرد و عده زیادی را مبتلا و همچنین به کام مرگ کشاند. اما حالا این بیماری تنها محدود به مرزهای چین نیست، بلکه کشورهای بسیاری از جمله کشورهای خاورمیانه به‌ویژه ایران از اثرات و پیامدهای این ویروس در امان نماندند. طبق گزارش‌های منتشر شده، سایه شوم این ویروس اکنون در شهرهای بسیاری از کشورمان سایه گسترانیده و تعدادی را هم به کام مرگ کشانده است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، امروز شرایط به قدری وخیم است که سازمان جهانی بهداشت شرایط را بسیار خطرناک اعلام کرده و خبر از شیوع همه‌گیری این ویروس در سراسر جهان داده است. کروناویروس ارتباط بسیار نزدیکی با ویروس سارس دارد و به نوعی از یک خانواده هستند، از این رو، با استناد به فاکتورهای موجود در ویروس سارس، آزمایش‌هایی زیادی برای تولید واکسن برای این ویروس انجام شده است. هرچند طی چند روز اخیر، خبرهایی جسته و گریخته از تولید آزمایشی واکسن کرونا منتشر شده است، اما هنوز این خبرها به قطعیت لازم نرسیده‌اندو در مرحله بالقوه بودن جامانده‌اند.
آنطور که گفته می‌شود این ویروس از یک بازار گوشت فضای باز در ووهان به انسان‌ها منتقل شده است، یعنی جایی که حیوانات وحشی زنده در آنجا به فروش می‌رسد و اکنون از همان فرد به بقیه انسان‌ها در این شهر گسترش یافته و به نقاط بسیاری در جهان رسیده است. علائم این بیماری مانند آنفلوآنزا است که با سرفه و مشکل تنفسی همراه است.
نقش رطوبت در کاهش سرعت گسترش کرونا ویروس
شرایط خاصی به زنده بودن طولانی‌مدت این ویروس کمک می‌کند. دمای خیلی پایین (۶ درجه سانتی‌گراد) و رطوبت خیلی پایین ۳۰ درصد) شرایطی را فراهم می‌کند که ویروس برای مدت طولانی‌تری روی سطوح و جریان هوا زنده بمانند. این ویروس نه تنها در دمای متعادل ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد، بلکه در هوای خشک نیز زنده می‌ماند.
دمای خیلی بالا یعنی دمای بیش از ۳۰ درجه سانتی‌گراد اما این ویروس را غیرفعال می‌کند. به همین دلیل است که ویروس‎هایی با چنین شاخصه‌هایی در ماه‌های زمستانی و هوای سرد به وفور منتشر می‌شوند و افراد را مبتلا می‌کنند. به نظر می‌رسد که کرونا ویروس جدید نیز رفتاری مشابه سایرکرونا ویروس‌ها داشته باشد و عکس‌العمل مشابهی در مقابل رطوبت و دمای بالا داشته باشد. به گفته دکتر والتر هوجنتوبلر و دکتر استفان تیلر از دانشگاه هاروارد، شرایط دمایی داخل محیط تاثیر بسزایی در انتقال این ویروس از انسان به انسان دارد. این به آن معناست که شرایط دمایی در داخل خانه و سیستم‌های حمل ونقل عمومی که معمولا بین ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد تنظیم می‌شود که دمای آسایش نام دارد، اگر به بالای ۳۰ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کنند، کمک شایانی در جلوگیری از گسترش پرسرعت این ویروس می‌کنند.
مرطوب کردن هوا روشی بسیار کارامد در جلوگیری از گسترش ویروس توسط افراد است. پس سیستم تهویه خانه و تجهیزات تاسیساتی برای مرطوب کردن فضای داخل و بالا بردن کیفیت هوای داخل بسیار اهمیت دارد. علاوه بر این، سیستم دفاعی دستگاه تنفسی در تمام افرادی که در هوای مرطوب تنفس می‌کنند تقویت شده و سیستم ایمنی آنها نیز بهبود می‌یابد. افزایش رطوبت هوا خطر گسترش ویروس را در بیمارستان‌ها و سایر ساختمان‎ها با کمترین هزینه و بدون هیچگونه عوارض جانبی کاهش خواهد داد.
مرطوب‌سازی هوا را می‌توان خیلی راحت هم در ساختمان‌های دولتی و هم خصوصی انجام داد و شرایطی را فراهم کرد تا افراد حاضر در آن به صورت فعال و بدون اینکه خودشان متوجه باشند، با این ویروس مبارزه کنند. کنترل شرایط آب و هوایی بیرون برای انسان‌ها غیرممکن است، اما مدیریت هوای داخل محیط برای ما امکان‌پذیر است و می‌توانیم با مرطوب سازی هوا سطح سلامت را افزایش و گسترش ویروس را در محیط داخلی کاهش داد.
منبع facilityexecutive.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;