بازگشت فقط یک چهارم پساب به چرخه بازیافت

 تولید بیش از چهار میلیارد مترمکعب پساب در کشورمان در شرایطی صورت می گیرد که به گفته وزیر نیرو تنها یک چهارم آن تصفیه شده و مورد استفاده مجدد قرار می گیرد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌ ایران یکی از کشورهای خشک و نیمه خشک در کره زمین محسوب شده و در سال‌های اخیر خشکسالی‌های مداومی را تجربه کرده و همچنان شاهد عوارض این خشکسالی‌ها برپیکر خود است.
«قاسم تقی‌زاده خامسی» که معاونت آب و آبفای وزیر نیرو را بر عهده دارد چندی پیش در نشست خبری به موضوع کم آبی پرداخت و با تاکید بر اینکه منابع آبی کشور محدود است، اظهار کرد: مخازن آبی کشور ۱۳۰ میلیارد متر مکعب کسری دارد و این میزان کسری با یکسال بارندگی تأمین نمی‌شود، زیرا کشور حدود ۱۰ سال با خشکسالی مواجه بوده است.
وجود ۲۳۳ شهر تحت تنش آبی در کشورمان ضرورت استفاده از روش های مدیریت مصرف و استفاده مجدد از پساب‌های تولیدی را دوچندان می سازد زیرا جمع آوری و تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از پساب حاصله یکی از راهکارهایی است که می تواند برای سازگاری با کم آبی مورد استفاده قرار گیرد.
بر اساس تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی وزارت نیرو، شاخص جمعیت شهری تحت پوشش تاسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب به حدود ۶۰ درصد رسیده و تعداد تصفیه‌خانه ها به ۲۳۲ واحد افزایش یافته است؛ این در حالی است که چندی پیش  وزیر نیرو با بیان اینکه در ایران از چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب پساب تولیدی ، تنها یک چهارم آن فرآیند تصفیه را طی می‌کند، گفت: باید پساب را جمع‌آوری و گرنه در آینده با چالش زیست محیطی روبرو خواهیم شد و امکان بهره‌ مندی از آن را از دست خواهیم داد.
 «رضا اردکانیان» افزود: از مجموع پساب تولیدی کشور بخش اندکی از آن بهره برداری می شود و با توجه به کمبود منابع آبی در کشور استفاده از این مقدار پساب اصلا مناسب نیست.
به گفته وی باید بتوانیم هرچه سریع‌تر در این زمینه وضعیت استفاده از پساب را بهتر کنیم.
علاوه بر محدودیت‌های تامین آب، هزینه‌های سنگین تولید آب و محدودیت‌های ملی و اعتباری توسعه بیشتر منابع آب را با مشکلات جدی مواجه کرده است و بر همین اساس استفاده از پساب بهترین گزینه برای مقابله با بحران های ناشی از کم‌آبی به شمار می‌آید.
«حمید رضا جانباز» مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این باره می‌گوید: امسال در بیشتر نقاط کشور بارش‌های خوبی را شاهد بودیم و در حال حاضر به طور کلی در تأمین آب سطحی کشور وضعیت خوبی حاکم است.
وی اضافه کرد: حجم ذخیره تعداد زیادی از سدهای تأمین کننده آب شرب شهرها و روستاها افزایش یافته اما این به معنای آن نیست که مشکلات کمبود آب حل شده است.
وضعیت نامناسب سرانه آب در کشور شرایطی را ایجاد کرده که احتمال وقوع تنش های آبی را با وجود بارش های مناسب جدی‌تر می سازد؛ بر این اساس استفاده از پساب و بازچرخانی آب که در خیلی از کشورهای جهان متداول است می‌تواند به عنوان راهکاری مطمئن برای روبه رو شدن با شرایط کم آبی محسوب شود.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;