«بازگشایی مدارس» و انتقال کرونا از طریق تاسیسات بهداشتی

تاسیسات نیوز – مهری بهزادپور: تغییر ناگهانی تصمیم وزارت آموزش و پرورش از «آموزش مجازی» به «آموزش حضوری» در آستانه بازگشایی مدارس، موجبات دغدغه خانواده های سرگردان از تصمیم های متفاوت مسئولان شد که به توصیه های ممنوعیت تجمع بیشتر از ۱۰ نفر دولت صحه بگذارند یا فرمان دورهمی دانش آموزان در مدارس را گردن نهند؟!
جدید بودن موضوع و نبود تحقیقات معتبر بین‌المللی متعدد در مورد ویروس کرونا، با وجود گذشت حدود یک سال از شیوع کووید ۱۹ و نبود تحقیقات فراوان در باره آن، باعث اظهار نظرهای متفاوتی در این حوزه شده است.
از آنجا که بیشتر یافته‌ها و نتیجه‌گیری‌ها در مورد ویروس مذکور به‌صورت موردی و محدود از طرف سازمان بهداشت جهانی بوده یا از طریق تعمیم نتایج از طرف تحقیقات انجام شده برای سایر ویروس‌های مشابه (مانند ویروس‌هایی از خانواده کرونا، سارس و مرس) است. به همین دلیل باید در نتیجه‌گیری‌ها و عمل براساس آنها جانب احتیاط را رعایت کرد و منتظر نتایج تحقیقات معتبر خاص همین ویروس بود.
ماندگار شدن ویروس کرونا در سراسر جهان، باعث  تدوین پروتکل های بهداشتی در هر حوزه شده است تا در آینده مبهم و نامعلوم و سایه سنگین این ویروس بر سرجهان، قادر به ادامه زندگی و همجواری با آن باشیم!
رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی اکثریت افراد قابل درک و اجرا بوده، چرا که در صورت بی توجهی به آن علاوه به در معرض  خطر قرار گرفتن خود و خانواده خود،  باعث به خطر افتادن امینت عمومی جامعه در این اپیدمی خواهیم شد که با اعتراض و معذوریتهای اخلافی و شرعی از سوی جامعه مواجه خواهیم شد.
اعلام احتمال ابتلای کمتر کودکان به این بیماری در اوایل ظهور این بیماری، حداقل امنیت خاطری برای خانواده های نگران به همراه داشت که امیدوارانه شاهد سلامت عزیزانشان باشند و خود نیز سعی داشتند با رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی «عاقلانه» چرخه انتقال ویروس را کند و یا قطع کنند.
اما اعلام خبر ناگهانی بازگشایی مدارس در تمام نقاط «قرمز، زرد و سفید»  زنگ خطر و نگرانی را برای خانواده ها به صدا درآورد. نگرانی که نشات گرفته از این بود که کودکانشان بدون نظارتهای حمایتی آنها باید فرزندان خود را در مدارس با تعداد و وضعیت نامعلوم، رها کنند تا در زمان حدود نیم ساعت مجاز تدریس در مدارس با کوله باری از علم و دانش به خانه خود بازگردند!
  فرایند بازگشایی مدارس در حالی صورت می گیرد که تغییر دفعی تصمیم گیری وزارت آموزش و پرورش از «آموزش مجازی» به «آموزش حضوری» همگان را شوکه ساخت و حتی مدارس نیز بدون آمادگی در قبال این تصمیم، حضور یا عدم حضور دانش آموزان د رکلاس های درس را به شنبه یا …. موکول می کردند.
مدرسه به عنوان یکی از اماکن عمومی، مشمول همان راه های انتقال ویروس کرونا و رعایت پروتکل های پیشگیرانه می شود که در دیگر اماکن عمومی با اجتماعی بالاتر از ۱۰ نفر مصداق دارد، با این تفاوت که حاضران در این اماکن این بار کودکانی هستند ( به ویژه در مقاطع ابتدایی) که چندان مقید به اجرای پروتکل های بهداشتی نیستند و آنقدر دربند و  نگران شستن دستهای خود قبل از خوردن آذوقه همراه نیستند!
از سوی دیگر انتقال ویروس کووید ۱۹ از راههایی که پیش از این بعنوان راه های انتقال و خطر، شناخته شده بودند، با شدتی بیشتر در مدارس نیز وجود دارد … با این شائبه و دل نگرانی که آیا امکان ضدعفونی کردن و حذف راه های  انتقال این ویروس در سطح وسیع تر در محیط مدرسه وجود دارد یا خیر؟
در ادامه این گزارش با راه های انتقال ویروس کرونا بیشتر آشنا می شویم تا فرصت مقابله با این ویروس موذی را بیشتر از پیش پیدا کنیم و محل سکونت، کار و تحصیل عزیزانمان را از ورود و شیوع «کووید ۱۹» محافظت کنیم.
انتقال ویروس کرونا از طریق فاضلاب
انتقال و ماندگاری ویروس کرونای جدید در فاضلاب: ویروس‌های خانواده کرونا (تا قبل از ویروس کرونای جدید) از دو تا سه روز در دمای ۲۳ درجه سانتی‌گراد قابلیت باقی ماندن و زنده‌مانی را در محیط فاضلاب دارند.
یکی از راه های انتقال ویروس از این طریق توالت ها و دستشویی ها در منازل با توجه به ساختار لوله کشی های ساختمان و همچنین دستشویی های عمومی اعلام شده است .
از آنجایی که هر فردی به عنوان یک فرد ناقل ویروس کرونا، بدون داشتن علائم این بیماری هست، لازم است رعایت اصول بهداشتی جهت جلوگیری از انتقال این ویروس انجام شود.
سازمان بهداشت جهانی به عنوان اقدامات پیشگیرانه شست و شوی توالت‌های فرنگی در حالت در بسته را پیشنهاد می‌کند (پیش از کشیدن سیفون توالت فرنگی، حتما درب توالت را ببندید). علاوه بر این، آنها پیشنهاد می‌کنند با اضافه کردن مرتب آب (هر سه هفته) از خشک شدن زهکشی‌ها در کف و سایر وسایل بهداشتی جلوگیری کنید تا به درستی کار کنند (کفشورها دارای سیستم شترگلو هستند و اگر به مدت طولانی مورد استفاده قرار نگیرند مثلا در آشپزخانه‌ها یا سرویس‌های بهداشتی فرنگی با خشک شدن آب موجود در شترگلو باعث می‌شود مجرای آب به مجرای انتقال هوا بین واحدهای آپارتمان تبدیل شود، بسته به اقلیم منطقه زندگی خود هر چند هفته یک بار داخل کفشورها آب بریزید تا شترگلوها به درستی کار کنند.
شست و شوی سرویس های بهداشتی بعد از استفاده هر نفر از آن حتی در منازل شخصی نیز توصیه شده ، بدیهی است این امر در اماکن عمومی باید با شدت و اهتمام بیشتری صورت گیرد.
حال باید دید که چقدر امکان انجام این امور در مدارس نیز وجود دارد؟
استفاده از دستشویی عمومی با دستگیره‌های آلوده و ازدحام جمعیت برای مردم همراه نوعی نگرانی بوده است. از آنجا که طبق گزارشات جدید بیش از ۵۰ درصد افرادی که به کرونا ویروس مبتلا شدند، RNA این ویروس را در مدفوع خود داشتند، احتمال ابتلا به این بیماری از طریق استفاده از دستشویی عمومی به یک موضوع نگران کننده تبدیل شده است.
متخصصان بیماری‌های عفونی همواره توصیه می‌کنند به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری کرونا، هنگام استفاده از این مکان‌ها باید تمام نکات بهداشتی را رعایت کرد.  محققان معتقد هستند ویروس کرونای موجود در مدفوع ممکن است در هوای پیرامون معلق بماند یا روی سطوح دستشویی قرار بگیرد.
بنابراین به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا از طریق استفاده از دستشویی عمومی افراد باید اقدامات خاصی انجام دهند. به عنوان مثال قبل از ورود به دستشویی عمومی باید از ماسک استفاده کنند و در صورتی که افراد زیادی در این مکان حضور دارند از تماس نزدیک با آن‌ها خودداری کرده و مدتی منتظر بمانند تا محیط خلوت‌تر شود. همچنین توصیه شده است که پس از کشیدن سیفون فوراً از دستشویی خارج شوند.
انتقال از راه تهویه
انتقال از راه تهویه، به ویژه در اماکن عمومی نیز یکی دیگر از راه های انتقال ویروس کرونا به شمار می آید.
در ساختمان‌هایی که دارای سیستم تهویه مکانیکی هستند، توصیه می‌شود زمان کار سیستم تهویه طولانی شود. ساعت‌های تایمر سیستم را تغییر دهید تا دو ساعت زودتر تهویه شروع شود و دیرتر از حد معمول خاموش شود. راه حل بهتر حتی نگهداشتن تهویه در هفت روز هفته در ۲۴ ساعت است.
بیشتر از گردش هوای پنجره استفاده کنید
توصیه کلی این است که از فضای شلوغ و تهویه مطبوع کم دوری کنید. در ساختمان‌های فاقد سیستم تهویه مکانیکی توصیه می‌شود از پنجره‌ها استفاده کنید. (خیلی بیشتر از حالت عادی، حتی اگر این باعث ناراحتی‌های حراتی شود). هوای پنجره تنها را افزایش نرخ تبادل است.
اما در مجموع عوارض و راه های انتقال ویروس کرونا همچنان ناشناخته است و متاسفانه هر روز در حال تغییر است.
شاید بهترین راه مقابله با ویروسی که متاسفانه چرخه کسب و کار و توان جامعه درمانی کشور را دچار اختلال کرده است، این باشد که با مدیریت صحیح، از آزمون و خطا در وادی عمل ویروسی موذی  که تا کنون بسیار غیرقابل پیش بینی عمل کرده، بپرهیزیم تا بتوانیم از این بحران سربلند خارج شویم.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;